Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Tilskudslys?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 25/11/2009 kl. 00:59

Ja, hvis det både er en lysintensitet og de rigtige lysbølgelængder, som planten har brug for!
Mvh Egon

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 25/11/2009 kl. 07:15

Det er det rigtige lys og planterne får kun det lys, ikke noget naturligt..
Indtil videre må de klare sig med lidt mere end 12 timer.. :)

Mvh og godmorgen :D

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 25/11/2009 kl. 11:07

Ja men hvis man bare giver lys, men vand, varm mv mangler så stresser det faktisk planten. Lys-vand-gødning-varme skal altid balancere.

Til frøplanter kan man sætte dagslængden yderligere op, men ved over 16 time (selv ikke hvis alle faktorer balancere) vil planter bliver stressede. Mange orkideer er CAM planter dvs at de laver ilt om dagen, som frigives om natten hvor CO2 optages, når nattens CO2 er opbrugt kan planten ikke lave mere fotosyntese, og så hjælper det ikke at forsøge at tvinge planten.

De 12 timer om vinteren er allerede højt sat, for selv ved ækvator er dagslængden om vinteren ikke mere end dette. Ved længere daglængder så risikere man at planten ikke bliver blomster induceret, ja faktisk skal dagslængden på nogle typer være endnu kortere. Men for de fleste typer er 12 timer ikke helt skudt ved siden af.

Det er altid svært at give et generelt svar, orkideer kommer fra forskellige steder. Men jeg vil faktisk mene at selv for dem som går i dvale om vinteren (f.eks. D.nobile typerne), så er lys rigtig vigtig og her må temperaturen gerne være lave og det samme gælder for vandingen. Så hver orkide type har sin egen rytme, og at give generelle råd kan man altid finde mindst en gængs type som ikke lige passer ind i.

Er orkideer ikke bare dejlige, men det betyder jo også at der er en orkide der passer ind næsten hvor som helst, med minimal tilpasning. :)
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 25/11/2009 kl. 11:07

Hvis der ikke er noget naturligt lys kan du så med fordel se her:
http://www.orchidculture.com/COD/daylength.html
Og finde et "gennemsnit" af de planter du har stående under lyset i form af breddegrad. Hvis det hovedsageligt er botaniske arter kan du se på www.orchidspecies.com hvor der stort set altid står hjemland på, og finde den tilsvarende breddegrad på google earth. Jeg har gjort det med mit terrarie - eller det vil sige jeg sjussede mig frem til noget i nærheden af 20 grader nordlig bredde - og fandt i tabellen hvor mange timers daglys der er på de enkelte dage. Det tampede jeg ind i excel og lavede en tabel over tænd- og slukketider. Det justerer jeg så ca. en gang hver måned - er lidt for doven til to :D Så mine længste dage er 13 timer og 12 min og de korteste 10 timer og 48 min. Jeg kunne nok egentlig godt give lidt længere tids lys om sommeren, men det kører nu meget godt sådan her og det svarer geografisk til noget i omegnen af sydlige mexico, eller lige nord for filipinerne.

Jeg må desværre ikke veedhæfte en Excel fil, så har lavet det som et billede hvis nogen skulle være interesseret

Christian
Vedhæftede filer
tidsskema.JPG
tidsskema.JPG (50.35 KiB) Vist 3167 gange
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 26/11/2009 kl. 07:20

Sikke en fin snak der er kommet ud af mit spørgsmål.. :)
Jeg har selfølgelig sørget for at der er lidt varmere når lyset er tændt, ca 25C.
Så vander jeg jo så derefter :)

mvh

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

tilskudslys

Indlæg af louise vig » 16/2/2010 kl. 09:13

Jeg har en Philips Energi light lampe. Man bruger den mod vinterdepression hos mennesker. Mon den kan bruges som tilskudslys til orkideer ?

Tekniske specifikationer :
Strøm 72 timer W
Frekvens 50 Hz
Lampetype 2PL-L 36 W Philips Energy Light
Isolering Klasse II (dobbeltisolering)
Spænding 230 V
Pærers levetid 1.700 timer (10.000 lux)
Ledningslængde 2 m
Ballastdriftsfrekvens 45 kHz...125 kHz
Feel energetic in 30 minutes a day • 10,000 lux light intensity • Clinically proven Comfortable and easy to use light • Light intensity dimmer • Adjustable angle • Treatment time indicator Safe to use • UV-free

Besvar