Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

semi-hydroponically - kendt som S/H :)

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

semi-hydroponically - kendt som S/H :)

Indlæg af ErceDK » 23/9/2009 kl. 00:46

Jeg er en mand af mange forsøg - pt. bruger jeg en del krafter på at prøve med S/H Dyrkning!
Jeg har lavet et hjemmelavet system i stil af dette: http://www.hydro-orchids-store.com/growsystems.html

Jeg har taget en gammel hvid potteskjuler, hvor jeg så har fundet en rød plastpotte der passer nøjagtigt i str til skjuler - Plastpotten har jeg så lavet en del huller i i en 3 sm højde og derefter fyldt med vandt til lige under første række huller, derefter har jeg toppet op til vandoverfladen med lekasten og plantet en phal. hybrid i resten af potten ligledes med leka!
Det er en ganske alm- phal jeg har forøgt mig med, den havde ved overgang til S/H et ganske pænt rod system og det jeg tror er et nyt blomsterskaft på vej.

Er der andre der har prøvet kræfter med denne dyrkningsmetod?
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 23/9/2009 kl. 11:25

Faktisk kan man sige at alle der dyrker i greenmix dyrker S/H :) Dog uden vand liggende i bunden.. Jeg bruger en mix af leca og greenmix til de fleste af mine orkideer, men vander godt nok bare ovenfra og ned istedet.
Jeg har set en masse eksempler på semihydro kultur, på amerikanske fora, og der kører det rimelig godt for de fleste.. Jeg tror umiddelbart den største fare ligger i den første tid planten er kommet over i den nye kultur, hvor de eksisterende rødder måske ikke er vandt til hele tiden at være våde - lidt ligesom når man planter om til greenmix, men når de nye rødder begynder at tage fat, er de tilvænnet kulturen og vil så bare køre derud af!

Læg endelig billeder op af den løbende udvikling! Det kunne være spændende at følge :)

Jeg håber du huskede at vaske leca'en godt inden du plantede om - ellers er der en masse meget fint støv på, der efter sigende kan kvæle rødderne.

Christian

edit: her er linket til en metode jeg har overvejet at prøve: http://www.rv-orchidworks.com/orchidtal ... orial.html
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 23/9/2009 kl. 11:49

God guide, du har fundet der Christian. :wink:

En af mine venner dyrker i princippet sine Cyp'er og Dac'er på samme måde. De der store sorte spande, som supermarkederne har afskårne blomster stående i, får en række huller 5-10 cm oppe. Disse spande er høje og slanke, skal det måske lige siges, og dem kan man ofte få smidt i hovedet, hvis man spørger pænt efter dem. Vil de have noget for dem, så find en anden med det problem, at de jo bare skal smides ud sidenhen, de fleste forærer potterne væk, så er de af med dem! :P

Så fylder han sit mix af "beskidt" sand, altså uvasket sand, kattegrus og lecanødder i spanden, planter sin frilandsorkide deri, og så skal han bare vande, vande og vande, så gror de, som var de betalt for det. Det fungerer fantastisk godt for ham. Så, det er jo i princippet samme fremgangsmåde, han bruger. :wink:
Mvh Egon

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 4/11/2009 kl. 19:01

Der er en artikel i det nye orkide blad omkring S/H dyrkning. Dyrking i leca... Har du læst den? Kunne være god info...

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 6/11/2009 kl. 10:34

Øv, jeg ved at blive gammel :roll: Gamle ideer dukker op på ny...

Ideen med at dyrke i leca med vand i potterne fik jeg allerede for 25 år siden. Dengang var der et firma, der hed Luwasa, der lavede potter og inderskåle med vandmålere. Det var mest til kontorer, men man kunne også købe dem i alm pottestørrelse. I bunden var der plads til en lille beholder, der fungerede som ionbytter og leverede gødning.

Vi købte et par stykker til vores stueplanter og så var det jo nærliggende at prøve med orkideerne også, selvom den almindelige holdning dengang var, at det ikke kunne lade sig gøre.

Jeg forsøgte med 3-4 planter, den ene var Lycaste aromatica, jeg kan ikke huske de andre. De stortrivedes de første 2-3 år, så gik de pludselig ud. Dengang gjorde jeg ikke mere ved det, men jeg har efterfølgende overvejet om ikke leca stenene burde have været skiftet. Ionbytter eller ej, der har sikkert ophobet sig en del salte på og i dem og måske har det slået planterne ihjel. Jeg havde ikke adgang til regnvand dengang.

Men det er sjovt at se, at det har fået en renaissance.
Morituri te salutant

henrik

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 7/11/2009 kl. 13:41

S/H i leca dukker sådan jævnligt op, her og i udlandet, hvor det bliver evigt diskuteret (med og uden krave hi-hi), men savner at høre om nogen der har brugt det i længere tid. Men udemærket artikel i bladet, som netop handler om en personlig erfaring og måske personen skriver igen med flere opfølgende erfaringer om nogle måneder/år.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

ErceDK

Indlæg af ErceDK » 7/11/2009 kl. 15:53

jeg har stadig phal´er i både hydro óg s/h - de klarer sig begge pænt, dog er orkideen i hydrokultur mest aktiv med 2 nye blade og et par "vand"rødder

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 15/11/2009 kl. 20:53

Jeg har vist sagt det før, men jeg har haft en phal hybrid stående i leca iblandet vermiculite, i et stykke tid og dens vækst har ikke været dårlig.

Rødderne voksede meget hurtigt efter de kom over i leca.

De har set rigtig fine ud, alle rødder, men min kat smed den ned fra vinduet for et par uger siden og så igen for et par dage. Hvilket resulterede i knækkede blade og en plante uden pot..

Billede

Den er ellers lige ved at sætte blomster, så det er lidt ærgeligt.. :S

mvh

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 17/12/2009 kl. 18:41

Jeg har også studeret denne dyrkningsteknik... men har endnu ikke prøvet.

Jeg tror det er rigtigt som der bliver nævnt at der vil opbygges salte på/i leca´en uanset hvor meget man gennemskylder potten.

Det er præcis de samme erfaringer der nævnes i flere fora (slipper orchid forum og slippertalk) de første ca 2 år går det rigtig fint, og så går det baglæns.

det samme gør sig iøvrigt gældende i greenmix, uanset hvor meget den skyldes igennem vil den blive mørk med tiden, og jeg har en mistanke om at de sammenfaldne "totter" også vil gemme på næringssalte, så uanset hvad man bruger så tror jeg aldrig man kommer over ompotning....

Men jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer.

her er der også en del at læse :

http://www.firstrays.com/shphotos.htm

:-)
Lars P

ErceDK

Indlæg af ErceDK » 17/12/2009 kl. 21:42

jeg har efter et stykke tid ikke problemer med salte - jeg kogte og derefter bagte mine leca og gennemskyller med vand, ingen salte her

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 17/12/2009 kl. 22:11

Hor længe har du haft planterne i leca/vand ?

mvh
Lars P

ErceDK

Indlæg af ErceDK » 17/12/2009 kl. 23:44

snart 4 en halv måned, så nok ikke lønge nok til at fælde endelig dom

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 18/12/2009 kl. 13:28

Efter de erfaringer jeg har læst om, er det efter 2 - 3 år at der opleves problemer.

Jeg er meget interesseret i at høre om de erfaringer dyrkere på dette forum har gjort.

mvh
Lars P

Besvar