Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

chilochista usneoides - kan man evt?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

chilochista usneoides - kan man evt?

Indlæg af ErceDK » 21/10/2009 kl. 17:45

Så - nu har jeg leget med en tanke IGEN (pleas stop mig en gang i mellem)

chilochista usneoides - Kan man have den i vinduet?
har fundet de her ler-rør, de virker til at give gid fugtighed: http://www.shop.schwerter-orchideenzuch ... _flach.htm
Man fylder røret med vand ca. hver 3 dag, så fragiver røret fugtighed til den påmonterede plante!

Hvis man installerer chilochista usneoides på dette med lidt mos? og hænger den øverst i vinduskarmen (hvor der hos mig er varmest??) Kan det så lade sig gøre at holde sådan et barn uden at bygge et helt anlæg til den?
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 21/10/2009 kl. 20:28

Alt kan jo lade sig gøre, sommetider kræver det bare et mirakel! :lol:

Allerførst, så kan du også få de der rør hos Lars Jensen her på forumet. Hvis du går ind på http://orkidecenter.dk/ , og kikker nederst under tilbehør, så kan du jo sammenligne priserne, om de skal være tyske.

Det er rigtigt, at rørene frigiver vandet i løbet af et stykke tid ved diffusion, men, om de vil kunne bruges til din spøgelsesorkide, som de bladløse kaldes, det er så lige det.

Når du køber en spøgelsesorkide, så er den stort set altid monterede på en klods, da hele planten jo består af rødder, rødder og atter rødder. Ingen bulber til at opmagasinere vand og næring i, ingen blade, som kan smides efter de er tømt for energi til planten, kun rødder. Normalt vil man beskære rødderne kraftigt på eksportplanterne for at fjerne klodserne p.g.a. luftfragt mm., men det vil koste planten livet, hvis den får ødelagt rødderne. Så, hvordan vil du tage planten af klodsen, uden at ødelægge stort set alle rødder på den?

Jeg ville nok nærmere forsøge, om jeg kunne få den til at gro på klodsen i vinduet. Min Chiloschista lunifera hænger i vestvinduet lidt ned fra toppen uden nogen form for afskærmning. Den får vand hver anden dag for tiden, men, nu har jeg så også en luftfugtighed på omkring de 100% næsten hele tiden, så den kan klare de forhold, jeg giver den. Men, dypper du din i vand 10 minutter hver morgen, så skulle den måske kunne klare sig. :roll:

Hvo' som intet vover,....., intet mister. :lol:
Mvh Egon

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 22/10/2009 kl. 06:55

Nemlig, mange dyrker ting som ikke lige "burde" kunne lade sig gøre.

Rørrene er rigtig gode, men om sommeren fylder jeg rørene hver dag. Der er også godt a tlade rørene etablere sig med et moslag før man tager dem i brug. Rørene er faktisk meget forskellige, nogle nærmest drypper vandet ud af og dem er det let at få mos på, men så er der dem som ikke lækker så meget, de kan under tørre forhold være lidt svære at bruge. Har aldrig prøvet dem fra Lars. Men mit råd er etabler mos først.

Og som det bliver sagt, hvorfor ikke bare dyrke den på en pind, og så ville jeg nok ikke give den fuld skrue mht lyset. Evt kan du sætte pinden op ad et terracottarør.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 22/10/2009 kl. 10:47

Hvilken slags mos bruger du, Karen ?
Morituri te salutant

henrik

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 22/10/2009 kl. 13:56

Hej Henrik

Nu går vi jo ikke alle lige videnskabeligt tilværks, jeg dyrker den slags mos som nu en gang dukker op hos mig. Kan godt lide den lidt lave type mos, men jeg ender altid med at blive invaderet med mos i tykke lag. Men det kan være jeg kan skore nogle spændende mospodninger fra dig?

Men min erfaring er at mossen dukker op helt naturligt af sig selv. Kan faktisk slet ikke stoppe væksten, selv hvor jeg gerne ville.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

ErceDK

Indlæg af ErceDK » 23/10/2009 kl. 22:10

her har de den http://www.shop.schwerter-orchideenzuch ... nifera.htm :shock: men når man i browseren oversætter tekst til dansk, står der at den kommer u-opbunden - så kan det vel lade sig gøre at sætte den på et ler rør, eller er der et eller andet jeg misforstår?

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 23/10/2009 kl. 22:59

Ja, der står, at den kommer uopbundet. Så kan du jo få den på dit rør uden de store sværdslag. :wink:
Mvh Egon

ErceDK

Indlæg af ErceDK » 23/10/2009 kl. 23:03

Se nu bliver det sjovt - det skal forsøges :) nu til import :P Tak for jeres hjælp

Besvar