Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Orkideer og LUX?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

Orkideer og LUX?

Indlæg af ErceDK » 3/11/2009 kl. 15:14

Jeg er som sagt i gang med at sparke et orkidarie i gang - men er i tvivl om hvor mange LUX der skal til for at have det godt?

De to pærer jeg har kig på - skaber til sammen 25.238 LUX - dette er nøje udregnet ved hjælp af en udregning der hedder 1000 * LUMEN : Liter - fandt denne i en artikel anbefalet af Egon.
Jeg har kigget en del rundt på forummet og et sted nævnes der noget med at det er omkring 50.000 LUX, dette ved jeg dog ikke med sikkerhed - så derfor er der nogen der kan svare på dette?
For er det 50.000 LUX jeg skal gå efter, må der 2 rør mere til, ikke at det er et problem, det kræver bare planlægning hehe

på forhånd tak

/jesper
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 3/11/2009 kl. 15:59

Jeg ved ikke om den udregning er korrekt. Så vidt jeg ved er Lux = lumen pr. kvadratmeter. Så du kan estimere lux i dit terrarie ved at regne grundarealet ud i kvadratmeter og dividere antallet af lumen med dette areal.
Denne udregning er dog kun korrekt hvis alt lyset fra dine rør rammer indenfor terrariet, så du skal nok regne med at du kan trække 25-30% fra tallet og så er du nok på den sikre side..

Derudover skal du huske at jo tættere du kommer på toppen af terrariet jo højere er lux. Så tallet du får ved udregningen er det minimum antal lux du kan give dine planter.

Udover beregningen af lux er der forskellige andre aspekter der spiller ind i forhold til dyrkning af orkideer. Du kan rundt omkring finde tilrådede lysstyrker i lux eller footcandles (lumen pr. kvadratfod) til forskellige arter. I et terrarie giver disse værdier dog ikke så meget mening, for de er ofte den tilrådede maxværdi planterne skal udsættes for på en "normal" dag. I naturen er det jo dog sådan at lyset starter svagt om morgenen bliver stærkest midt på dagen og aftager så indtil aften. I dit terrarie er lyset konstant HVER time HVER dag.. Altså kan du "nøjes" med væsentligt lavere lysniveau når du dyrker i terrarie end der er at finde i plantens naturlige miljø.
Altså er det meget problematisk på forhånd at beregne præcist hvor meget lys man skal bruge.. Det vigtigste er bare at der ikke er for lidt.. Du kan i princippet ikke give en orkide for meget lys, at du skal afskærme dem i vindueskarmen skyldes varmen fra solen, ikke lyset direkte. Selvfølgelig skal man ikke overdrive, det kan sikkert have negative effekter! Men jeg har en restrepia i mit terrarie der blev KNALD rød fordi den fik "for meget" lys men den har lavet ihvertfald 4 blomster fra hvert bland i år :)
Det korte af det lange er nok, at du bare skal starte med de to 14W rør du har fat i, og så se hvordan planterne klarer sig, og så tilføje mere hvis det er nødvendigt.. Et stensikkert tegn på at planterne får for lidt lys er at bladene bliver dybt mørkegrønne (dog selvfølgelig ikke for arter der er naturligt mørke.. men de kan ofte også klare meget lave lysmængder :))

Nu må jeg vist hellere stoppe :D

Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Besvar