Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

hej allesammen

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Lene Nielsen

hej allesammen

Indlæg af Lene Nielsen » 30/11/2009 kl. 22:07

Nu har jeg været ved at lave kartoffelager. K-H-ager 0 opskriften.
kommet det på glas og haft det i ovnen i 20 min på 120 grader.
derefter har jeg taget hvert enkelt glas ud og sat husholdnings film på med det samme og derefter sat låg på.
Og nu er jeg jo spændt på og høre om det er rigtigt gjort :) og om de skal opbevares i køleskab eller bare på et koldt værelse.
og det ved jeg der er nogen her i forummet der kan fortælle mig, så håber at hører fra en af jer :D
På forhånd tak

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 1/12/2009 kl. 00:35

Fedt, at så mange er hoppet med på frøformeringsbølgen. :D

Derefter må jeg sige, at jeg er lidt skeptisk overfor din fremgangsmåde. Men, det vender jeg lige tilbage til om et øjeblik.

For, har du brugt almindelige glas i ovnen? Jeg købte nogle plastikbægere hos Lars Jensen, som er beregnet til at komme ind i ovnen, låget sættes helt på med det samme, og så lægger man staniol ovenpå i et par lag, og så får de en times tid derinde ved de 120°C. Med Lars's bøtter kan man bruge et amerikansk sportsplaster, som sættes på et forboret hul i låget, og, det holder til at komme med ind i ovnen, så er det hele sterilt, da der hverken er nogle låg, som skal skrues fast sidenhen, når det er afkølet, eller som her, noget, der skal lægges på, når glasset komme ud af ovnen. Plastre og alt det andet kan købes hos Lars Jensen.

Og, det er så her, at jeg er lidt skeptisk. Når du tager glassene ud, så er der stor risiko for, at der kommer mugsporer derned i, og, så vil du hurtigt se nogle flotte mugklatter opformere sig med lynets hast. Med din fremgangsmåde, så ville jeg have lagt de forborede og silikonerede låg ovenpå glassene, uden at de lukkede helt, for, ellers eksploderer glassene. Så kan låget forsigtigt skrues fast, når indholdet har nået stuetemperaturen, mens de stadigvæk står inde i ovnen.

Du skriver, at du har sat husholdningsfilm på, hvorfor har du valgt den løsning? Hvordan vil du sidenhen få frøene ned i din agar? Du har sikkert gjort dig nogle overvejelser om dette, så, dem vil jeg da gerne høre. :P

Til at begynde med skal dine glas stå ved stuetemperatur, ellers kan du ikke se, om de er sterile. Eventuelle mugsporer skal have mulighed for at opformere sig hen over de første to ugers tid, derefter kan du vælge mellem, at sætte dem i køleskabet eller, bare lade dem stå i stuetemperatur, hele vejen uden solen rammer dem. Efter et par ugers tid vil mugsvampene have vist sig, og, er de der ikke, så kan du gå videre med frøsåning.

Viser det sig nu, at der kommer mug i glassene, så prøv at lægge lågene delvist ovenpå næste gang, ligesom der står i Steen's og Lars's vejledninger på Dansk Orchide Klubs hjemmeside under artikler/frøformering. http://www.orkideer.dk/dyrkning.php . Køb eventuelt de der plastre hos Lars, de koster ikke alverden, og, så sæt dem på et forboret hul med staniol ovenpå. De 20 minutter er den tid, de skal have i en autoklave eller en trykkoger, men derinde kommer temperaturen vist op i nærheden af de 140°C, hvis jeg husker rigtigt, p.g.a. trykket, så 20 minutter er nok ikke helt nok i en ovn. Jo længere tid, de får i ovnen, jo større er fordampningen fra agarmediet, dog ikke alverden gennem plastrene. Husk lige at købe dobbelt af plastrene, så sætter du bare et nyt ovenpå den første, når du har sprøjtet frøene ind i glasset gennem plastret. Men, det kan Lars jo guide dig igennem, ligesom han faderligt navigerede mig gennem denne nye måde at lave frøformering på, da jeg bestilte mit grej igennem ham. :wink:
Mvh Egon

Lene Nielsen

hej Egon

Indlæg af Lene Nielsen » 1/12/2009 kl. 14:25

Først tak for den hurtige respons :D
Så det med glassene, ja det er ganske almindelige glas der har været rødbeder og lign i, og som så har fået en tur i opvaskemaskinen.
inden brug er de blevet varmet op med varmt vand.
Temperaturen er noget jeg læste på en øko side, det er den måde de steriliserer glas på inden de bruges til frugt og lign.
Husholdningsfilmen er en ide om at lukke hurtigt for glasset, dvs. glasset er taget ud af ovnen og fået filmen på med det samme, en anden ide i det er at når man så skruer låget forsigtigt af når glasset skal bruges, så er der stadigvæk lukket ned til ageren, så kan man lave et lille hul til sprøjten og sætte et nyt stykke film henover og sætte låget på igen :)
Det er ikke sikkert det virker, men nu har jeg lavet 10 glas så må vi se.
Men nu har jeg jo fået noget at læse på, så mange tak for hjælpen, det er jo et meget spændende område at komme ind på.

MVH. Lene

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 1/12/2009 kl. 18:34

Både Steen og Lars har udluftning fra deres bøtter, Lars gennem plasteret, og Steen igennem kanylen med det vandskydende vat. Jeg er lidt bange for, om det bliver for tæt! :?

Har du sat husholdningsfilmen på, mens det endnu var varmt, for, så er der undertryk inde i glassene, d.v.s., at når du åbner for dem, så suger de en masse luft ind, som muligvis er svampesporebefængt! Eller, er det bare mig, der læser det helt forkert? :roll:
Mvh Egon

Lene Nielsen

hej Egon

Indlæg af Lene Nielsen » 1/12/2009 kl. 19:36

Ja det er godtnok sat på mens det var varmt. og låget er sat på efter et par min.
Jeg regnede ikke med at der skete noget ved det, da der jo kun skal en nål igennem :)

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 2/12/2009 kl. 01:55

Måske har du ret. Jeg venter spændt på næste opfølgning fra dig, når du ved, om det er sterilt eller ej! :wink:
Mvh Egon

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 2/12/2009 kl. 20:16

så har jeg også lige bestilt medie fra orkidecenter..
Så nu kan det ikke gå hurtigt nok, så skal jeg nok fortælle hvordan det går :D

mvh

Lene Nielsen

hej Egon

Indlæg af Lene Nielsen » 14/12/2009 kl. 14:00

Så har jeg tjekket glassene, der var 8 glas der stadigvæk er sterile og 2 jeg måtte kassere :)
Så det er ikke det store spild ved det.

MVH. Lene

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 14/12/2009 kl. 16:45

Det lyder jo fint. Jeg har haft nogle til at stå i køleskabet et par måneder nu, og, i går kunne jeg se, at en af dem alligevel var ved at skimle, selvom den tilbragte de første uger i stuetemperatur. Så, selv efter nogle uger kan man åbenbart ikke være helt sikker! :evil: Men 8 ud af 10 synes jeg lyder som flot, når nu du tog glassene ud af ovnen uden låg på. :wink:
Mvh Egon

Erling

Indlæg af Erling » 16/12/2009 kl. 10:57

Jeg har nu prøvet i to omgange at lave kartoffel - honning agar medie. Jeg bruger en trykkoger samt glas med forboret hul og silikoneprop. Indtil videre har jeg været heldig og ikke dyrket noget skimmel endnu :) . Det var jo ligesom første stadie.
Jeg har været heldig og få lidt frø rundt omkring fra og har prøvet at lave en udsåning. Sukkervand, brintover ilte sterilisering. Lige netop her oplevede jeg det som Egon skriver med heftig undertryk i flaskerne.
Den første gang jeg injekserede flasken blev sprøjten tømt øjeblikkelig på grund af undertrykket. Flasken var dog ikke højere end at jeg ved at lægge flasken på siden kunne få nålen ned i suppedasen og hive halvdelen op igen, til brug for den næste flaske. Det er nu henholdsvis 3 uger og 1 uge siden jeg lavede udsåning - endnu ingen skimmel. Det var jo næste checkpoint.
Egon, har du en ide om at undertrykket kan skade spiringen og dermed planterne på sigt? Bør jeg indsætte en nål med sterilt vat? Jeg er ikke meget for det, da jeg frygter at der bliver suget skimmelsporer ned i glasset.
Næste gang jeg steriliserer glassene lader jeg dem stå til de er helt afkølede før jeg tar dem ud og skruer låget fast - Det er "learning by doing" der er gang i :)

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 16/12/2009 kl. 16:23

Pu-ha, det ved jeg godt nok ikke. På den ene side svarer det vel til, at planterne spirer oppe i bjergene, hvor trykket, og dermed iltmængden er lav, men, det afhænger måske lidt af, hvor meget undertryk der er i glasset.

Måske skal du bare se, hvad der sker denne gang, men næste gang bør du lade glasset køle helt ned, inden du åbner trykkogeren, for at skrue lågene på.

Godt, at de er sterile.
Mvh Egon

Erling

Indlæg af Erling » 16/12/2009 kl. 20:36

Ja, man lærer jo hele tiden. Næste gang blive de i trykkogeren til de er helt kolde.
Men du har ret, glassene er helt sterile både efter fremstillingen af vækstmedie og efter udsåningen. Hvordan går det hos dig?

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 16/12/2009 kl. 20:50

spændene at læse. Jeg har bestilt medie og frø ved lars jensen, men det ser ud til at han har glemt mig.. :?

Men jeg skriver når jeg også får prøvet :)

mvh

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 16/12/2009 kl. 21:28

En af de 6 plastbøtter, som jeg såede frø i, er skimlet, men, det var helt på forventning. Det var den, hvor jeg forsøgte at lave over- og undertryk i sprøjten, så, det ville have undret mig, hvis ikke den skimlede. Lidt for meget fingerfumleri. :?

Ellers skal jeg vist ikke regne med at se spiring derinde før om en 6-18 måneders tid. Det er vist tidsrammen for mange "fruesko", hvis jeg husker rigtigt. Endnu en god grund til, at jeg ikke sender mine overskydende frø af sted som forsøgskaniner. Jeg har jo ingen ide om, hvorvidt der er liv derinde eller ej før om lang tid. Så ikke en optimal slægt at få erfaringer med. Men, nu havde jeg jo frøene. :?
Mvh Egon

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 19/1/2010 kl. 08:31

hej :)

Hvordan er det gået med jeres medier?

Jeg skal også til at så, men hvor stor en kanyle kan jeg anbefales at bruge??

mvh

Besvar