Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Terrarieprojekt - Måske :)

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
elisabethen
Geografisk sted: Taastrup, Storkøbenhavn
Kontakt:

Terrarieprojekt - Måske :)

Indlæg af elisabethen » 9/2/2010 kl. 11:41

Hej med jer :)

Har haft en orkidépause, da vores hund har taget en masse af vores tid, og det lykkedes huspasser at slå vores resterende planter ihjel, da vi var i Indonesien i december måned.

Men... Via mit arbejde har jeg fået fingrene i et terrarium på L: 90 x H: 60 x B: 45

Planen er:

Plader af presset kork på bagsiden og måske også de to sideruder.
Terrariemuld i bunden i et relativt tykt lag. Mulden holdes konstant meget fugtig ved at vande den med blødt vand, og idéen er så at have sådan en terrarie-varmemåtte liggende under terrariet. Varmen skulle gerne få vandet i mulden til at fordampe løbende og give en god fugtighed i terrariet.. Det er i hvert fald set virke før.

Dekoration: Diverse lianer og dekorationstræ. Vi har for lang, lang tid siden købt noget sjovt materiale... Det er en gren af sådan nogle sammenfiltrede fibre, og leder tankerne lidt hen på de figen-arter, som kvæler andre træer... Grenen er nemlig hul indeni. Vi fik at vide, at grenen indeholder en masse sporer fra bregner osv., som vi begynde at spire når den kommer i et varmt, fugtigt miljø. Noget ala dette: http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=47171

Planter:
Et-eller-andet efeu-agtigt, der kan kravle op ad kork-pladerne.
Nogle bromelia
Zamioculas
Og.. meget gerne nogle orkidéer; Mon en af de jordlevende orkidéarter ville kunne trives i den fugtige terrariemuld?
Og har I nogle forslag til orkidéer kan kunne plante på grene, lianer og den Xiam-stamme? Havde forestillet mig nogle små epifyt-arter, der skulle bindes fast på lianer med noget mos.. Xiam-stammen er så bred, at man måske kunne bore hul til en potte eller to...

Der skal også være dyr i terrariet; formentlig noget i stil med disse små daggekkoer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_dust_day_gecko
... så der skal ikke være alt for små og sarte mini-orkidéer i.

Forslag og kommentarer til idéen modtages :)[/url]

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 9/2/2010 kl. 14:59

Husk luftcirkulation!
Husk lys - direkte sollys i et terrarie er en dårlig ide.
Husk drænlag fx. leca sten under bundlaget.

Juvelorkideer som Ludisia discolor og Macodes petola vil stortrives i bundlaget (hvis det ikke er for surt - Jeg kender ikke terrariemuld. Bruger selv Greenmix i bunden).

Orkideer som Bulbophyllum, Restrepia og Pleurothallis er generelt velegnede til terrarier. Du kan også bruge små Phalaenopsis, varmtvoksende Masdevallia og mange andre.

Varmemåtten er næppe nødvendig af hensyn tilfugtigheden. (Men måske af hensyn til gekkoerne). Der skal alligevel sprayes hver dag. Hvis du er doven, er et vandingslæg en god hjælp, men ikke helt billigt.

Personligt bryder jeg mig ikke om de lidt uvirkelige baggrunde man får med korkplader og lign. men det er jo en smagssag og kan ikke rigtig diskuteres.

God fornøjelse med projektet - det skal nok blive til glæde i stuen.

Nåja - husk at checke at udluftningshullerne i terrariet er så små, at foderdyrene ikke kan slippe ud. Jeg fodrer mine farvefrøer med bananfluer og det er ikke populært, hvis de myldrer rundt i stuen :roll:
Morituri te salutant

henrik

Brugeravatar
hydrazin
Geografisk sted: Malmö
Kontakt:

Indlæg af hydrazin » 9/2/2010 kl. 17:36

Jeg er faktisk igang med lidt af det samme - terrarie med orkidéer og 1-2 daggekkoer så jeg følger spændt med.

Jeg tror ikke du behøver nogen varmemåtte i bunden til daggekkoer hvis dit terrarie står i et ellers opvarmet rum - husk dog en UV-lampe til dem. Hvis du ikke vil lave små udluftningshuller kan du sætte fintmasket net foran hullerne for at holde foderdyrene inde (brug helst det af metal betrukket med plast da fårekyllinger kan gnave sig igennem det af ren plast).
Maj S. Madsen

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 9/2/2010 kl. 21:05

Hvad et Xiam-træ er for en størrelse, som Akvarieudstyr.dk åbenbart kalder det, det ved jeg ikke. Det kaldes normalt Xaxim, og er træbregnestammer. De kan med lidt held blive flotte grønne af de sporer, der er havnet på stammen gennem tiden, men, det er langt fra sikkert, at det sker.

Xaxim siges at kunne udskille noget i retningen af garvesyre med tiden, og, jeg er lidt bange for, at jeg har oplevet det med en Pleurothallis sonderana for et par år siden. Den visnede næsten helt ned uden grund på meget kort tid, bare lige så du har det i hukommelsen, hvis det samme skulle ske for dig. Det bruges i mange regnskovsterrarier til bl.a. farvefrøer, som Henrik også holder. Jeg har ikke hørt nogen af dem opleve det fænomen!

Som det allerede er sagt, så er udluftningen et must. Ellers rådner det hele for dig, og du vil ikke kunne se noget derinde for kondens. Gekkoerne vil få store problemer med at kravle rundt, hvis det hele er fugtigt, mine små Phelsuma klemmeri ender på bunden af terrariet, hvis jeg har fået for høj en luftfugtighed inde hos dem, og, der kan de stort set ikke komme op fra igen.

Planterne skal bruge masser af lys, som også er nævnt. Det vil også være med til at opvarme terrariet til gekkoerne.

UV-lyset er nævnt, det skal gekkoerne bruge for at opbygge knoglerne, og, det skal sidde indenfor, med mindre du har diamantglas i terrariet, så kan det gå igennem. Pas på, at gekkoerne ikke kan hoppe over på lyset, med mindre det er en UV-energisparepære, så får de forbrændt fødderne og tæerne voldsomt.

Jeg vil så mene, at du skal have mindst en varmemåtte eller lignende til gekkoerne, ikke under bunden, det kan de ikke bruge til noget, men, det kan fordampningen måske. Den skal sidde udenpå glasset, hvor de så kan sidde indenfor, for bl.a. at få en højere kropstemperatur til at optimere fordøjelsen med. Jeg har to måtter på mit terrarie. Mine gekkoer ligger ovenpå det bark, som delvist omslutter UV-energisparepæren, og så kan de kravle op under lyset i toppen af terrariet, hvor de ligeledes får en god varmetilførsel.

Mange regnskovsterrarier er opbygget med 5 cm leca-sten i bunden, og så 5 cm klyner ovenpå, eller hårdtsammenpresset sphagnum, men, du kan måske bruge barkstykker, evt. en 50/50 bark/kokos, som vil give de jordlevende orkideer mere luft og knapt så meget syre til rødderne. Bygger du det lidt op indad mod bagvæggen, så vil du måske også kunne sætte epifyttiske orkideer derned/op, hvor det er knapt så fugtigt, som de foreslåede juvelorkideer kan klare det.

Det der efeu-agtige, som skal kravle rundt, pas på, at det ikke kvæler alt det andet. Mange terrariefolk bruger Ficus pumila og lignende til at dække baggrunden, det vokser også voldsomt, når det først får fat, men, kan klippes i efter forgodtbefindende.

Nogle bromeliaer kan klare at stå på bunden, andre rådner, hvis de står dernede i den fugtige bund, så det må du jo lige være OBS på.

Zamioculas' krav kender du sikkert selv, mere tørt end fugtigt.

Henrik har allerede foreslået lidt repræsentanter fra Pleurothallis-familien, hvor mange andre slægter vil kunne bruges, og Bulbophyllum, men også Dichaea er en, der tit findes på farvefrøernes levesteder, så den kan klare opholdet i et terrarie. Prøv eventuelt at se på Ecuageneras hjemmeside, de planter, der kan klare fugt og varme vil være velegnede, de kolde og dem til den tørre side vil det nok knibe med! De orkideer, der har brug for en hvileperiode, vil ikke være velegnede, da du sikkert kan få store flotte kraftige planter, men måske ingen blomster. Fælles for dem alle er, at de skal have lov til at tørre ud indimellem vandingerne, ellers rådner de let. Mangler der ventilation i terrariet, så kan det problem let opstå. Om du skal have en ventilator derinde, eller din udluftningsrist nær bunden og i toppen er rigeligt til at lave et flow, det er så lige det!

Med hensyn til at sætte planterne fast på dekorationen, så bruger en af mine frøvenner en hæftemaskine til at sætte dem fast med. Han holder hæftemaskinen lidt på skrå, så den ikke bare klemmer roden eller stilken over, og så hæfter han evt. en lidt på skrå fra begge sider, eller klemmer selv den lidt løse side ned i mediet. Det er meningen, at orkiderødderne skal løbe rundt på Xaximstammen, og ikke som sådan sidde i en potte. Om de vil have brug for lidt sphagnummos til at starte op med, det afhænger nok af, hvor "hårdt" du vander derinde.

Meget af det, jeg har skrevet, er allerede blevet nævnt, jeg har bare forsøgt at præcisere, hvad det skal gøre godt for. :oops:
Mvh Egon

elisabethen
Kontakt:

Indlæg af elisabethen » 10/2/2010 kl. 10:16

Hej igen...

Det var da nogle svar, man kunne bruge til noget.
Lidt flere overvejelser og refleksioner over jeres svar:

Ok, noteret at det der Xaxim-træ kan udskille noget grimt. Men uanset hvor meget det spirer, synes jeg at det har en flot struktur, så vil forsøge at bruge det.

Vdr udluftning: Terrariet er af modellen exoterra, og hele toppen består af trådnet i to aftagelige moduler. Et eller begge moduler kan skiftes ud med lysarmaturer. Havde egentlig tænkt mig bare at lægge en armatur, jeg allerede har, ovenpå nettet, men lyset bliver nok filtreret for meget, så må nok investere i et af de rigtige armaturer.. Kan jo heldigvis få det billigt via jobbet.
Men.. Jeg tror ikke, at udluftning bliver det store problem.

Mht. gekkoernes krav til varme, er det dælme meget forskelligt hvad folk siger/skriver. En del mener, at armaturet i sig selv skaber en varmagradient i terrariet, som er passende.
Måske bruger jeg modellen med sådan en varmemåtte limet op ad glasset i stedet for, så der er et lidt varmere sted, de kan sidde.

Mht. at opnå en passende høj fugtighed vil de mange planter sikkert også bidrage.

Nu er jeg så kommet i tvivl om bundlaget... Hvis vi nu siger, at jeg dropper ideen med våd/fugtig terrariejord med varme under.
Greenmix er en spændende idé; især fordi jeg pønser på at handle orkidéer i Fredensborg. Lecakugler i bunden - Også noteret :)
Zamioculas'en vil formentlig gerne have lidt tørrere fødder end resten; Havde forestillet mig, at den kunne stå i en potte, der er gravet ned, så den ikke er direkte i kontakt med resten af mediet.

Diverse plantenavne er noteret. Har været ude af orkidé-tjuhejet så længe, at jeg har glemt hvordan mange af dem ser ud, men vil fluks slå dem op.
Hov, kom i tanke om ... Nu er gekkoerne jo fra Madagascar, og det skriger næsten på en lille Angreacum... Kan det lade sig at gøre?

Har set nogle smadderflotte hjemmelavede terrariebaggrunde med sådan nogle xaxim-smulder på... Ser ret naturligt ud, men håber at jeg kan få et ok resultat når den korkbaggrund bliver dækket af Ficus pumila :)

Det er vores første regnskovsterrarium, og vi skal lige prøve det før vi kaster os over de vilde projekter, tror jeg :)

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 10/2/2010 kl. 14:28

Jeg laver mine baggrunde i flamingo plader, som jeg limer sammen til den ønskede tykkelse. Derefter bruger jeg en varmeblæser (udendørs) til at forme dem som ønsket.

Så bliver de malet med en flydende vådrumsmembran. Jeg bruger noget til Koei bassiner. Nogle på frøforummet har tilsyneladende haft dårlige erfaringer med at det opløser flamingoen - det har jeg nu ikke oplevet. De fleste frø-entusiaster bruger Flydende Folie fra Knauff, selvom det er lidt svært at skaffe.

Inden den flydende folie er tør, bliver den overdrysset med smuldret xaxim. Du kan få et indtryk af det endelige resultat ved at kigge i denne tråd: http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=1778

Det er utrolig let at montere planter - jeg bøjer papirclips i u-form i passende længder og sætter dem omkring plante eller rødder og ind i flamingoen. Det er fint nok, når der kravler frøer rundt - om det kan holde til tungere dyr, ved jeg ikke.

Ulempen ved denne baggrund er, at den ikke suger vand. Så det er svært at få mos til at vokse på den. Til gengæld når orkiderødderne at tørre efter vanding i løbet af dagen.

Der er rigtig mange, der sætter fx. mangroverødder og andre naturmaterialer i baggrunden og skummer det hele sammen med PU-skum, som overmales med Knauff.

Jeg ved, at Egon laver nogle kreative træstammer i sine baggrunde, men det må han hellere selv berette om :wink:
Morituri te salutant

henrik

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 11/2/2010 kl. 00:13

Kreative træstammer, du har helt sikkert ikke set mine terrarier på tæt hold! :lol:

Skal vi ikke nøjes med at kalde min baggrund alternativ i forhold til, hvad der ellers laves! :wink:

I dag ville jeg nok have valgt det samme som Henrik, eller Knauff til at smøre ovenpå mine flamingoplader, men, det var vist ikke "opfundet" endnu til terrarier, da jeg gik i gang med mine for nogle år siden.

Jeg har lavet mine baggrunde, så de i princippet "ligner" et kæmpe stort stykke bark, som er rettet ud, og sat på de 5 terrariers bagglas. "Åretegningen" i barken fortsætter fra det ene til det næste terrarie, og oprindeligt satte jeg to af samme slags planter i bunden på hver sin side af sideglassene, for at give indtryk af et stort fælles rum derinde.

Men, jeg begik en stor fejl, som mange andre også gjorde på den tid, for mange brugte fliseklæber med forskellige farver af oxyd-farve i, det man bruger til at farve mørtlen mellem murstenene med. Alt, der indeholder cement, indeholder også vandopløselige kromater, som frigives under afhærdningen af cementproduktet, og det foregår selv med små tykkelser over en måneds tid. Først derefter kan de skylles rene for kromaterne, og så kan man komme videre med bundlag o.s.v..

Kromaterne gav cementarbejderne eksem og kræft i gamle dage, så, det er ikke lige noget, man skal spøge med. Jeg har små frøer i de fleste af mine terrarier, og, det er trængt ind i de voksne frøer, så deres afkom selv flere år efter forgiftningen fortsat får defekte forben, hvis ikke de dør ved landgang efter 2½-3 måneders pasning. Vil du bruge noget som helst med cement i, så vent en måneds tid, før du går videre.

Jeg har Riisskoven liggende 2 minutters gang fra huset, så, jeg har været på foto-rekonisering et par gange, for at få lidt inspiration til knuder på barken, og afknækkede grene, så det kom til at se bare lidt naturligt ud. I de hule knuder kunne jeg lægge orkidebark i hulrummet i flamingoen, og så kom der forskellige planter deri. Mange døde dog hurtigt af den ene eller anden grund, så nu er frøerne flyttet derind og "bor" der.

Jeg tegner barkfurerne op med en blyant på 50 mm flamingo, og så skærer jeg det ud med en stor kniv. Alle skarpe hjørner bliver afrundet med kniven, så, det kræver et par store affaldsposer og en støvsuger, for at bruge min teknik, men, den kan foregå indendøre.

Jeg har taget i hundredvis af billeder af arbejdsgangen, hvis jeg nogensinde skulle få lyst til at lave en hjemmeside, så var en del af dem dukket op derinde.

Men nok snak. Her kommer lige et par billeder fra de sidste 5 terrariers baggrunde. Et før der kommer andet derind, og et, hvor der lige er kommet bundmateriale og lidt planter. I dag, 2 år efter ser de væsentligt anderledes ud, temmelig overbevoksede, og med en del stammer mm derinde.

Der kommer dog ikke lige et billede af dem i aften, som de ser ud nu, for det første er lyset slukket hos dem, og for det andet, så skal frontruderne først have en kærlig hånd, ellers kan det vist være lige meget.

Billede

Hvert terrarie er 70*90*50 cm (B*H*D), så de fylder 3½ meter i længden. Det skal lige siges, at alle baggrundene på det øverste billede står løst op af glasset, derfor er deres bunde ikke helt ud for hinanden.

Billede

Ud over en enkelt Ludisia discolor, så er der ikke andre orkideer i denne side. Og kun ganske få i de andre terrarier.

Men, egentligt er det jo med tiden lige meget, hvad man har som baggrund, da de jo i princippet skal overvokses af alt muligt. For at mit koncept kan få mosser og bregner til at gro af sig selv, skal det holdes meget fugtigt, mere end jeg normalt gør, så det er sparsomt med selvgroede planter af de plantetyper på bagvæggene.

Nå, jeg kikkede lige lidt i mine gamle billeder, og her er en af grundene til, at jeg ikke gør meget i orkideer i terrarierne. Frøerne elsker de mange planter, men, det gør orkideerne ikke, da de overvokser dem, og tager lyset fra dem.

Billede

Og, her er et "FY-billede", to frøer fra samme slægt i samme terrarie, det gør vi bare ikke! :evil: De kan hybridisere, og, det gør man ikke med så sjældne dyr. Men, kromatforgiftningen gør, at de grønne aldrig har interesseret sig for at yngle, dem er der 4 af, og de 4 blå nøjes med at kvække lidt, eller, knurre svagt, er nok det rigtige at kalde det. Skulle de nogensinde lægge æg, så bliver de fjernet! Men, det var nu også mere for at vise, at de bruger mine "knuder" som huler, lige som de gør med mine visne Nepenthes-fælder, som ryger derind efter en kraftig skylning.

Billede

Måske kan du bruge det overvoksede billede til, om det er den rigtige plante at sætte derind. Det er en Ficus pumila, som vokser langt ud i luften derinde. Men, den kan jo klippes, hvis den bliver for vild! :wink:

Ellers ser du jo ud til, at du er ved at have lidt styr på, hvad du skal bruge. Om du skal have en varmemåtte sat på glasset, afhænger jo lidt af, hvor varmt der bliver derinde, og måske også af arten. Så vent lige med den, til du kender de klimatiske forhold, og beboerne.

Dit forslag med en Angraecum kan godt lade sig gøre, men, ikke, hvis den står og pladrer med vand i bladhjørnerne, så, afhængig af, hvor omhyggelig du og feriepassere er med sprøjten, så måske!

Men, held og lykke med projektet.
Mvh Egon

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 11/2/2010 kl. 10:38

Neej hvor spændende at der er flere der hopper på terrarievogenen :)

Jeg har lige bygget et stort orkideterrarie til en ven, vi lavede baggrunden i PU skum med mangroverødder lianer osv. i. dertil købte vi en spand med vandtætningssmembran (spand med gul/blå/rød mærkat på) den blandes 1:1 med cement (og lidt vand kom vi også i), og bliver til en rigtig god gummihud. Som Henrik skriver drysses der baggrundsmateriale på her mens gummihuden er våd. Vi brugte fin kokos humus. Det kan købes i en komprimeret klods hos akvarieudstyr, når der hældes vand på bliver det som muld.. Den tørre muld drysses på og det giver et rigtig flot resultat der også absorberer endel vand.

Planter er der givet rigeligt med råd til, så tilbage vil jeg kun sige at jeg har 2 phelsuma nigristriata som jeg ikke helt har lysten til at holde længere... Er der en her der er interesseret vil jeg sælge paret for 350 kr. gav selv 450 for hver af dyrene.
Der er det lille "men" at hannen desværre har mistet evnen til at klatre på glas da hans tær blev beskadiget ved et dårligt ham skifte, men udover det er han ved rimelig godt mod :) Jeg har haft æg på dem to gange men jeg tror ungerne er blevet ædt hver gang, de er ihvertfald ikke blevet fundet af mig..

Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 11/2/2010 kl. 19:15

WAUW, Egon :shock:
Det må jeg nok sige....det er godt nok flot.

Ja, jeg er i hvert fald blevet nysgerrig mht. terrarier. Men jeg tror jeg vil vente nogen tid endnu.....med mindre jeg finder et meget billigt terrarie.
Og så tror jeg det kun bliver med orkidéer/planter.

Såååå...hvis nogen kender til et meget billigt terrarie, så skal de endeligt sige til :D
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

elisabethen
Kontakt:

Indlæg af elisabethen » 12/2/2010 kl. 13:52

Heh...

Når jeg ser Egons terrarier får jeg jo lidt lyst til at droppe projektet, da jeg aldrig når ham til sokkeholderne :P

Men... Har jo masser erfaring med indretning af akvarier, så det bliver meget sjovt at prøve noget i det mere tørre element.

Har før hørt om det der knauff blandet med sphagnum brugt som baggrundsmateriale. Det kan helt sikkert give et superflot resultat, men indtil videre er det min plan at nøjes med de indkøbte plader af presset kort... Så kan jeg altid kaste mig over det store baggrundsprojekt når/hvis det viser sig, at terrarier bare lige er mig :)

Havde selvfølgelig forestillet mig, at en evt. Angraecum skulle placeres et sted i terrariet, som holdes lidt tørrere end resten.
Vil stadig gerne forsøge at kombinere orkidéer med mere hurtigtvoksnede planter, men må bare være flittigt med saksen så Ficus olign. ikke overtager verdensherredømmet.. Rig plantevækst bidrager jo også til luftfugtigheden.

Uh, og vis ikke de frø-billeder til min kæreste... Så får jeg alligevel ikke lov til at få mine gekkoer ;)

Tror at turen går til hhv. plantecenter og akvarieudstyr imorgen, og så måske til Fredensborg søndag :)

elisabethen
Kontakt:

Indlæg af elisabethen » 12/2/2010 kl. 13:57

phelsuma nigristriata ser ellers fin ud... Men tror at det bliver enten P. laticauda laticauda eller P. cepediana... Dem er jeg ret vild med... Og de har en ok størrelse; de er til at få øje på... men de er heller ikke så store, at de vil ødelægge lidt mere sarte planter :)

elisabethen
Kontakt:

Indlæg af elisabethen » 14/2/2010 kl. 16:48

Så det selvfølgelig nok engang helt galt i orkidégartneriet i Fredensborg :)

Vi har købt følgende:

Aerangis luteo alba v. rhodostictum (har sådan på fornemmelsen, at det er noget halv-sart noget, men kæresten er pjattet med den, og det er også kun en lille én ;) )
Angraecum didieri (sød lille størrelse)
Dendrobium kingianum (mest fordi den var på tilbud)
D. jenkensii
Bulbophyllum lassiochilum
Phalaenopsis lindenii
Mediocalcar decoratum
Ludisia discolor

Og en Nepenthes ampullaris ...

Købte desuden nogle Bromelia i et plantecenter igår, så nu kan vi snart komme igang med at indrette og plante til :)

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 14/2/2010 kl. 16:53

Det lyder som en rigtig god blanding du har fået dig!

Et lille råd på vejen, sørg for at give dine bromelia en omgang med noget sneglegift inden du planter dem ind! Det samme med klatrfigen og andre planter.. Det er et orkidemareridt at få snegle ind i terrariet - de er rigtig glade for rodspidser og det har kostet mine planter dyrt :) Når først geckoerne kommer ind er det nemlig ikke sådan til at sprøjte med noget. Jeg ved at Henrik også kan synge med på den sang...

Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

elisabethen
Kontakt:

Indlæg af elisabethen » 14/2/2010 kl. 18:06

Det er planen, at stueplanterne skal ud af deres nuværende muld, rødder skal skylles fuldstændigt og at de så skal plantes i terrariemulden... Måske med undtagelse af dem Zamioculas, som vist gerne vil have det lidt mere tørt... Den har måske godt af at blive stående i en potte, så jeg bedre kan styre hvor fugtige fødder den får... Hvis den overhovedet skal i. Den bliver måske lovligt stor og dominerende.

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 14/2/2010 kl. 18:51

Christian Koch skrev:Jeg ved at Henrik også kan synge med på den sang...
Christian
Det er længe siden, jeg holdt op med at synge den sang. Nu jamrer jeg :cry:
Morituri te salutant

henrik

Besvar