Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

næste skridt ?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

næste skridt ?

Indlæg af louise vig » 12/2/2010 kl. 17:51

Hej
Jeg er endnu en newbe, som er blevet vild med orkideer. Jeg har for ca 3 uger siden omplandet en phalanopsis, og der var da en baby. Jeg satte babyen i et syltetøjsglas med hul til skeen, så bladene var udenfor og rødderne indenfor, hvor der var regnvand i bunden. Planten er vokset og nu er låget taget af, så planten nærmest hænger på glassets kant. Nu er rødderne blevet grønne i spidserne. Mit spørgsmål er, hvornår kan jeg plante babyen i bark ?
Vedhæftede filer
Phal.nr8-2.JPG
her ses rødderne
Phal.nr8-2.JPG (19.18 KiB) Vist 3485 gange
Phal.nr8-1.JPG
her ses babyen i sin #kuvøse"
Phal.nr8-1.JPG (18.8 KiB) Vist 3485 gange

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 13/2/2010 kl. 00:14

En sådan keiki (som de hedder) behøver du slet ikke sætte i vand, men den ser ud til at være sluppet heldigt fra det.
Rødderne er lige det mindste, men det plejer at være nogle hårdføre små bæster.
Sæt du den bare forsigtigt i bark nu. Hvis du har noget hvidmos, kan det også bruges som medium.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 13/2/2010 kl. 00:59

Som Jette siger så er rødderne lige korte nok, men hvis du fik gang i rod væksten ved at bruge vandglasset så var det da bare genialt.

Plant den i en lille potte, endelig ikke for stor. Sæt den evt i en gennemsigtig pose for at danne et miljø hvor planten ikke tørre ud, efter en 2 uger kunne man så åbne posen og graduelt vænde planten til noget mere luft. Nu er vi jo tidligt på vækst sæsonnen (læs der er stadig langt til den lange dage med mere vækst), men Phalaenopsis plejer at vokse hurtigt, så når planten fylder sin lille potte ud kunne du sætte den over i en større potte, måske allerede denne forsommer.

Håber det kommer til at gå godt, hvilket det faktisk ofte gør, og så er det jo sjovt at du selv har lavet denne lille plante. Denne lille baby hvor sad den? Kkeikier sidder på blomsterstænglerne, men nogle typer kan finde på at lave sideskud fra basis af planten og igen i andre tilfælde sker det at en mindre frøplante er blevet pottet med sammen en større frøplante - bare nysgerrig - oftest er det jo keikier folk får...

Og velkommen til forumet :)
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

louise vig
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 13/2/2010 kl. 01:23

Den var et sideskud fra basis af planten. Planten var væltet helt , så den nærmest voksede vandret, derfor pottede jeg den om og næsten voldede det lille sideskud fra moderplanten.

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 13/2/2010 kl. 01:33

Tak for afklaring, egentlig gør det ikke den store forskel. Typisk er det typer med doritis blandet i som laver sideskud af sig selv, men almindelig phalaenopsis gør det ind imellem også, men oftest når moderplanten har det rigtig skidt - håber ikke det er tilfældet. Det med at læne sig sidelæns er en genetisk kodning som er planten naturlige måde at gro på (hvilket også indikerer at der ikke er doritis indblandet), da det gør at evt vand i hjerteskudet kan rende ud af sig selv, men i en vindueskarm er det nu mest praktisk hvis man har lidt kontrol.

Ser frem til en opdatering på om det gik godt, og bare blive ved med at stille spørgsmål.

louise vig
Kontakt:

det gik godt

Indlæg af louise vig » 9/6/2010 kl. 14:07

Den lille plante har klaret sig fint. Den har ind i mellem skulle have kunstig åndedræt ( dvs 1-2 uger i pose). I dag er den plantet i en lidt større potte og mon ikke den vil blomstre til vinter ?
Vedhæftede filer
phal4.JPG
phal4.JPG (27.03 KiB) Vist 3296 gange

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 9/6/2010 kl. 20:35

godt klaret!

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 10/6/2010 kl. 10:14

Endnu en lykkelig historie, god godt at du deler at posen undervejs lige har været med til at hjælpe planten, det kan jo hjælpe andre med lav luftfugtighed og en lille keiki der skal hjælpes på vej. Og jo jeg ville også vurdere at den er ved at være i blomsterstørrelse og med en god vækstsæson hvor den får fyldt potten med lidt flere rødder så burde den være klar, men med orkideer ved man aldrig, de har det jo med at overraske.

Besvar