Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

terraie problemer

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

terraie problemer

Indlæg af ErceDK » 23/3/2010 kl. 18:14

Jeg har nu kørt mit orcidarie siden december og det går rigtig godt - sådan da.
Jeg kan ikke få min luftfugtighed op over 65 - så overvejer en fogger, eller et vandfald! Men er vildt i tvivl om sådan en lille fogger kan gøre en forskel?

Jeg har udmere i sinde at udbygge mit system til 4 18w lysstofrør da jeg syntes at de to jeg kører med ikke er nok!

Er der nogen af jer der har forstand på de her fogger ting?
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 24/3/2010 kl. 14:32

Jeg har en fogger - men bruger den kun til dekorative formål. Den laver jo ekstremt små dråber og jeg er lidt bekymret for, hvor langt de trænger ind i bladskeder m.m. Det er sikkert udmærket for tågeskovsplanter, men hvad med alle de andre?

Jeg holder 70-75% i terrariet, men jeg har også et vandfald og et hjørne med en lille 'sø'. Dvs. jeg har vand i bunden af hele terrariet - det ligger blot i drænet. Hvis du bygger vandfald, så pas på ikke at bygge det for højt. Det kan godt sprøjte en del og det begrænser, hvilke planter du kan have hvor.

Hvis du har en ventilator som trækker luft igennem terrariet, kan du prøve at regulere hastigheden ned. Hvis du har et vandingsanlæg, kan du sætte det til at køre kortvarigt fx. 30 sek om eftermiddagen (men ikke senere, end det når at tørre inden lyset slukker).
Morituri te salutant

henrik

ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

Indlæg af ErceDK » 24/3/2010 kl. 18:58

angatyr skrev:Jeg har en fogger - men bruger den kun til dekorative formål. Den laver jo ekstremt små dråber og jeg er lidt bekymret for, hvor langt de trænger ind i bladskeder m.m. Det er sikkert udmærket for tågeskovsplanter, men hvad med alle de andre?

Jeg holder 70-75% i terrariet, men jeg har også et vandfald og et hjørne med en lille 'sø'. Dvs. jeg har vand i bunden af hele terrariet - det ligger blot i drænet. Hvis du bygger vandfald, så pas på ikke at bygge det for højt. Det kan godt sprøjte en del og det begrænser, hvilke planter du kan have hvor.

Hvis du har en ventilator som trækker luft igennem terrariet, kan du prøve at regulere hastigheden ned. Hvis du har et vandingsanlæg, kan du sætte det til at køre kortvarigt fx. 30 sek om eftermiddagen (men ikke senere, end det når at tørre inden lyset slukker).
Hvilken pumpe kører du med for at drive dit vandfald? og hvordan undgår du at vandet i bunden som jeg formoder er det der også går gennem vandfaldet bliver dårligt og lukker pumpen til?
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

Heidi
Geografisk sted: Norge

Indlæg af Heidi » 25/3/2010 kl. 09:46

Hvis du ønsker høyere fuktighet kan du kanskje tette små sprekker hvor luft siver ut?
Vennlig hilsen Heidi.

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 25/3/2010 kl. 12:12

ErceDK skrev:Hvilken pumpe kører du med for at drive dit vandfald? og hvordan undgår du at vandet i bunden som jeg formoder er det der også går gennem vandfaldet bliver dårligt og lukker pumpen til?
Jeg bruger en EHEIM Compact 600. Se mere på:
http://www.terrarientechnik.de/index.ph ... jnghog48kk

Vælg den model der passer til dit terrarium i løftehøjde. Compact modellerne har vandindtag i bunden og kræver kun et par cm vand for at fungere.

Jeg skifter vandet i terrariet hver anden uge. Til det bruger jeg en slange som hævert. Man kan med fordel etablere at afløb i bunden af terrariet. Evt. kan man lade vandet cirkulere igennem dette og bruge en hane ved aftapning. Derved kan man have pumpen udenfor terrariet - men så skal det nok være en anden type pumpe.

Jeg har bygget mit vandfald i flamingo på en sådan måde, at det kan skilles ad og pumpen tages ud, hvis den skulle stoppe til. Desuden har jeg smeltet riller i bunden af flamingoen, så vandet let kan komme ind til pumpen.

I de 2 år terrariet har kørt, har jeg ikke haft brug for at tage pumpen ud. Den har ved nogle lejligheder kørt lidt trægt og så har jeg stoppet og startet den nogle gange lige efter hinanden. Det har løst problemet hver gang.
Morituri te salutant

henrik

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 30/3/2010 kl. 02:33

Jeg har surfet lidt rundt og fundet EHEIM Compact pumper billigt her:

http://www.akvarieforretningen.dk/group.asp?group=381

Og her:

http://www.avifauna.dk/eheim-filter-c-838_4_909.html
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Besvar