Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Jeg vil ha' et orkidé-terrarie.....Hjælp

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Jeg vil ha' et orkidé-terrarie.....Hjælp

Indlæg af SirLonewolf » 25/3/2010 kl. 21:34

Hej.

Jeg kan ikke holde til det mere. Al den snak om terrarier, oveni foredraget i OKF om samme af Henrik og Christian, har gjort mig mere end nysgerrig på det emne :evil: :lol:
Så nu må jeg til at overveje hvad der skal ske, og har brug for jeres hjælp.

Da jeg er studerende er der ikke penge til at købe et terrarie, medmindre jeg finder et mega billigt et. Så den eneste mulighed er vel at bygge et...?

Så jeg har brug for alle de tips, tricks, guides, og links til byggeteknik, materialer (inkl. glas/plexiglas, lys, baggrunde osv.), som i kan komme med.

Det rejser så spørgsmål....Glas eller plexiglas? <-- hvad er billigst og hvad er nemmest?

Hvis du har information, råd, tips osv, eller hvis bare du har en kommentar, så du er velkommen til at komme med det :D

Så må vi se, om jeg har råd og mod på det :roll: :P

*** EDIT ***

Det skal lige nævnes, at jeg ingen planer har om dyr i terrariet
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 25/3/2010 kl. 21:46

Opdateret: 26-03-10, kl 16:13...

Materialer jeg allerede har:
  • 15 bars pumpe fra espressomaskine
Materialer jeg med sikkerhed skal have:
  • 4 mm glas eller plexiglas .::. Så billigt som muligt.
    Silikone fugemasse .::. Tror jeg har noget i kælderen, ellers køber jeg
Senest rettet af SirLonewolf 26/3/2010 kl. 20:22, rettet i alt 2 gange.
Mvh

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 25/3/2010 kl. 22:20

Så er det bare med bestemme dig for størrelsen. Jeg vil foreslå dig at lave et der er længere end det er højt da det gør belysningen 100 gange nemmere da du så kan bruge lysstofrør! Du kan tit få lysstofrørsarmaturer på tilbud i bauhaus eller lignende. Ellers kig på webshops.

Jeg har købt glas her, det er billigt: www.interglas.dk Du kan jo desværre bare ikke hente det, så der er 348 i fragt. Ellers ring til den lokale glarmester og hør hvad han skal have! (eller ring til et par stykker!)

De gange jeg har bygget har jeg købt nogle stykker mdf plade jeg har fået skåret til i silvan og lavet et hjørne af dem. Det er praktisk til at samle glasset da du så har et hjørne med helt rette vinkler til at støde glasset op imod når du limer det sammen med silicone.

Jem&Fix's silikone er god og billig! Hvis du vil lave baggrunden i PU skum skal du også købe det i Jem&Fix det er ALLER billigst.

Til at bore huller er sådan et bor her uundværligt: http://www.sundanceglass.com/diamond-bits-tools/pak.jpg
Den her type er crap:
http://jhoktool.com/goop/jh-masonry_and ... more-2.jpg

Hullerne borer du i fronten af glasset lige over toppen af dit bundlag.

Hvis du laver top glasset af to stykker, et der er skudt med bagsiden af terrariet og et mod fronten, kan du mellem de to stykker lægge noget metalnet som låg hvorved du får mulighed for at lægge en computer ventilator på og skabe ventilation. Henrik havde dette på sit terrarie til foredraget.

Til at beklæde baggrunden kan du hvis terrariet ikke bliver vildt stort bruge en sort silicone hvor du klapper xaximsmuld eller kokos humus i.

Kokos humus kan købes på www.akvarieudstyr.dk

Der kan du også købe dyser og slange til dit vandingsanlæg, men lad os tage det nårdu kommer der til!

Så har du da lidt og pønse på :D

Christian

p.s. har du et ca. budget du vil bruge, bare så vi lige kan se hvad der er realistisk?
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 26/3/2010 kl. 00:11

Jeg har ikke voldsomt mange steder det kan stå, så det i sig selv begrænser jo størrelsen :roll:
Der er 2 rum det kan stå i....Stuen hvor det kommer til sin ret, eller soveværelset hvor det ikke bliver nydt og beundret ret meget. Så det er vel egentligt kun et rum, der kan komme på tale :wink:

Min stue vender mod syd, så der kan blive ret varmt om sommeren. I stuen er der to steder det kan stå. Det ene sted er til højre for vinduet, når man kigger ud af det (mod syd), så fronten af terrariet vender mod øst. Der vil jeg tro det får en smule morgen sol. Jeg tænker lidt på, at det måske også vil kunne rammes af solen lidt op af dagen, så det skal jeg lige have tjekket.

Det andet sted er væggen længst væk fra vinduet (ca. 3,30m), hvor solen aldrig når ind. Så ud fra min sparsomme viden og fornuft, er dette sted nok det bedste.
I det tilfælde, så vil størrelsen være begrænset til ca. 80cm i længden og en dybde på max 50cm. Måske kunne længden presses lidt op til ca. 100cm. Men så snart det er oppe på over 60x30, så begynder det er skærme lidt af for min ene surround højttaler. Så jo dybere og længere det bliver, des mere skærmer det. Men det er muligt, at det slet ikke kan høres, selvom størrelsen kommer op på 100x50

Jeg tror jeg vil lave en tegning, som viser hvad jeg mener.

Hvad med plexiglas? Koster det mere end glas?

Et hjørne af mdf plade til en ramme, eller bare som 'værktøj' til at lave rette vinkler?
Jeg har tænkt lidt på det med en ramme, det vil gøre det lidt pænere. Så jeg overvejer lidt om træ-hjørnelister kan bruges....se dem her: http://www.billigbyg.dk/shop/trae-hjoer ... -77c1.html

Med hensyn til baggrund, så aner jeg ikke hvad og hvordan endnu :oops:

Jeg har en lille idé om, at lave et luftindtag forrest, lidt på samme måde som der var på Henriks terrarie, som han havde med til OKF.

Jeg kan ikke finde noget kokos humus på den side du linkede til.

Med hensyn til belysning, er skal det jo også være så billigt så muligt. Hvis det så kræver, at det ikke er voldsomt højt, så er det fint med mig. Hvis det bliver en belysning der udvikler en del varme, så har jeg en idé om at designe et armatur med indbyggede blæsere. I dette tilfælde, ville det så være helt galt at lade denne varme luft blæse ind i terrariet? Lidt i stil med det her: http://www.vivaria.nl/vivarium/guides-a ... ation.html

Jeg har ikke noget budget som sådan...andet end så lidt som muligt. Og for at gøre det mere besværligt, så får jeg endnu mindre penge efter sommerferien :?
Bare det er billigere at bygge selv end at købe, så er det det jeg gør.

Nu er jeg en mand der planlægger alt jeg skal lave, ned til mindste detalje. Så det kan godt være processen kommer til at tage lang tid. Men så er der måske også mulighed for at fordele pengebruget over længere tid :wink:
Mvh

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 26/3/2010 kl. 08:09

Størrelsen lyder fin!

Mdf hjørne er kun til kontruktionen, rammen kan du sagtens lave :)

Her er kokos http://akvarieudstyr.dk/Terrarie/Dekora ... eCocoBrick

Plexiglas er vist en del dyrere, men prøv at søg efter det på nettet eller hør i byggemarked. Det er jo nemmere at bore og skære i ihvertfald!

Christian

ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

Indlæg af ErceDK » 26/3/2010 kl. 12:01

mit er ikke just et terraie, men et ombygget akvarie!
Mit har målene 27 bredt 65 langt og 45 højt!

Som låg har jeg bygget en top i mdf der indefolder lampen en blæser til cirkulation og en blæser der kan udflufte et par gange om dagen for at sænke temperaturen.

Jeg har pt to lysstofrør 18w og det har egentlig fungeret rigtig godt, planter der ikke har lavet noget før jeg fik mit orcidarie har sat nye blade efter de er kommet ned i tanken!
Dog har jeg tænkt mig at installere 2 lysstofrør mere, så jeg i alt kommer til at køre med 4 stk 18w 865 rør!

Der ud over har jeg kig på en ultrasonnic fogger som skal installeres med en slange der går ind i tanken og kan skabe tåge et par gange om dagen! - mest for luftfugtigheden!

Jeg har regnet lidt på hvad jeg har ofret på min tank:

Selve tanken: gratis
Toppen i mdf: Træ var gratis, skruer kostede 10 kr for 100
lysstofamaturer: fra exo-terra ca 500kr
lysstofrør: 200
stor computerblæser til cirkulation: 150kr
lille blæser til udluftning: gratis

Det er sdådan rundt regnet mine udgifter.
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 26/3/2010 kl. 16:31

ErceDK...Ja, det er da en overkommelig udgift, og en jeg faktisk har råd til inden sommerferien.
Nu regner jeg godt nok med, at det jeg skal lave kommer til at koste mere end dit, da jeg jo ikke har adgang til gratis glas/akvarium.

Jeg kan nok heller ikke bruge et akvarium, da de kommer til at være for højt til at nå ned og arbejde i, der hvor det skal stå. Det skal nemlig stå på et skab (jeg køber eller bygger), så det kommer 65-70cm over gulvhøjde, ellers vil det nemlig være dækket af sofaen og en lænestol (se den kommende tegning). Så det skal nok være med en låge i fronten.

Men for at gøre det nemmere for mig selv, tror jeg vi bliver nødt til at dele det op, og tage det lidt af gangen...

Så første række spørgsmål gælder glas:
  • * Hvad tykkelse glas skal man op i?
    * Er det mon muligt, at strippe et gammelt (læs 'billigt') akvarium for glas, og så bruge det?
    * Er det mon muligt, at tage et gammelt (læs 'billigt') akvarium, og så pille frontglasset ud?
    * Hvor nemt er det at skære glas, og hvad koster en glasskære?
Mvh

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 26/3/2010 kl. 18:52

Du skal nok op i 4mm glas for at det er noget der ikke bliver for sart..

Jeg ved ikke hvor tykt glasset er i et akvarie, men det er jo til at finde ud af, til gengæld tror jeg det bliver svært at tage frontglasset ud. Du kan dog prøve at lægge akvariet ned, så åbningen vender ud mod stuen og så finde en genial løsning til at få lavet en glaslåge hertil. Det er ihvertfald en overkommelig udgift til glas! :)

Det er forholdsvis nemt at skære i glas, det kræver bare noget træning, så du skal have noget glas at øve dig på.

Hvis du virkelig vil have en god men billig glassærer så søg på glass cutter eller lign. på den her side: www.dealextreme.com
De sender gratis til hele verden. Hvis du bare køber for under 80 kr. ad gangen er det også toldfrit. Over 80 kr. pr. ordre kan du risikere at din pakker bliver nuppet i tolden, men det er ret sjældent det sker..

Ellers køb en i silvan eller lign. de er bare både dårligere og dyrere.. TIl gengæld skal du ikke vente 3 uger på den kommer. Derudover er dealextreme en super god side til at finde billige ting, og de har alt muligt :D

Erce: Overvej også at komme et varmthvidt lysstorør ind. Det røde spektrum fra det vil hjælpe til at fremme blomstringen på dine planter :)

Christian

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 26/3/2010 kl. 20:40

Jeg har lige taget et pristjek på den side du linkede til (Interglas). Der står en pris, og så en beregnet pris....jeg går ud fra at 'pris' er for 1m2, og man skal gå ud fra den beregnede pris, for de mål man har angivet...?

Jeg tjekkede prisen på plader til bund, front, bagglas, og sider i 4mm glas vs. 3mm plexiglas.
Glas er lidt over 100,- billigere --> ca. 263,- vs. 378,-

Lige et hurtigt tjek viste at de havde en glasskære til 25,- i Silvan :D

Jeg tænkte på, om det kunne lade sig gøre at behandle træ, så det er vandtæt? Tanken er at bruge træ til bund og bagvæg, da de alligevel bliver dækket til.....og så spare lidt penge der :roll:
Og kan det så overhovedet lade sig gøre at 'lime' træet og glasset sammen, så det holder?
Mvh

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 26/3/2010 kl. 20:59

Glemte lige...

Tanken med et akvarium var, at skære frontglasset ud langs rammen. Hvis jeg kunne få det ud i et stykke, så kunne jeg evt. bruge det (og lidt ekstra) til en låge i fronten.

Desuden har jeg tænkt mig at opdatere list i anden post (foroven), som en materiale- og huskelist til mig selv og andre der skulle få lyst til at starte et lignende projekt.
Mvh

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 26/3/2010 kl. 22:48

Du har tænkt på at kikke under: http://www.dba.dk/asp/Soegning/soegning ... =Terrarium

Det er jo ikke sikkert, at der er noget i dag, der passer til din størrelse og pengepung, men, hvad så med i morgen.

Der er bl.a. denne her: Terrarium, b: 40 h: 50 d: 80, Fejler intet, ingen revner i glas eller lign. Der medfølger et special lavet understel af jern. Indsat 22 marts, 100- kroner, ingen geografisk stedangivelse.

Eller denne her: Terrarium, b: 125 h: 119 d: 64, Et år gammelt, hjemmebygget terrarium. Flot i stand, med vandskål, 2 stk. Igen 22. marts, ingen stedangivelse, og 5- kroner. :shock: :shock: Det er stort, det er meget stort, og, der er meget glas at lave en mindre af for 5- kroner. Det kunne være i Odense, men også på Bornholm! :roll:

Der er jo også den mulighed, at få et fra http://terrariebutikken.com/ . De kan lave meget andet end regnskovsterrarier, det er bare om at spørge. Der kan diverse udluftningslister mm også købes, hvis det kunne være interessant til dit eget hjemmebyggede! Der er også andre udbydere med terrarier, men bare lige for at nævne terrariebutikken, så er der her et 200 L. Standardterrarium, ser ud til at være b100*h50*d40 cm. 899 kroner.

Terrarierne behøver ikke have alle de finesser, der er som standart på Ryan's terrarier, det bliver de måske billigere af, og, de bliver ikke dyrere af, at du skal have nogle mål, du ikke umiddelbart kan se på listen. Skal han bare levere glasset udskåret i de rigtige størrelser, det har han helt styr på, når du bestiller h*b*d, og du selv sætter det sammen, så har prisen tidligere nærmere været det halve, end 3/4 af det færdigbyggede terraries pris. Min lokale glasmand skulle have over det dobbelte af Terrariebutikkens pris for det rå glas, så, med mindre Ryan's glaspriser er steget, så er hans priser til at overkomme.

Du kan jo altid sende en forespørgsel om en pris, både som samlet og som glasstykkeleveret, så kan du jo se, hvad det vil koste. Om end ikke andet, så kan et kik på de professionelle terrarier måske give lidt inspiration til, hvad du skal være opmærksom på ved konstruktionen, som værende et must, eller det modsatte. :?
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 27/3/2010 kl. 04:51

Hej Egon.

Jo, jeg har skam kigget på DBA nogle gange, uden at finde noget der var voldsomt billigt. Hvis man klikker ind på det du skriver om (til 100,-), så kan man se at han skriver, han vil have bud og de 100,- ikke er salgspris.
Ikke desto mindre, så er det da værd at holde mere øje med den, så det vil jeg gøre. Jeg overvejer også lidt, om jeg ikke bare skal købe et nyt terrarie. Jeg kan få et på L80 x B40 x H40 til 800,- + forsendelse. Måske kan jeg finde et til samme pris i en af de lokale butikker, så spare jeg jo forsendelsen.

Men hvis jeg kan finde glasset hos en lokal glarmester, til omkring samme pris som der Christian linkede til, så koster det jo kun små 300,- + fugemasse og evt. lister mm.

Det ser helt sikkert ud til, at terrariet kan bygges billigt. Jeg har i forvejen en 15 bars pumpe til vanding, så det koster intet. Men så er der jo låg, lys, baggrunde, bundmateriale, dyser til vanding, og ikke mindst planterne. Jeg er også helt vild med tanken om et vandfald, så der skal jo også bruges en pumpe.

Det kan måske gå hen og blive lidt for dyrt for mig lige nu, så det måske kommer til at trække ud til efter studiet. Men jeg tror da jeg vil give det et forsøg.....så det er noget med at kigge efter nogle billige lysstofrørs-armaturer. Forhøre mig hos de lokale glarmester, hvad glas i de mål vil koste osv. Og så samle sammen til jeg har alt der skal bruges. For til sidst at begynde at tænke på indkøb af planter.

Hvad vil planter til et 80x40x40 løbe op i?
Jeg ved godt det er svært at sige, da det jo afhænger af hvilke planter og hvor mange. Men det er vel heller ikke planter man lige sådan kan købe alle steder?

Er der noget jeg skal være opmærksom på, når jeg skal kigge efter armaturer til lysstofrør?
Mvh

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 27/3/2010 kl. 06:26

Hej Jimmi

Jeg har lige en kommentar.

Som studerende har man som du siger ikke meget at rutte med, og derfor er du selvfølgelig meget fokuseret på priser... det fprstår jeg godt.

Du skal passe på ikke i ren spareiver, at få lavet en halv løsning.... er det så ikke bedre at vente lidt, og så "gøre det rigtigt" første gang.

Forventningens glæde er som regel den største :D

Det vil være rigtig træls at bruge adskillige hundrede kroner på at få en masse ærgelser, som ender med at hele skidtet ryger ud.

Jeg skal ikke forsøge at lyde bedrevidende eller gøre mig klog på noget jeg ikke ved noget om, men jeg har bare selv i tidens løb smidt mange penge væk på den konto.

mvh
Lars P

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 27/3/2010 kl. 11:56

Hej Lars.

Det er Jimmy med 'y' :twisted:
He he....du er ikke den første der laver den fejl...eller den sidste :P

Du har helt ret, og sådan har jeg det normalt også selv. Hellere give lidt mere og få noget der er i orden, end at prøve at spare og få noget skidt.
Men jeg er heller ikke vant til at være studerende, siden i min unge dage for 10-15 år siden :) :wink:

Men jeg lader også bare alle mine tanker komme ud her, for at finde den bedste løsning til de billigste penge. Og jeg sætter MEGET stor pris på når i andre kommer med jeres tanker. Dit svar har allerede fået mig til at droppe det med træet til bund og bagvæg, og inderst inde var det nok heller ikke en løsning i min hjerne.
Mvh

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 27/3/2010 kl. 13:57

Undskyld Jim :wink:

Besvar