Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Jeg vil ha' et orkidé-terrarie.....Hjælp

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 27/3/2010 kl. 14:42

Der er jo heller ingen der siger det hele skal laves færidg på 2 uger, så du kan også bare beslutte dig for den bedste løsning, og så købe og lave det hen ad vejen :)

Baggrunden koster ikke meget at lave.. Hvis du vælge PU skum metoden vil jeg tro du skal bruge 5-7 dåser skum til 15 kr. (mener jeg) stykket i jem og fix.

Planter skal du jo langsomt købe hen ad vejen når du støder på nogle must have's, og der vil være nogle der går til osv. Så den post kan variere utroligt meget, og være strukket over utroligt lang tid!

Hvis jeg var dig ville jeg beslutte mig fast for en størrelse og så starte med at finde glasset i de rigtige mål og få det limet sammen. Når det første skridt er taget, er du kommet igang, og så går resten stille og roligt af sig selv.

Christian

p.s. jeg ville holde mig fra at skære glasset selv, det bliver med garanti pænest at købe det skåret i de rigtige størrelser - med Lars' pointe in mente ;)
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 27/3/2010 kl. 16:36

Ja det er lidt der jeg er henne....at jeg tager det lidt ad gangen, så udgifterne bliver fordelt. Og jo, jeg vil helt klart købe glasset skåret. Det med glasskæren var i tilfælde af, at jeg skulle skære fronten ud på et akvarium.

Hvordan lyder en størrelse på 80x40x40?

Så må vi bare håbe jeg kan finde ud af at lave det selv. Hvad er teknikken?
Jeg synes at kunne huske jeg læste noget fra jeg var knægt, om at sætte tændstikker i klemme i glasset, så der var luft til fugen.....men jeg er ikke helt sikker.
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 28/3/2010 kl. 07:54

80x40x40 lyder helt fint i mine ører.

I de terrarier jeg har bygget indtil videre har jeg ikke lavet mellemrum mellen glasstykkerne. Jeg har godt nok heller ikke læst hvordan man "skal" gøre, ´men det har da virket upåklageligt :)

Men som sagt vil jeg råde dig til at bygge det her hjørne med rette vinkler i mdf. Få Silvan til at skære det for dig, så bliver snittene helt rette.
Så starter du med at lægge dit bundglas helt op i hjørnet. Derefter tager du glasstykket til din bagvæg og lægger et TYNDT lag silicone på den kant der skal stå ovenpå bundglasset. Bagvægsglasset sætter du så på bundglasset mens du holder det helt ind til hjørnet og trykker det helt op ad bagvæggen på din kasse. Du kan eventuelt holde det på plads med en tvinge.
Når du så har limet det stykke på skal du lave en fuge langs samlingen, for at gøre den mere stabil og ikke mindst helt vandtæt. Det kan gøres med din fugepistol som du har siliconen i med lidt træning. Ellers kan du købe sådan et fugemestersæt (googl' det) med nogle gummispartler du kan trække fugen med.

Der er sikkert lige så mange metoder til at samle akvarier og terrarier, som der er akvarier og terrarier, så du kan jo google lidt :) Der er nogle der bare bruger tape til at holde glasset sammen når det rejses. Jeg prøvede det første gang og det skvattede hele tiden rundt for mig - men det terrarie var så også 2 meter højt. :D

Anyway, husk at affedte glasset godt inden du samler, ellers kan du risikere at siliconen ikke hæfter og det bliver utæt.
Og hvis der kommer noget silicone på glasset kan du, når det er hærdet, fjerne det med en skraber til glaskeramiske kogeplader og lidt knofedt ;)

Christian

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 28/3/2010 kl. 11:29

Fint, så er det den størrelse jeg vil holde mig til :D

Jeg har faktisk googled en del de sidste 2-3 dage. Synes ikke der var ret mange sider, der var brugbare når det kommer til en bygningsvejledning. Men jeg fandt dog denne her: http://www.pumilio.dk/terrariebygning.asp
Han bruger så tændstikker, som jeg huskede.
Men jeg tænker på, at med din teknik bliver det lettere at ramme mere præcist med målene. For ellers skal man jo huske at medregne tændstikkernes tykkelse, og de er måske ikke helt ens.

Sådan en spartel kan man vel også lave selv, hvis man ikke vil bruge sin finger :P
Mvh

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 28/3/2010 kl. 13:51

Nå, så vil jeg også komme med lidt vildledning herfra, som jeg har erfaret ved selv at samle 9 større terrarier, hver på h 90 * b 70 * d 50 cm.

Jeg har som skrevet fået leveret glasset fra Terrariebutikken, så jeg sender bare de færdige mål til ham, så trækker han 4 mm fra, der hvor de skal trækkes fra, og lægger 4 mm til, hvor de skal lægges til. Ud fra, at det er 4 mm tykt glas, som enten skal nå udenfor og lukke de tilstødende glasplader, eller skal "lukkes" inde mellem 2 andre glasplader.

Jeg vil anbefale dig at bruge akvariesilikone, da det er beregnet til fugtige omgivelser, og ikke frigiver skadelige stoffer til vandet i terrariet. Det koster en 90-100 kroner for en tube, som er rigeligt til dit projekt.

Det glas, jeg får leveret bliver, som Christian skriver affedtet på alle flader, hvor silikonen skal sidde, og ingen fjumrede fingre på de flader derefter, så skal de affedtes igen. :twisted:

Mine frontglas, sideglas og bagglas er alle lavet, så de skal lægges lige udenfor bundpladen, og derfor er bundpladen 8 mm mindre i hver retning, end det færdige terrarie. Jeg lægger et tyndt lag silikone på bagkanten af bundpladen, der hvor mit bagglas og det ene sidestykke skal mases ind, og yderst på indersiden af sideglasset, hvor sideglasset sættes udenpå bagglasset. Det må ikke tage for lang tid, da det ret hurtigt begynder at hærde op. Så rejser jeg bagpladen, maser den på plads mod bundpladen, holder den nogenlunde lodret, mens jeg trækker sideglasset på plads, som står parat knapt lodret tæt på det opbyggende terrarie. Det bliver mast sammen med bundstykkets side, og bagstykkets side, mens jeg holder det sammen øverst med et par fingre, så får jeg efterklemt de to lodrette glasflader, så de slutter helt tæt mod både bund og hinanden. Ikke noget med tændstikker, et meget tyndt lag glassilikone til akvarier er rigeligt til at holde det sammen. Efter få minutter kan du faktist slippe dit tag i de to lodrette glasplader, og efter en lille halv time kan du fortsætte med den anden side, hvor du smører det yderste på sidepladens inderside med en silikonpølse, hvor den skal sættes op af bagbeklædningen, og ligeledes der, hvor den skal trykkes ind mod bundpladen. Den trykkes let ind mod de to andre glasplader , du holder den på plads med en rolig hånd, ikke noget med at ryste på hånden, fordi du sidder ukomfortabelt, så binder det jo ikke. En medhjælper, til at holde bagglasset nogenlunde lodret, mens den første side sættes på vil nok være en god ide. :wink:

Igen kan du slippe det efter få minutter, vær dog lige klar til de næste par minutter at gribe glaspladerne, hvis det ikke har bundet helt endnu, det oplevede jeg en enkelt gang. Du kan jo sætte det tæt på et hjørne i rummet, mens du laver det, så eventuelle væltende glasplader stoppes efter få centimeters flugt. Det var muligvis også, fordi jeg lige skulle se, om det mon allerede efter meget kort tid havde bundet sig så godt sammen, at jeg kunne slippe. Det kunne jeg ikke, men, der skete ikke noget ved det. :oops: Jeg greb dem, næsten før de fik sluppet hele vejen.

Alt efter, hvordan din dør eller skydelister skal laves, så skal toppen muligvis sættes på før frontdøren. Jeg vil også foreslå dig to topplader, med plads til en 4-5 cm udluftningsrist i metal i sprækken. Den kan, om ikke andre steder fåes hos Terrariebutikken.

Når terrariet er færdigt, og lige har stået et døgns tid, så laver jeg de der silikonepølser indvendigt langs alle kanter, selvfølgelig efter at have affedtet for fingeraftryk mm., og, efterhånden, som de hver bliver lagt færdig, så bliver de glattet af med en finger dyppet i opvaskemiddel. Jeg kan bedre mærke, hvor hårdt jeg trykker med fingeren, end med en fugepind, men, det er jo så forskelligt.

Vil du have lavet huller i glasset til diverse elledninger, overløbsanordning i bunden og dyser, så bor dem, inden du sætter glasset sammen. Det siges at være noget lettere.

Det vil være min vildledning til dit projekt. Så, husk at få tegnet dit terrarie detaljeret, så du ved, hvilke glas der skal udenpå og indenfor hinanden, det skal glasset jo bestilles efter, ellers står du pludselig med topglasset, som er lige så stort som hullet foroven, og, da det ikke kan svæve, hvad gør man så lige? :roll:

Lågen kan som skrevet være skydelåger, eller du kan give frontglasset en kraftig silikonepølse i den ene side, få det holdt på plads på sin fremtidige pladsering, og efter et par timer har du en låge, som uden problemer kan åbnes og lukkes mange gange hver dag i mange år, før du kan mærke, at nu holder den op med selv at ville lukke i, så er det tid til at skære den ned med en hobbykniv igennem silikonen, fjerne silikonen, affedte fladerne igen, og lave en ny silikonepølse, som glaslågen sættes fast på igen. Ellers skal den nok efter endnu et stykke tid selv vise dig, at den skulle have været "nyophængslet". :evil: Dørens bestilte dimensioner afhænger jo af, om der skal være en tyk (½cm) silikonepølse som hængsel, eller to skydelåger, der skal overlappe hinanden med nogle få cm.

Du har så fundet en gut, som har en god vejledning på sin hjemmeside, han er meget aktiv i det frøforum, hvor vi er mindst to herinde fra, som også skriver lidt i fra tid til anden.

http://www.dendromania.dk/

Nu er det så mest farvefrøfolk, der bl.a. videregiver deres erfaringer og problemstillinger omkring det at lave regnskovsterrarier, så, om du kan bruge de erfaringer til at lave et regnskovsterrarie efter, det er jo så lige det? :roll: :lol:
Mvh Egon

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 28/3/2010 kl. 15:32

Så vidt jeg ved er fordelen ved akvariesilikone kontra bygge/sanitetssilicone at den er eddikesyrebaseret og uden fungicider. Det var også det jeg brugte til at bygge mit første terrarie - MEEEN så fik Jem&Fix vist ny leverandør af silicone, og den er også på eddikesyrebasis. Jeg ved ikke om der er fungicider i, men den opfører sig ihvertald præcist som den akvariesilisone jeg har brugt og den koster 19,95 pr tube..

Christian

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 29/3/2010 kl. 01:34

Helt hvilken teknik man bruger, om siderne er ovenpå eller på siden af bundpladen, er vel en smagssag. Men i har begge to overbevist mig om, at jeg skal droppe tændstikkerne :D

Jeg er helt klar til, at der kommer to overlappende skydelåger i fronten. Faktisk vil jeg også meget gerne have udluftning i fronten (som Henrik havde på sit) ala det her: http://www.akvarieudstyr.dk/Terrarie/Te ... um112liter.
Så er spørgsmålet bare om jeg kan lave det :?

Med hensyn til silikone, så vil jeg være helt sikker på, at det ikke er giftigt for orkidéerne. For ellers kan det godt gå hen og blive dyrt i længden.
Mvh

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 29/3/2010 kl. 01:47

Det er næsten samme front, som Terrariebutikken leverer. Der står et 10 cm højt stykke glas lodret 5 cm inde på bundglasset. Ude ved kanten hænger der et 5 cm højt stykke glas 5 cm over bundglasset, og ovenpå dette er den nederste glasliste sat fast. Mellem de to stykker glas ligger et udluftningsnet på 5 cm bredde. Jeg skal se, om jeg kan huske at få taget et par brugbare billeder af en af mine fronter.
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 29/3/2010 kl. 02:01

Ja, det er lige nøjagtigt sådan jeg mener :D
Mvh

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 29/3/2010 kl. 14:05

SirLonewolf skrev:Jeg er helt klar til, at der kommer to overlappende skydelåger i fronten. Faktisk vil jeg også meget gerne have udluftning i fronten (som Henrik havde på sit) ala det her: http://www.akvarieudstyr.dk/Terrarie/Te ... um112liter.
Terrariet, jeg havde med på Fyn, stammer fra Terrariebutikken

mvh
Henrik
Morituri te salutant

henrik

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 29/3/2010 kl. 16:24

Var det købt færdigt, eller har du selv samlet det?

*** EDIT ***

Hvor stort var det dit var?
Mvh

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 30/3/2010 kl. 00:13

Jeg har haft mailet til Terrariebutikken for at høre om priser, og her er priserne på et terrarie på 128 liter (80x40x40).

Færdigt terrarie: 799 + 337 (fragt) = 1136,-

Usamlet terrarie: 599 + 195 (fragt) = 794,-

Så der er vist ingen tvivl om, at jeg skal samle selv.
Jeg glemte at spørger om det er med lister og udluftningsgitter, men det går jeg lidt ud fra det er.
Mvh

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 30/3/2010 kl. 00:17

Det hele til terrariet er med, om silikonen også er med, det ved jeg så ikke. Jeg har begge gange fravalgt at få det med, da jeg ville have den klare, hvor Ryan vist normalt sender den sorte.

Men, det kan jo ses, når jeg får taget et par billeder som lovet! :oops:
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 30/3/2010 kl. 00:48

Okay, det lyder godt.
Han skriver ellers på hjemmesiden, at der bruges klar silikone til terrarier med hvide lister, og sort silikone til dem med sorte lister...og at man selv kan vælge.

Hvad skal jeg kigge efter til lys?
Hvis jeg vælger lysstofrørsarmaturer, er der så noget specielt jeg skal kigge efter?....og er det det billigste?
Mvh

ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

Indlæg af ErceDK » 30/3/2010 kl. 01:40

vil du køre det med lysstofrør - kan jeg anbefale dem fra exoterra, de bliver ikke så varme og deres "holdere" er vandtætte da de er beregnet til terraiebrug, de amaturer der er til 20W lysstofrør er omkring de 60cm og dem til 30W rør er omkring de 90 - de er egentlig lavet til exo-terra terraierør, som er T8, men kan sagtens køre med alm. fx. osramrør

har set dem et eller andet sted på tilbud, tjekker gerne op på det hvis du er intresseret
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

Besvar