Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Jeg vil ha' et orkidé-terrarie.....Hjælp

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 30/3/2010 kl. 02:44

Det må du meget gerne tjekke op på, for jeg synes de er lidt dyre til fuld pris.

Jeg har forøvrigt smidt et par links ind i din tråd, til de pumper Henrik snakkede om, der kan købes til en okay pris her i DK.

Her er det direkte link til din tråd: http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=1975
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 31/3/2010 kl. 01:04

SirLonewolf skrev:Var det købt færdigt, eller har du selv samlet det?

Hvor stort var det dit var?
Købte det færdigt. Købte faktisk to, nu jeg var i gang :) Har bare ikke indrettet det andet endnu.

det er 60x40x40
Morituri te salutant

henrik

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 31/3/2010 kl. 02:55

Okay...

Jeg overvejer faktisk også, om 80x40x40 bliver for stort, og jeg måske skulle tage et 60x40x40...synes dit havde en okay størrelse.

Så jeg skrev til Terrariebutikken igen, for at høre om pris.....og så blev det lidt underligt, for her er svar på prisen...

Usamlet (60x40x40) terrarium: 499,- + 280,- (fragt) = 779,-

Det er hele 85,- mere i fragt, for et terrarium der er mindre :shock: :?
Og hvis det holder, så kan jeg få det større terrarium for kun 15,- mere inkl. fragt
Mvh

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 31/3/2010 kl. 11:03

Måske skal du spørge Ryan igen, om der er sket en fejl, eller fragtpriserne stiger fra 1. april, uden det er en aprilsnar. :roll:
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 31/3/2010 kl. 12:21

Nu har jeg mailet og spurgt ham....så håber jeg bare han ikke begynder at blive irriteret over alle mine spørgsmål :P

Tro nu ikke det er det, for så havde han sikkert også vidst det for et par dage siden, da han gav mig prisen på det store terrarium.
Mvh

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 31/3/2010 kl. 23:05

Så kom dagen endelig, hvor jeg fik rettet mit kamera mod fronten på terrarierne, hvis det kunne være til din hjælp. Men, lige lidt hjalp det. :? Billederne var ikke særligt informative. :oops:

Så, jeg har kikket gamle billedmapper igennem på putteren, og efter 1½ time fandt jeg det, jeg søgte efter. Og, en helt masse andet, som jeg godt lige ville have styr på, hvor lagde, så, tiden var absolut ikke spildt! :P

Så, her er 2 billeder fra jeg samlede mine terrarier nr. 3 og 4, ud af de 9, jeg selv har samlet.

Efter bagstykket og de to sider er sat omkring bundstykket, så sættes det 10 cm. høje stykke glas på i samme afstand fra fronten, som udluftningsristen med ombøjningen er bred. Den skal kunne ligge med den ombukkede kant bag dette glas, og stadigvæk nå frem til fronten, men heller ikke længere. Jeg lægger en silikonepølse på hver af sidestykkerne, hvor glasset skal sidde, ellers smører man det hele til, når glasset skal på plads. :wink:

Billede

Når silikonen er tør, så fuges der op på alle sider, efter det er hærdet, hældes der vand i terrariet op til kanten på 10 cm stykket, og evt. utætheder tætnes efter vandet er væk igen. Så kan det lille, vistnok 6 cm høje frontglas sættes på. Jeg bruger plastikklodser, for at lave 4 cm hul nedenunder, og de forsvinder først, når det er tørt ud fra forskrifterne på silikonen. Jeg har ventet, til det er gennemhærdet, inden jeg er fortsat med at få fjernet opklodsningen, og at få lagt udluftningsristen på.

Billede

Får du problemer med at finde rundt i glasstykkerne, eller med at gennemskue, hvordan du gør det bedst, så skal jeg nok sende en udførlig vildledning fulgt af snesevis af billeder på en mail til dig. Bare sig til! :wink:

Husk lige, hvad jeg glemte til de første 4 terrarier, at de helst skal stå på et eller andet, et tyndt stykke flamingo eller stof, det skulle være med til at undgå brud i bunden, har gamle frøfolk fortalt mig. Om det passer, ved jeg ikke, jeg har heldigvis aldrig haft problemer.
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 1/4/2010 kl. 02:56

Tak Egon....det var informativt. Jeg skal nok sige til, når jeg har brug for en vildledning :D

Jeg skrev jo til Ryan omkring den dyre fragt på 60x40x40'eren, men han har ikke svaret endnu....så han holder nok påske-fri :P

Jeg skal lige med hensyn til lys.
Er det billigste at bruge, lysstofrør? Er det så nogle specielle lysstofrør, og passer e så i almindelige armaturer?
Mvh

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 1/4/2010 kl. 13:28

Jeg har jo terrarier på 90 cm's højde, så der skal meget lys til, for at det når ned til bunden. Bare, så du ikke undrer dig over det lyshav, jeg har over mine frøterrarier.

Jeg har to gammeldags 56W lysstofsrør i forlængelse af hinanden over henholdsvis 4 og 5 terrarier sat ved siden af hinanden, de har farven 865, som er tæt på dagslys, og er hver 1½ meter lange. Langt mindre kan gøre det hos dig. Der ud over har jeg også sat 24W energisparepærer i mit hjemmelavede totalarmatur, 2 stk over hvert terrarie, for at højne lysintensiteten. Bruger man kun energisparepærer, så mangler planterne nogle af de bølgelængder, de skal bruge, for at vokse normalt. De foreslåede lysstofsrør er dem, gartnerierne bruger, når de ikke lige har diverse kviksølvspærer mm. De skulle indeholde, hvad planterne har brug for i de forskellige bølgelængder.

Man kan få LED-pærer, men bruger man kun de hvide, så går det formentligt lige så galt, som med energisparepærer alene. Der skal yderligere en driver til, for at pærerne fungerer, og, skulle jeg have udskiftet mit lys til 1 meter lange 7W LED-pærer, som giver, hvad der svarer til små 40 W omregnet i gammaldags glødepærer fra sig, så skulle jeg have lavet en investering på 6.400 kroner, ifølge denne hjemmeside: http://shop.zooply.dk/group.asp?group=12&sort=&page=1

Det ville næsten have brugt lige så meget strøm som nu, men jeg har vel brugt ca. 2700 kroner til lysstofsrør, armaturer til dem, og de forholdsvis dyrere 24W energisparepærer, som man skal i byggemarkeder for at få.

Fordelen ved LED-pærer skulle så være, at du først skal skifte dem om 9 år, med 12 timers daglig brug! :?

Men, det var jo for så vidt et par kraftige sidespring fra dit spørgsmål. Nu skal jeg nok forholde mig lige så kortfattet til dit spørgsmål, som jeg jo altid gør! :lol:

Jeg vil mene, ud fra, hvad LED-pærer kan og koster, hvis ikke du selv er hjemme i elektronikkens verden, og selv kan købe det hele og sætte det sammen, med de skæve belysninger, de vil give med røde og blå pærer, og de mangler der er i energipærerne, så må det i mine øjne være lysstofsrør i en eller anden afskygning, som vil være det optimale, både for dig og planterne. De bruger 5 gange så meget strøm, for at give planterne den samme mængde lys, de skal udskiftes før de andre, men, selv LED-pærer med 40.000 timers levetid kan jo være defekte, og springe efter få hundrede timer. Nogle af mine energipærer på papiret lovede mange tusind timers brændetid er stået af efter et par måneder, sådan er det jo.

Men, måske LED-ekvilibristerne herinde har en anden mening.
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 1/4/2010 kl. 19:56

Det kan godt være du kommer ud på sidespor, men det er helt fint med mig, for jeg kan godt lide at komme ud i alle hjørner før jeg tager en beslutning :D

Jeg er meget stor tilhænger af LED, både pga. den lange levetid men især den mindre strøm de bruger, og derved skåner miljøet. Men jeg skal jo også have råd til det.

Så lysstofrør er vel det jeg har råd til nu....og dog....for jeg har jo ikke tænkt på forbruget af både lyskilde og strøm.

Så lad os kigge lidt på priser af lys, ved brug af henholdsvis lysstofrør og LED, og til henholdsvis 60x40x40 og 80x 40 x40. Hvad skal jeg bruge, og hvad koster det?
Mvh

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 2/4/2010 kl. 09:48

Så har jeg fået svar fra Ryan.
Bestiller man usamlet, så er det med alle lister, riste og silikone, hvor lister og riste selv skal skæres til. Det viste sig, at det var en fejl i prisen på fragten. Det skulle være 180,- og ikke 280,-...så det ser sådan her ud:

Usamlet (60x40x40) terrarium: 499,- + 180,- (fragt) = 679,-

Usamlet (80x40x40) terrarie: 599 + 195 (fragt) = 794,-

Hvordan ser det ud med de priser?

Så mangler jeg bare lige det med lyset i tråden herover, så er jeg ved at være klar til at bestille :D
Mvh

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 2/4/2010 kl. 10:29

LED-lys kan jeg nok ikke komme nærmere på, end det link, jeg har sendt. Ellers kan du jo prøve at google LED-lys, så dukker der sikkert en masse muligheder op. Der er vist også et medlem herinde, som sælger LED-lys, hans brugernavn er noget med LED, hvis jeg husker rigtigt.

Mon ikke Christian og Henrik har sat nogle link ind i sin tid til priser på LED. Det får du lige selv lov til at kikke på. Tiden nærmer sig til de indledende foranstaltninger til et familiearrangement, så, god jagt med det.

Lysstofsrør kan købes utroligt billigt i Harald Nyborg, det er som regel 1 eller 2-farvede lysstofsrør, du skal op i 4 eller 5, for at hele specteret i bølgelængder til planterne er dækket, og, det er enten 865 eller den dyrere 5-lags 965'er. De skal formentligt købes gennem en elektrikker. De skulle for planterne være lige gode, siger de hos Phillips, som jo ellers kunne have interesse i at sælge de dyrere rør.

Få ét eller to rør, som svarer til dit terrarie i længden, jeg mener Erce købte nummer to, da ét rør var for lidt, det står muligvis tidligere i denne tråd. Priserne på terrarierne er der nok ikke noget at sige til, så, det må vel være op til dig, om du vælger den mindre, eller den større.

Så, med de Goggle-søgninger, du nu skal i gang med, så bliver dette vist en Laaaaaaaang-fredag!
Mvh Egon

ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

Indlæg af ErceDK » 2/4/2010 kl. 13:59

Egon K P skrev:LED-lys kan jeg nok ikke komme nærmere på, end det link, jeg har sendt. Ellers kan du jo prøve at google LED-lys, så dukker der sikkert en masse muligheder op. Der er vist også et medlem herinde, som sælger LED-lys, hans brugernavn er noget med LED, hvis jeg husker rigtigt.

Mon ikke Christian og Henrik har sat nogle link ind i sin tid til priser på LED. Det får du lige selv lov til at kikke på. Tiden nærmer sig til de indledende foranstaltninger til et familiearrangement, så, god jagt med det.

Lysstofsrør kan købes utroligt billigt i Harald Nyborg, det er som regel 1 eller 2-farvede lysstofsrør, du skal op i 4 eller 5, for at hele specteret i bølgelængder til planterne er dækket, og, det er enten 865 eller den dyrere 5-lags 965'er. De skal formentligt købes gennem en elektrikker. De skulle for planterne være lige gode, siger de hos Phillips, som jo ellers kunne have interesse i at sælge de dyrere rør.

Få ét eller to rør, som svarer til dit terrarie i længden, jeg mener Erce købte nummer to, da ét rør var for lidt, det står muligvis tidligere i denne tråd. Priserne på terrarierne er der nok ikke noget at sige til, så, det må vel være op til dig, om du vælger den mindre, eller den større.

Så, med de Goggle-søgninger, du nu skal i gang med, så bliver dette vist en Laaaaaaaang-fredag!
Jeg kører med 2stk 18w 865 osramrør - de har kosetet 45 stykket. Men da mit system viste sig ikke at holde helt, er jeg nu i gang med version 2, som er et par cm større på alle kanter og skal have 4 rør i stedet for 2, da jeg tror dette kan fremme blomstringen - og så snakkede christian vist om at jeg skulle prøve at blande mine rør! men dette har jeg dog ikke sat mig helt ind i i nu!

Med hensynt til blæsere til luftcirkulation, har de nogen i computercity i gennemsigtig plast som er 12x12cm med en lille kontakt man kan stille hastighed på, de koster 150 og kører virkelig sikkert, min har kørt non-stop siden december og larmer virkelig lidt!

Jeg har til luftfugtigheden, købt et exo-terra vandfald for at se om det hælper lidt. Men wow hvis det ikke hjælper ser det da i hvertfald shitze godt ud
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 2/4/2010 kl. 20:32

Jeg har ikke nået at kigge så meget på lys endnu.
Jeg synes det er lidt uoverskueligt med LED, når jeg prøver at finde ud af hvad der kan bruges. Dog fandt jeg nogle "LED T8 plante lysstofrør", der kan bruges i alminde lige lysstofrørs-armaturer. Men de koster så også 650,- stykket, og der er andre løsninger der så er endnu dyrere :?
Jeg fandt den på siden her: http://www.hegru.dk/default.asp?Action= ... goryID=267

Hvad med dem her: http://www.hegru.dk/Default.asp?Action=Details&Item=249. Er det noget der kan bruges? Og i så fald hvor mange skal der så bruges?

Lige nu ser det ud til, at det nok bliver lysstofrør. Har kigget lidt rundt i et par reklamer (Harald N, Jem & Fix), og de har lysstofrørs-armaturer til ca. 100,- for et armatur med 2 rør.

Jeg har faktisk nogle blæsere liggende, både i 8 og 12 cm :wink:

*** EDIT ***

Hvis jeg har forstået det rigtigt med hensyn til lysstofrør, så må det være dem her (865 og 965) der kan bruges??? : http://www.elvvs.dk/articlelist.2184

Der er også dem her: http://www.elvvs.dk/articlelist.2201

Og her er der 865 rør til under 40,- : http://frostlight.com/lyskilder-paerer- ... froer-117/
Mvh

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 4/4/2010 kl. 00:39

De powerdioder (3W), jeg havde på mit terrarie i Odense, koster ca. 50,- kr stykket. Dertil kommer en driver (strømforsyning). Hvis den skal kunne trække 6 stk 3W dioder koster den ca. 250,-

Dertil kommer så en reflektor, lidt dobbeltsidig køletape, lidt ledning med et netstik, en loddekolbe og evnen til at svinge den :)
Morituri te salutant

henrik

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 4/4/2010 kl. 09:17

Når du nu laver dit terrarie "bredt og lavt" i modsætning til højt og smalt som jeg har gjort, så ser jeg egentlig ingen grund til ovehovedet at bruge LED. Lysstofrør er stort set lige så effektive i lumen/Watt som LEDs. Fordelen ved LED i mine øjne er at du kan skræddersy spektrum (hvilket du egentlig også kan med lysstofrør varm/kold/dagslys kobinationer..) OG ikke mindst at du kan lave en skarp spot på et lille område.
I dit tilfælde kan du eksempelvis bruge et par LED i den ene ende til at lave "meget" skarpt lys til eksempelvis Laelia eller andre planter der kræver meget lys!

Det billigste sted at købe LED er på www.dealextreme.com de sender gratis til hele verden fra Hong Kong. Det kan så også godt tage 3-4 uger, men priserne kan man altså ikke klage over!
Bare søg på "SSC p4" det er de dioder jeg har brugt. I princippet kan du godt undvære en driver, men så skal du lige have lidt styr på elektronikkens verden, have et voltmeter og købe nogle modstande :)

Som sagt, sats her til at starte med på lysstofrør, og hvis du så vil lave sådan et spot område senere kan du bare sige til, så skal jeg nok give dig en lille guide ;)

Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Besvar