Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Kan jeg bruge denne pære?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
Trine84
Geografisk sted: Ærø

Kan jeg bruge denne pære?

Indlæg af Trine84 » 11/4/2010 kl. 22:32

hej .
vil gerne give mine orkideer noget tilskudslys...
har et bord med 10-15 orkideer...
kan sådan en pære bruges ??
(den er energi 125W)
se her: http://www.photogadget.dk/product.php?id_product=1382

Eller er det bedre med en på 85W
feks denne her: http://www.photogadget.dk/product.php?id_product=1133

Skal bare bruge lidt tilskudslys til et lille orkidehjørne/bord :wink:

og har absulut INGEN forstand på lys, W, også videre... :roll:
MVH Trine :D

Mine orkideer: Phalaenopsis - Dendrobium - Oncidium - Cymbidium - Ludisia - Burrageara - Colmanara - Cattleya - Zygopetalum - Brassia - Miltonopsis - Paphiopedilum

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 11/4/2010 kl. 22:57

det tror jeg godt du kan :)
Den store er nok bedst..

OliverValentini

Indlæg af OliverValentini » 11/4/2010 kl. 23:06

Hej Trine.

Tilskudslys til planter er nødvendigvis ikke så svært. Alt det ekstra lys du kan tilbyde dine planter skal de nok suge til sig.
Den store pære du har fundet ser faktisk rigtig god ud, men det er værd at notere den pære du har fundet er i det "kold hvide" spektrum.
Først og fremmest må du gøre op med dig selv hvorvidt det er et lys du kan lide at være i værelse med. Hvis du ikke er til det kolde skær som nogle sparepærer kan medføre må du nok kigge dig om efter en anden pære.
En måde du dog kan afskærme dit hus for lyset på, er med en reflektor. På denne måde intensiverer du også lysudbyttet for dine planter. Der kan dog være langt imellem de flotte reflektorer. For ikke at tale om de reflektorer der er til at betale.

Når det er sagt omtales det kold hvide spektrum oftest som "Gro-spektrummet" og skulle efter sigende medføre øget vegetativ vækst, frem for det varme, der skulle fremprovokere blomstervækst.

Hertil skal dog noteres, at jeg selv gror under varm hvidt og de sender rigeligt med nye rødder, nye bulber og generel nyvækst. Dertil blomster.
Jeg har derimod i mit terrarie overvægt af koldhvid og der har da også været god nyvækst men samtidigt blomster. Så hvis du beslutter dig at læse videre om hvilket lys du skal vælge, skal du vide at du ofte løber ind i folk der sværger til det ene eller det andet spektrum. Men egne erfaringer siger at du godt kan få planter til at gro under begge dele :)

Det var vidst lige hvad jeg havde at sige om denne pære. Skulle du have lyst til at få afklaret noget mere om lyset ved jeg der er flere på forumet der har fiflet med tilskudslys, så spørg løs, så kommer der nok en på banen før eller siden.

Held og lykke med væksten :)

Mvh Oliver
Det er dælme da en hyggelig hobby.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 11/4/2010 kl. 23:18

Hvis vi kun snakker ét bord med "få" planter på, så er det noget af en projektør, du vil sætte på dem. :wink:

Den førstnævnte har et lysudbytte, der svarer til 1250W, altså, hvad en gammeldags glødepærer på 1250W ville give, det er ret meget. :shock: Jeg har 3 stk 85W som i dit andet link i min 16 m² store udestue, de lyser meget op i nabolaget gennem polycarbonatpladerne. Dog er mine på 6400K i farvetemperatur. Det skulle svare rimeligt meget til dagslys. Så, jeg ville måske nok købe denne i stedet for, hvis du vil op i de større mængder lys: http://www.photogadget.dk/product.php?id_product=678 . Så er du på 6400K, et mere naturligt lys. Der findes vist ikke nogen brugbare reflektorer til den, så den sender lige så meget lyd op i loftet, som ned på planterne. :cry:

Et lysstofsrør enten en 865'er eller 965'er vil også kunne gøre underværker, så får planterne det samme tilskudslys, som man bruger i mange gartnerier. Med de bølgelængder i de forskellige områder, som planterne skal have, for at trives optimalt. Det er ligeledes dagslys, så ikke noget med et lilla eller violet skær på planterne.
Mvh Egon

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 12/4/2010 kl. 00:26

Jeg overvejer også at anskaffe tilskudslys, men jeg har set på den her :
http://www.prolys.dk/proplant3--planteb ... 400lm.html
Man kan også få en med rødt lys som skulle bedre blomstring.
Og så vidt jeg kan se koster de ca det samme i anskaffelse men LED lys er vist billigere i drift - eller hvad ?
Mvh Louise

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 12/4/2010 kl. 09:52

Må jeg komme med et alternativ :)

www.hegru.dk

bruger kun 8 w og er mere end rigeligt (jeg skal selv til at købe et par stykker men kom jo til at bruge de penge på planter jeg skulle have købt lys for :oops: )
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 12/4/2010 kl. 11:19

LED-lysene holder normelt mellem 40-50.000 timer, de 100.000 timer er nok lidt i overkanten, brugt i salgsøjemed. Kan deres holde så lang tid, så kan de andres også, så, forskellene i levetiden skal man nok se bort fra. Men, de giver 5 gange mere lyseffekt fra sig, end de bruger, i sammenligning med en gammeldags glødepærer. Det er det samme, som energisparepærer. Et lysstofsrør på 30W giver lys svarende til 30W fra sig. Ingen sparen på strøm der!

LED-lys kan gengive præcis de bølgelænger, som man ønkser, hver pære han designes, så den yder det optimale i hver af de forskellige områder i lyset, som planterne behøver, så behøver man ikke ofre en masse energi på alt det spildlys, som lysstofsrør også giver, men, når jeg kikker på Prolys' flotte billede lidt nede i linket, hvor der er to nicher, med en pære over hver, så.............! Nej, det er ikke lige mig. Jeg skal ikke gå og kikke på røde planter, røde blomster, som i virkeligheden er hvide, og, skal jeg slukke for det røde lys, hver gang jeg nærmer mig, for at se mine flotte orkideers mangfoldighed i farvekombinationer, og tænde en dagslysgivende pære i stedet for, så, nej tak! Jeg vil have lov til at stå i køkkenet, mens jeg laver mad, og kikke ud gennem vinduet, som nu er ude i udestuen, og se de forskellige planter blomstre i deres flotte farver, eller, når jeg går forbi udestuedøren i stuen mellem mine terrarier, og lige kikker derud, så skal det ikke være rødt over det hele. Men, smag og behag er jo forskelligt.

De to lysstofsrør, som jeg anbefaler, hvor det er minimale forskelle der er mellem en 865'er og en 965'er, bortset fra prisen, så vinder 865'eren, de giver et hvidt lys fra sig, de indeholder alle de områder i de blå og røde bølgelængder, som planterne har brug for i de rette mængder, og så er lyset, og dermed alle blade og blomster belyst med for os hvidt lys, som gengiver blomsternes mangfoldighed i de rette farver.

Har man råd til at købe for måske tusind kroner planter om året, så har man nok også råd til at hænge en 1½ meter lang neonlys op og brænde 58W af i timen, og efter 5.000 timer, så falder lysintensiteten i dem, og de skal udskiftes med en ny til måske 125 kroner. Armatyret er jo et engangskøb, derefter er det "kun" lyset, der skal skiftes. Jeg vil ikke bruge mange penge på at købe flotte farverige orkideer, og så gå på kompromis på lyset for at spare et par kroner om ugen, så jeg ikke har muligheden for at kunne se deres flotte farver. Men, måske er det bare mig, der er småtosset, det vil jeg ikke benægte! :lol:

Når LED-lysene kommer med hvidt lys, men iblandet de rigtige farver, så vender jeg måske blikket på dem igen, indtil da ville jeg bruge 865'ere og evt. et par 24W energisparepærer, hvis lysintensiteten skal op. Jeg går stadigvæk i kraftige overvejelser omkring de pærer, som Tommy har, det er 250W energisparepærer med gode reflektorer til. 3 af dem i udestuen, så oplyser jeg planterne med 3.750W, det koster 750W i timen, og naboerne skal igen til selv at tænde havelysene, for at kunne se noget derude. Det skal de ikke, med mine 3 blottede 85W pærer nu. Det er dagslys, ikke grolys som sådan, men, i min udestue er det også som suplement, derfor kan jeg undlade de røde og blå bølgelængder i lyset!
Mvh Egon

Brugeravatar
Trine84

til sus

Indlæg af Trine84 » 12/4/2010 kl. 13:54

Sus skrev:Må jeg komme med et alternativ :)

www.hegru.dk

bruger kun 8 w og er mere end rigeligt (jeg skal selv til at købe et par stykker men kom jo til at bruge de penge på planter jeg skulle have købt lys for :oops: )

Hej Sus...
er det den øverste på denne side du mener
http://www.hegru.dk/default.asp?Action= ... goryID=267
den til 211 kr - med 7 W
(jeg skal bare ha en pære som kan sidde i en alm lampe, med alm fatning.. det ser ikke ud til at den har det?)
Senest rettet af Trine84 12/4/2010 kl. 14:14, rettet i alt 1 gang.

Mine orkideer: Phalaenopsis - Dendrobium - Oncidium - Cymbidium - Ludisia - Burrageara - Colmanara - Cattleya - Zygopetalum - Brassia - Miltonopsis - Paphiopedilum

Brugeravatar
Trine84

Tak

Indlæg af Trine84 » 12/4/2010 kl. 13:59

tusind tak for alle jeres svar.
det gav faktisk lidt mere mening :D
jeg kan godt se nu at den første pære, nok er liiiiidt for kraftig...
og det var nok bedre med den pære du fandt egon.. med 6400K.
det var måske at overveje :)

det frister nu også lidt med de LED , når nu de bruger så lidt i strøm. :lol:

åhh jeg prøver at sætte mig ind i det , så jeg kan finde det rigtige lys for mig og mine planter :idea: hi hi

Brugeravatar
Trine84

ja

Indlæg af Trine84 » 12/4/2010 kl. 14:13

louise vig skrev:Jeg overvejer også at anskaffe tilskudslys, men jeg har set på den her :
http://www.prolys.dk/proplant3--planteb ... 400lm.html
Man kan også få en med rødt lys som skulle bedre blomstring.
Og så vidt jeg kan se koster de ca det samme i anskaffelse men LED lys er vist billigere i drift - eller hvad ?
Mvh Louise
Ja den ser da også fornuftig ud,
passer det til en "alm" lampe, med stor fatning?

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: til sus

Indlæg af SirLonewolf » 12/4/2010 kl. 14:23

Trine84 skrev:
Sus skrev:Må jeg komme med et alternativ :)

www.hegru.dk

Hej Sus...
er det den øverste på denne side du mener
http://www.hegru.dk/default.asp?Action= ... goryID=267
den til 211 kr - med 7 W
(jeg skal bare ha en pære som kan sidde i en alm lampe, med alm fatning.. det ser ikke ud til at den har det?)
Det skal lige siges, at de 211,- er EXL moms. Hvilket vil sige 263,75 inkl. moms.
Trine, den er med ganske almindelig store fatning, som bliver kaldt E27.....modsat de små der hedder E14 :wink:
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Trine84

hehe

Indlæg af Trine84 » 12/4/2010 kl. 14:32

haha :lol:
ja man skal være dum, før man bliver klog :roll:
nu hentyder jeg bare til el-pærer .. hihi
tak for hjælpen

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 12/4/2010 kl. 17:32

Egon K P skrev:Hvis vi kun snakker ét bord med "få" planter på, så er det noget af en projektør, du vil sætte på dem. :wink:

Den førstnævnte har et lysudbytte, der svarer til 1250W, altså, hvad en gammeldags glødepærer på 1250W ville give, det er ret meget. :shock:
mon ikke det også er tal der er en smule overdrevet? ;) Sådan en pære kan helt sikkert ikke lyse så meget op som en 1000w hps (højtryks natrium)

Jeg bruger sådan en her:
http://www.hydroponics.dk/catalog/produ ... 464857465d

Med denne reflektor:
http://www.hydroponics.dk/catalog/produ ... 464857465d

Og det er noget der virker, til et område på ca 50x50cm..

mvh

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Re: Tak

Indlæg af angatyr » 12/4/2010 kl. 19:57

Trine84 skrev:det frister nu også lidt med de LED , når nu de bruger så lidt i strøm. :lol:
Watt for watt giver de ikke væsentlig mere lys end en energisparepære. Til gengæld kan de designes så alt lyset kan udnyttes af planterne. En energisparepære bruger noget af energien på at udsende lys i bølgelængder, planterne ikke udnytter. På den måde kan du få lidt større udbytte af LEDs pr. watt. Prisen er så, at de ikke er så pæne at se på, som Egon også har en klar holdning til :P

I øvrigt har LEDs det også med at tabe noget af pusten over tid. Så selv om levetiden er angivet til 50000 timer, kan du roligt regne med at lysmængden er faldet væsentligt længe inden da.
Morituri te salutant

henrik

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 12/4/2010 kl. 20:08

Til Trine84 : jeg har spurgt firmaet om man kan skrue den i en almindelig lampe og de svarer : Ja, med et alm. E27 gevind (som en 40/60watt glødepære)
Til jer andre : jeg kunne ønske mig at se billeder af , hvordan jeres pærer er sat op. Altså hvordan de hænger over blomsterne og hvordan i placerer eventuelle reflektorer
Hilsen Louise

Besvar