Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Kan jeg bruge denne pære?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
kalle
Geografisk sted: Hørsholm.
Kontakt:

Indlæg af kalle » 26/11/2010 kl. 20:23

Erna skrev:Hej Kalle
Jeg vil da tage chancen og bestille en af dem, det bliver jo godt nok ikke til så mange watt, men lidt er vel bedre end ingenting, og den ser ud som om den nok kan passe i min lampe. Den jeg oprindelig havde kig på var på 75w svarende til 450w, så denne her svarer så nok til ca. 100w. Det skader da ihverfald ikke at prøve, planterne får jo så også stadigvæk det naturlige dagslys, men det er jo lidt sparsomt i øjeblikket.
Med venlig hilsen
Erna
Hej jeg har har fået leveret 3 stk fra tyskland som er led 3 w og de lyser nu rigtigt godt op, og da det er dags lys pærer er de gode at læse ved samtidig. Men jeg er helt klar over at der skal en del til. Prisen for de 3 stk med forsendelse 24 euro ca kr 180,-

kalle
Geografisk sted: Hørsholm.
Kontakt:

Indlæg af kalle » 26/11/2010 kl. 22:08

LED STRAHLER LAMPE SPOT Daylight WEISS 36 LEDs E27 220V så med 10-20 stk af dem er det jo kun 30-60 w og så en lille tusse til køb + ledning og fatning
Vedhæftede filer
1.jpg
1.jpg (8.37 KiB) Vist 4775 gange

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 27/11/2010 kl. 00:27

Så er spørgsmålet bare hvormange lumen pr. watt de spytter ud :)

/Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 27/11/2010 kl. 15:10

Christian Koch skrev:Jo, man kan sagtens bruge de almindelige sparepærer som den du linker til kalle, men jeg vil mene at man skal bruge nogle stykker med mindre man gør som jeg beskriver længere nede. Og hvis man alligevel er ude i at købe nogle stykker, så bliver besparelsen ikke så stor, når man tager pærens pris i betragtning, og det at man kommer op på lidt flere Watt.

Jeg vil lige prøve at forklare :):
For at give planterne lys nok til at de får noget mærkbart ud af det skal man gerne kunne give dem MINIMUM 1000 lux (det er egne erfarringer), og det er altså ikke noget man kan dyrke dem under, det er bare tilskud!

Lux = lumen pr. kvm. og sådan en 20W plejer producenterne at skrive afgiver 1200lumen (det er altid lidt overdrevet)

Lad os så sige at man har ens planter stående på et areal der er ca. 1 kvm så lyder det jo umiddelbart som om at planterne vil få et ok (dog minimum) af lys - altså 1200 lux.

Der er dog tre problemer:

1. Som sagt overdriver producenterne altid ved at skrive det teoretiske max. antal lumen - men det er jo fælles for alle sparepærer..

2. Reflektoren: Den reflektor man bruger vil altid absorbere noget af lyset. Forskellige reflektorer kaster forskellige mængder lys fra sig. Men lad os bare tage BEST case, så regner man med at 90% af lyset kastes tilbage. Så har vi 1080 lux. Ikke medregnet producentens overdrivelse.

3. Spildlys - og det er her det rigtig går ned ad bakke. For man kan stort set aldrig få ALT lyset fra pæren kastet lige ned på den ene kvadratmeter hvor ens planter står. En meget stor del af det vil ryge langt ud til siderne, og man kan snildt have et spild på langt over 75%! Men lad os nu sige at man sætter den her lampe meget tæt på planterne, så der kun ryger lidt ved siden af, og man således kun har et spild på 50%. Altså vil halvdelen af det lys man sender mod planterne faktisk ramme dem og så er vi helt nede på 540 lux.
Dette er efter min mening også relativt optimistisk, når vi snakker et plantebord/vindueskarm i en stue).
Til en sammenligning er der 875lux i min vindueskarm har kl 15 på en grå snevejrs decemberdag.

Har man lyst og mulighed for det, kan man sætte planterne på et bord, med lampen over, og så lave sider af reflekterende materiale der holder alt lyset inde ved planterne. Så kan man godt nøjes med 20W sparepære til et dyrkningsbord på 1 kvm. Tilgengæld er det ikke så kønt :)

Selvfølgelig vil det altid hjælpe lidt bare det at man giver planterne noget lys, næsten ligemeget hvormeget, meen hvis man vil give sine planter tilskudslys så de klarer sig bedre gennem vinteren, eller sætter blomster over vinteren hvor der elles ville være for mørkt, så må man indstille sig på at det kræver en lille investering!

Til gengæld er det altså ikke de helt store basseører der skal op af lommen hvis selv hvis man kommer op på 125-200W:

Lad os sige at planterne skal have lys 12 timer om dagen i vinteren. Dagen står for de 7 af timerne, så der er 5 timer der skal være tilskudslys på.
Kører man med 200W i sparepærer (være det sig en stor eller 10 små, det er underordnet), så bruger man 0,2 KiloWatt i timen. Over 5 timer bliver det altså til 1kWh.
Sådan en kWh koster, så vidt jeg kan huske fra min sidste regning, i omegnen af 2 kr.
Lad os så sige at man vil give tilskudslys fra november til og med februar. Det bliver ca. 120 dage, eller i alt ca. 240 kr. - og det er der nok mange af vores planter der har været dyrere end :)
Ved 125W koster det ca. 150 kr. for lyset over en vinter.

En HELT anden sag er at Watt påskrifterne på sparepærer ikke modsvarer hvad de faktisk bruger! Jeg læste det tidligere idag på et andet forum, hvor der var en der havde lavet målinger på sine pærer der var helt nede på halvdelen af det påskrevne... Jeg ved ikke om det passer, men jeg skal da lige have købt sådan en energimåler og kigge dem jeg har hængende efter. Det kunne være lækkert hvis de kun bruger det halve :D

Med venlig hilsen,

Christian

p.s. Kalle er det dig der også starter butik snart? i så fald spændende! Start endelig en tråd hvor du fortæller lidt om planerne.
Hej Christian
Det var da dejligt at du sætter nogle måleenheder på, det mangler der for det meste. Udtryk som f.eks. masser af lys og lyst men ikke direkte sol er vel det man mest støder på, og det synes jeg er et vidt begreb.
De beløb som du nævner for at give orkideerne en god vinter, vil jeg da også meget gerne ofre, jeg må tilstå at jeg har tænkt lidt forkert, fordi jeg p.t. har lavet mig et afskærmet kunstigt lysområde i min entre. Det kører jo så 12 timer i døgnet, fordi der ikke kommer noget dagslys, så jeg har tænkt i 12 timers baner og ikke 5 timer.

Inspireret af dig har jeg så også fundet mit luxmeter frem, og målt mit kunstige lyshjørne.
Jeg har et dobbelt armatur udstyret med reflektor og 2x36 w groluxrør.

Det er faktisk ret så drastisk at lyset falder i styrke.
Målt ca. 60 cm fra rørene er der 1300lux
20 cm fra rørene 4300 lux
Og hvis jeg næsten berører rørene med måleren får jeg 11.000 lux

Jeg har nu sænket armaturet lidt så det øverste af den længste blomsterstængel befinder sig 20 cm fra rørene.

Jeg ville frygteligt gerne have haft 2x58w rør, som jo dels ville medføre plads til flere planter., og en højere lysintensitet. Desværre kan jeg ikke finde ud af at regne ud hvor mange flere lux jeg ville få, jeg kan jo ikke bare sige x antal lux per cm rør, fordi lysstyrken jo også bliver højere.

Problemet i det her tilfælde er at jeg selvfølgelig sagtens kan finde 58 w groluxrør, men jeg kan ikke finde et dobbeltarmatur med reflektor. Det ville da være dejligt hvis du mente at det kunne være en del af dit varesortiment. :lol:

Med hensyn til mit indkøb af en dagslyspære, så er det virkeligt en krampagtig nødløsning, som sikkert heller ikke har den store indflydelse på planten. Jeg har en dendobrium nobile, som står ved 12 – 15 grader, som vel skulle være helt fint, når den skal danne blomsterknopper, hvilket den i øvrigt også er begyndt at gøre, bare ikke særligt mange. Ja, så er det jo at det kribbler under hårrødderne, så kunne man jo godt tænke sig mange flere blomsterknopper. Der står så et par andre planter som bare skal have det køligt, de skal ikke danne blomster nu, så i princippet ville jeg være tilfreds med at dendobriumen fik ekstra lys. Der er selvfølgelig 2 faktorer som man skal tage hensyn til, for det første skal der jo som du siger være tale om en viss lysstyrke, men samtidig skal pæren jo heller ikke hæve temperaturen væsentligt, så får man måske keikier istedet. Måske skal jeg bare lade den fortsætte som den selv vil, og finde på en bedre løsning til næste vinter.
med venlig hilsen
Erna

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 27/11/2010 kl. 15:56

Hej Erna,

For at tage det sidste først, med din nobile, så skal du ikke være bange for temperaturen når du bruger en sparepære! Hvis du køber den der 20W pære, og sætter den i din arkitektlampe, så er det bare om at placere den så tæt på planten at du kommer op på min. 1000 lux. Mærk så lige efter med hånden om det bliver varmt. Hvis du har mulighed for at finde en IKEA i nærheden af dig har de dem også der! Og i Harald Nyborg har de vist også 30W.

Ang. 58W grolux rør så tror jeg desværre ikke de kommer i sortiment da de er gevaldigt svære at få sendt :) Der er det noget nemmere med de store sparepærer, og de er jo også lidt mere kompakte at have hængende.

Nu har jeg lige målt lidt på en af de 125W pærer jeg har hængende. Der er værdierne som følger:

1 meter under: 1.200 lux

60cm under: 2.500 lux

40cm under: 3.750 lux

20cm under: 11.000 lux

Så Watt for Watt passer det jo faktisk næsten med dine rør, altså dobbelt op på Watt = dobbelt op på lux. Til gengæld kan man godt sætte lidt mere reflekterende materiale på siden af reflektoren, så der ikke mistes så meget lys på spildeffekten, som jeg skrev om i min sidste post :)

/Christian

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 27/11/2010 kl. 16:25

Hej Christian
Jeg var faktisk lige kommet i tanker om at jeg skulle bruge watt til at regne ud hvor mange flere lux jeg ville få ( og ikke lux pr. cm rør ) så med 2 58w rør ville jeg så få 17000 lux lige i nærheden af rørene.

Din måling jo da væsentligt bedre end min, du har jo 11000 lux ved 20 cm afstand, der skal jeg jo op og næsten berøre rørene for at få det samme, hvis jeg havde 125w i mine rør, ville jeg kun opnå at have 7500w
ved 20 cm afstand, eller regner jeg nu helt hen i vejret :lol:

Hvor stort et areal vil den aktuelle pære dække?
med venlig hilsen
Erna

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 27/11/2010 kl. 21:24

Jeg vil umiddelbart skyde på at den dækker som følger:

1.000 lux = ca. 1,5m x 2m

2.500 lux = ca. 1m x 1,5m

3.750 lux = ca. 0,5m x 0,75m

Lyset vil blive spredt længere ud end de her mål, men uden for her tror jeg at intensiteten vil dale. Og det er bare hvad jeg sådan umiddelbart skyder det til. Jeg skal prøve at måle lidt mere præcist efter på mandag, men det er der i omegnen!

Der kan være problemer med at regne teoretisk antal lux på en større pære ved bare at gange op, da det hænger 100% sammen med hvor meget den reflektor der er i det givne armatur spreder lyset.

Eksempelvis kan jeg måle meget højere værdier hvis jeg sætter en kant af reflekterende materiale på 10cm i højden hele vejen rundt om reflektorens bund, da lyset så bliver meget bedre fokuseret. Men til lige at stikke fingeren i jorden virker det nok meget godt :)

/Christian

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 29/11/2010 kl. 20:20

Husk at candela, og dermed lumen og lux, er defineret udfra hensynet til det menneskelige øjes følsomhed - og knytter sig til monokromatisk lys tæt på grønt.

Bemærk at dette afspejler sig i luxmeteret, som vha.et indbygget filter afspejler det menneskelige øjes følsomhed. Noget planterne, som bekendt, er ret ligeglade med :lol:

Det er derfor ikke helt ligetil at lave direkte sammenligninger mellem lux-tal fra lyskilder med forskellig bølgelængde sammensætning.

Relative sammenligninger mellem værdier fra samme lyskilde, som Christian har gjort, giver mere mening.

Hvorfor fysikerne har kunnet få sig til at bruge en så tåbelig definition som en basisenhed i SI systemet, går over min forstand. Men det er måske derfor, jeg ikke er fysiker :oops:
Morituri te salutant

henrik

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 29/11/2010 kl. 21:15

Det er helt rigtigt, men af mangel på bedre må vi antage at der er en nogenlunde fornuftig sammenhæng mellem lysbølgesammensætningen i de forskellige vækstpærer/rør :)

Det er selvfølgelig meget problematisk at sige at 1000 lux er nok, hvis man så giver planterne den lysstyrke fra en pærer der udsender hovedelen af sit lys i det gule/grønne/orange del af spektret, hvilket planterne ikke får meget ud af :) Dog kan man som hovedregl regne med at st varm hvid (ca. 2700K) pære/rør har en god del af det røde lys og lidt mindre blåt. Mens en kold hvid (ca. 6400K) har en god af sit spektrum i det blå lys og mindre i det røde.

/Christian

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 1/12/2010 kl. 21:00

The results are in:

125W faktisk elforbrug = 95W
200W faktisk elforbrug = 165W
250W faktisk elforbrug = 195W

Så han havde dælme ret ham på det andet forum :)

/Christian

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 5/12/2010 kl. 03:39

Christian Koch skrev:Jeg vil umiddelbart skyde på at den dækker som følger:

1.000 lux = ca. 1,5m x 2m

2.500 lux = ca. 1m x 1,5m

3.750 lux = ca. 0,5m x 0,75m

Lyset vil blive spredt længere ud end de her mål, men uden for her tror jeg at intensiteten vil dale. Og det er bare hvad jeg sådan umiddelbart skyder det til. Jeg skal prøve at måle lidt mere præcist efter på mandag, men det er der i omegnen!

Der kan være problemer med at regne teoretisk antal lux på en større pære ved bare at gange op, da det hænger 100% sammen med hvor meget den reflektor der er i det givne armatur spreder lyset.

Eksempelvis kan jeg måle meget højere værdier hvis jeg sætter en kant af reflekterende materiale på 10cm i højden hele vejen rundt om reflektorens bund, da lyset så bliver meget bedre fokuseret. Men til lige at stikke fingeren i jorden virker det nok meget godt :)

/Christian
Tak for svaret Christian. Det ser da rigtig godt ud, jeg vil vende tilbage når min førstesal bliver helt færdig og brugbar, så kan jeg have et par områder og nøjes med at forlænge dagen. Med hensyn til farvesammensætningen, ja så ville det jo være dejligt hvis producenterne ville tilføje en graf hvor man kunne se det, men som du siger hvis der er tale om gro pærer, så må vi formode at der er en rimelig sammensætning.
Med venlig hilsen
Erna

Besvar