Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Gødning til potter og klods

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Loni
Geografisk sted: Frederikssund

Gødning til potter og klods

Indlæg af Loni » 3/7/2010 kl. 22:06

Jeg har indtil videre brugt Substral orkidenæring, til mine orkideer i potter. Har kun været igang med denne gødning i ca. 3 måneder og de orkideer jeg har lige nu, har jeg kune haft i lige knapt et år, så kan ikke samligne så meget med hvor godt gødningen gør.
Mit gødningsmønster er at jeg gøder hver tredje uge ca. og bruger halvt af den anbefalede dosering - er bange for at rødderne bliver svitset.

Jeg klager ikke over mine orkideers trivsel, men da jeg nu i et par måneder har været den glade ejer af orkideer på klods, og endnu ikke har turde gøde dem med den gødning jeg har lige nu + jeg gerne ville have nogle tips til den bedste måde at gøde orkideer på klods på.

Egentlig underligt, at jeg føler det er mere "farligt" at gøde mine venner på klods, men nok bare fordi de er de nyeste i samlingen. Og at jeg er helt solgt på idéen om at have orkideer på klods :D Og jeg ønsker det skal blive en succes og gerne vil lære så meget som muligt :D

Her kommer så mit spørgsmål, er der en slags gødning som jeg med fordel kunne bruge til både mine orkideer i potter og på klods? Og evt. nogle gode råd?

Tak for opmærksomheden :)
Jeg nyder at nusse om mine orkider:)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 3/7/2010 kl. 22:11

Jeg tror i princippet, at det eneste, der er vigtigt, er, at gødningen er 100% vandopløselig. Det er de vist ikke alle.

Hvis du duscher klodsplanterne på bladene, så kan orkideerne også optage gødningen gennem dem, det behøver ikke udelukkende være gennem rødderne. :wink:
Mvh Egon

Loni

Indlæg af Loni » 3/7/2010 kl. 22:24

Okey, det var rart med en tommelfingerregel.
Så orkideer på klods kan godt optage gødning gennem bladende. Så kommer jeg til at tænke på, når jeg gøder dem i potterne, prøver jeg at undgå at få gødningsvandet på bladene, for så synes jeg det pletter. Vil der også komme pletter på bladende på klods?

Egon, kan du evt. give mig nogle eller et navn på en gødning? Og tror du at jeg kan regne med doseringsforslaget, eller skal jeg lave en blidere dosering?

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 3/7/2010 kl. 22:27

Jeg har også brugt Substral Orkidenæring indtil nu, og jeg har givet alle mine den anbefalede dose, og de trives fint. Har endda givet den samme dosering til min Catt. iricolor, mens den var på EpiWeb (klods).....men det skal du ikke tage for gode vare, for den har det som bekendt ikke så godt...men det har den nu aldrig haft.

Men dine orkidéer i potte kan sikkert godt tåle den anbefalede dosis, af dit Substral
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Loni

Indlæg af Loni » 3/7/2010 kl. 22:38

Okey, dejligt at høre andres erfaringer med den gødning :)

Det er ærgeligt med din Catt. iricolor, har skam kigget med i krimien her i forummet :(
Har sendt dig en pb.

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 3/7/2010 kl. 22:45

He he....."Historien om orkidéen, der nægtede at dø"....Eller...."Historien om orkidéen, der ikke gad leve" :P
Tiden vil vise hvilken af de to titler der passer bedst.

Jeg har svaret på din PB :)
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Besvar