Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvor lang tid går der inden min Dendrobium kommer med blomst

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Joan Råhede

Hvor lang tid går der inden min Dendrobium kommer med blomst

Indlæg af Joan Råhede » 1/8/2010 kl. 13:51

Hej!
Hvor lang tid går der inden jeg kan forvente, at min lille Dendrobium kingianum beynder at blomstre,det er ca 2½ år siden jeg fik den foræret, da var den meget lille, men nu er den blevet kraftig med mange blade og stængler??????? boubler eller hvad de nu hedder, hvor gammel skal den være før den begynder at blomstre - skal den plantes i en større potte???, hvor kommer blomsterne - fra en blomsterskaft eller!!!!!!!!!???? har ikke haft sådan en før. Er der nogen som vil give mig nogle svar på mine "dumme " spørgsmål, er ved at blive lidt utålmodig, da jeg gerne ´snart vil se blomster :lol:
Mvh.
Joan Råhede

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 1/8/2010 kl. 21:44

hej.
jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror den skal induceres..
altså et stykke tid med køligere temperatur..
og blomsterne kommer vidst fra enden af bulberne.. altså fra midten af bladene..

Joan Råhede

Indlæg af Joan Råhede » 9/8/2010 kl. 16:59

Hej Kenneth
Tak for dit svar :lol: Vil det sige, at jeg skal stille den ud på teressen, for det jo kun om natten, at den får det køligere i denne tid, jeg har hele tiden haft den inde vidste ikke, at den kunne få det for varmt!!!
Mvh.
Joan Råhede

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 9/8/2010 kl. 17:19

Generelt kan man se på denne type om man holder den tilpas; laver den tonsvis af keikier så har den det for godt og formerer sig vegetativt. Blomsteerne kommer kune når den stresses lidt. Så udenfor med den indtil natte temperaturen kommer ned på 5C, og det samme gælder til foråret.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 10/8/2010 kl. 23:25

Meget enig med karen :wink:

UD med den så skal du bare se løjer :D Jeg venter nu IGEN IGEN IGEN Den. blomster.

Jeg venter lige med billederne lidt endnu da skafterne stadig er til dels i udvikling 2 stk.(mini str.) fik 4 skafter hver hvoraf en kat nappede det ene efter jeg tog den indefor for at kunen nyde blomstringen hele tiden og den blå lilla er nu 12 cm og knopperne udvikles me den ene purpur pink står med 3 knald flotte små lækre blomster :D Husk at en lille smugle morgensol er dejligt for udviklingen af intense farver.
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Joan Råhede

Indlæg af Joan Råhede » 11/8/2010 kl. 13:01

Tak for jeres svar, ja den har mange keikier, så den har åbenbart haft det for godt :lol: Nu er den kommet ud på terassen, så håber jeg det kan stresse den lidt, det er en vestvendt terasse, så det er eftermiddags/aftensol den får.
Mvh.
Joan Råhede

Joan Råhede

Indlæg af Joan Råhede » 16/8/2010 kl. 17:18

Lige et spørgsmål til. Næsten alle mine orkideer er phal. hybrider dem er jeg ved at have styr på, hvordan de skal passes men jeg er meget usikker på andre orkideer. Jeg har også en Dendrobium nobile, jeg har tænkt på om den også skulle en tur på teressen til den anden :lol: måske den også skulle stresses lidt, den har blomstret i jan. og igen i juni det blev jeg meget overrasket over, da jeg troede, at den kun blomstrede én gang om året men en glædelig overraskelse :lol: at den blomsterde igen. Det skal siges, at den havde flest blomster i juni md. Skal jeg lade den blive inde???? eller er det bedst for dén også at komme en tur på terassen.
Mvh.
Joan Råhede

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 16/8/2010 kl. 23:32

Den nobile typer skal normalt kulde induceres, men hvis den vokser og blomstrer tilfredsstillende så ville jeg lade den være. Normalt siger man at denne type skal have meget lys og en kold og tør vinterhvile - men det lyder som om du har en anden opskrift.

Men spændende at den opfører sig så pænt, men der er mange måder at opnå resultater på.

Joan Råhede

Dendrobium

Indlæg af Joan Råhede » 27/10/2010 kl. 15:25

Hej Karen !
Vil lige fortælle, at jeg satte min Dendrobium nobile ud på terassen så den kunne få lidt kulde kom ind for ca. 1 md. siden. står nu i mit kø
kkenvinduet, "østvendt" hvad ser jeg, den er begyndt at sætte blomster på skaftet, ca. 5 endtil nu, håber der kommer flere, der er køligere i mit køkken, hvornår skal jeg sættes den ind i stuen og hvor meget vand skal den have har nok tørstet lidt. Det er 3. gang i år at den blomstre, hvis jeg får held med den. Min
Dendrobium kingianim har også været ude , men det ser ikke ud til at den vil blomstre.
Hvordan går det med dine Sus!!!! hvis katten ikke har nappet alle blomsterstænglerne af, vil jeg gerne set et billede af dine kingianum når de blomstre da jeg ikke ved hvordan de ser ud og hvor blomsterne kommer. :D
Mvh.
Joan Råhede

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/10/2010 kl. 23:48

Hvorfor ikke nyde den i køkkenet? 3 gange, ja så har du vist også klemt alt hvad du kan ud af den. Men når knopperne begynder at tage form kunne du flytte, men inden de kommer tøt på at springe ud. Men der er altid risiko for knopfald når man flytter, men gøres det for tidligt risikere man keikier i stedet for blomster.

Den kingianum blomtrer fra toppe af psedudobulben.

Joan Råhede

Indlæg af Joan Råhede » 29/10/2010 kl. 16:17

Hej Karen!
Jeg har nu ikke været særlig god ved den, da den havde afblomstret 1. gang "uvidende som jeg er med denne orkide den eneste jeg har af denne type" klippede jeg blomsterstænglerne af, skal de blive? Det er på de nye stængler har ialt 5, at der er begyndt at komme blomsterknopper - får ikke meget vand, ej heller gødning har jeg givet den længe, så jeg har nok pint den lidt, lader den stå i køkkenet og håber der kommer blomster :D
Mvh.
Joan Råhede

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 30/10/2010 kl. 22:01

nobile skal netop pines lidt, så du har gjort det helt rigtigt. Ulempen ved mange blomstringer er at de gerne bliver lidt mindre, mod en større koncentreret blomstring hvis man kan holde det på en gang pr år. Men blive endelig ved, for trives planten er det jo netop rart med flere blomstringer.

Besvar