Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Fugtighed!

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Brugeravatar
Augusta
Geografisk sted: Humlebæk

Fugtighed!

Indlæg af Augusta » 27/8/2010 kl. 15:26

Hej Alle.
Jeg har orkideer i øst og vest vindueskarme, men tror jeg mangler fugtighed. Jeg har sat et (billigt elektronisk) hydrometer op, der viser ca. 50% om dagen, og 55-60 % om natten. Er det nok? Jeg har sat nogle små fordampningsbakker op, og de fleste af blomsterne står i greenmix. Havde regnet med at fugtigheden ville blive større, hvad siger i?

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 28/8/2010 kl. 11:00

Det er svært at sige, digitale hygrometre er heller ikke altid helt præcise. Men når du nu dyrker i greenmix så kan du nemt se om mossen på toppe af potterne trives, går den det så er det ikke helt galt.

Og så trives orkideer i selskab, så flere planter samlet giver et bedre mikroklima.

Brug af forstøver er også noget som kan hjælpe, men skal bruges med forsigtighed (ikke i direkte sol og heller ikke for sent om aftenen).
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Augusta

Indlæg af Augusta » 30/8/2010 kl. 13:38

Tak for svar karen!

Der er mos på toppen fra GM´en, så de er vel okey.
Tror det er måleren den er gal med. I går da den regnede voldsomt, kom den kun op på 66 %. :roll: De får med forstøveren morgen og eftermidddag.
Desuden har jeg omrokeret lidt nu, så de står flere sammen, på sten i en større fordampningsbakke.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 31/8/2010 kl. 10:00

Desto mere ru stenene er desto mere oveflade har de som der potentielt kan fordampes fra.

Egentlig findes der er studie som siger at disse fugtbakker ikke gør nogen forskel, men der er nu rigtig mange som har glæde af dem og mon ikke de lokalt gør en forskel.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Augusta

Indlæg af Augusta » 31/8/2010 kl. 14:21

I følge min (ukompetente 8) ) fugtmåler, er der ikke forskel på luftfugtigheden, om der er små eller store bakker med fordampningsvand- Men håber dog alliogevel at det hjælper.

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 1/9/2010 kl. 11:23

Hej

Dit hygrometer fejler ikke noget :)

50-60 % fugtighed er helt normalt inde i vores huse..... også selvom det regner rigtig meget udenfor.

Bliver den meget højere vil du få problemer med mange andre ting i huset.
Vi mennesker trives iøvrigt også bedst ved ¨den fugtighed.

Men for at kalibrere dit hygrometer skal du pakke det ind i nogle våde klude. Når det så har ligget et stykke tid skal det vise 100%.

Hvis ikke kan du justere det på en lille skrue så det kommer til at passe.

Det der med fordampningsbakker under planterne, mener jeg iøvrigt er lidt for overvurderett. Den fordampning, som der jo ganske rigttigt sker, vil fordele sig i hele rummet, og kun i (mener jeg) ubetydelig grad have nogen effekt for planterne.
Microklima, vil nogen straks sige..... tja måske... prøv om du kan måle det, Jeg tror det ikke :D

Du skriver at du bruger GM (ligesom jeg selv gør med succes), så er det bare at vande så det hele sejler en eller to gange om ugen, så dit mos på toppen altid er helt friskt og grønt.

Jeg tager mine planter ud i vasken og vander igennem (bogstavelig talt) så potterne bliver gennemskyllet HVER gang. Så lader jeg den stå nogle minutter og giver dem en tur til.... én af gangen.

Den recept giver sunde planter der gror så det er en lyst at se på hjemme i stuen hos os.

:-)
Lars

Besvar