Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Vanding af vandaer??

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Brugeravatar
Jetpet

Vanding af vandaer??

Indlæg af Jetpet » 14/10/2010 kl. 15:25

Hej.

Vores vandaer får dagligt to gang med forstøveren. Kom til at tænke på i går om man ikke kunne bare dybbe dem ned i spand med vand og tage den hurtigt op igen? Eller er det en dum ide? :?:

Jeg kan umiddelbart ikke lige se at det skulle kunne skade. Er der nogen af jer deruden der har prøvet det eller ved noget om dette?
Elsker bare sine orkideer

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 14/10/2010 kl. 19:43

:) De skal helst have lov til at stå i op til 1 time hver dag og suge til sig, du kan teste om de får nok ved forsigtigt at placerer tommel og pegefinger på hver side af et af bladene kan du mærke modstand får de nok kan du folde bladet sammen får de alt for lidt.

Det kan være lidt af en udfordring at holde vanda på stuplan i drivhus/udestue/vinterhave noget nemmere :roll: jeg har jo 2 stk som kom ind her for 4 uger siden dem har jeg i en bowle som jeg fylder med vand hver 2. dag så får de lov til at stå i en time til 2 (intil alle rødder er grønne og så får de 1 time til at "spise" i) men det har du jo set i min anden tråd :)
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Jetpet

Indlæg af Jetpet » 15/10/2010 kl. 11:57

En time i vand :shock: hver dag?? Wow... Troede kun at de måtte få en halv time en gang om ugen..... :?

Men kan da mærke at bladene gør modstand så helt galt er det vel ikke... Hmm... :roll:
Elsker bare sine orkideer

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 15/10/2010 kl. 20:00

Jeg kan ikke lige huske hvor jeg læste det her på forum...men det er vel en måned siden eller sådan hvor der stod at det tog planten 15-30 min at åbne op for rødderne og herefter skulle den have lov til at stå 20-30 min det gir en lille time.

Jeg har på et tidspunkt kommet til at glemme en cymbidium...den stod i vand i nogle dage :oops: sidste efterår i vores "regntid" og den blev bare SÅ flot af det. Dens store bulbe blev 100% fyldt igen og den var helt rynket inden regnen og at jeg glemte den i den store sorte murespand :roll: he he

Så en time det tror jeg er ok :) Ellers kan du jo sænke hæve engang imellem hvis du bryder dig om det :) men de tørre forfærdeligt hurtigt ud ved 45 % luftfugtighed og 23 + grader

Men måske her er andre der kan fortælle dig noget andet :)
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 16/10/2010 kl. 15:29

Umiddelbart tror jeg ikke helt på den med at rødderne tager tid om at åbne op osv. Når man sprayer rødderne kan man jo se at vandet med det samme bliver suget ind i roden - det gør mine da ihvertfald :)

På gartnerierne hvor de bliver dyrket frem bliver de jo heller ikke nedsænket i vand men sprayet, så begge metoder er nok helt brugbare! Dog vil mit bud være at rødderne ved dypning bliver "fyldte" efter nogle minutter, og hvis man vander ofte vil der jo være en konstant tilgang af vand så planten ikke tørrer ud :)

Hvis man vil gå meget nøje til værks kan man jo prøve at veje planten efter to vandinger - en på 5 min og en på en time - og se hvor meget mere vand den når at suge på den ekstra tid. Startvægten skal naturligvis være ca. den samme i de to tilfælde.

/Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Besvar