Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvilke orkidéer?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Harregaard
Geografisk sted: Slagelse

Hvilke orkidéer?

Indlæg af Harregaard » 26/10/2010 kl. 00:33

Hej alle :D

Jeg har nu søgt vidt og bredt via nettet, og efterhånden helt træt i både hoved og øjne.
Så tænkte jeg, I måske kunne hjælpe mig :wink:

Min kære mand og jeg er gået i gang med de indledende øvelser, så vi kan få farvefrøer.
I sådan et terrarie opstår jo nogle helt særlige forhold, som nogle orkidé arter må være helt vilde med.
Men hvilke?

Dagstemperaturen ligger på 26 grader, ned til 20 grader om natten.
Morgen og aften er luftfugtigheden næsten på 100% og ved middagstid ligger den mellem 70-75%.
Alm lys og plantelys i 12 timer.

Hvis der er mere I har brug for at vide, giv endelig lyd :)

Lige nu er porten stor og bred, så byd endelig ind :D

På forhånd tak

Christina

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 26/10/2010 kl. 01:48

Hej Christina og Martin.

Velkommen til dette forum.

Se, der er jo i princippet en masse orkideer i den tropiske ende, som burde kunne trives i et frøterrarie. Men, vil I have det vandingsanlæg, I skriver om inde på frøforumet, så skal I passe på, at der ikke kommer til at stå vand i bladhjørnerne af orkideerne hen over natten, det tåler de færreste.

En god ventilator kan afhjælpe det problem en del.

Orkideerne skal, med mindre det er de små juvelorkideer, I sætter derind, helst sættes epifyttiske oppe over bunden. Ellers rådner rødderne hurtigt, så får jeres kommende azureus'er jo ikke lov til at se de flotte blomster. :lol:

Der er nogle stykker her inde på forumet, som dyrker orkideer i terrarier, prøv at søge på terrarie i toppen, så skulle der gerne dukke nogle tråde op.

Ellers kan I måske finde lidt inspiration her: http://www.bens-jungle.de/de/produkte.p ... =1&menu=11

Det må vel være orkideer, der burde kunne stå i terrarier. De kan så købes mange andre steder. :wink:
Mvh Egon

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 26/10/2010 kl. 03:01

Jeg købte omkring 15 af de orkideer, du linker til og satte dem i et nyt terrarie i sommers. Bortset fra en, ser de ud til at have overlevet alle sammen, selvom flere af dem smed en del blade lige i starten. En enkelt har allerede blomstret - men det er nok ikke min skyld :lol:

Jeg har selvfølgelig en del billeder liggende, men jeg har ikke tid til at poste dem.

Jeg har ikke frøer i det terrarie, så vandingsanlægget kører 2 min. om morgenen og ikke mere.
Morituri te salutant

henrik

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 26/10/2010 kl. 03:01

Hej Og velkommen
I kan også kontakte Christian han sælger orkideer, og har også nogle års erfaring i at dyrke orkideer i terrarie.
I kan kontakte ham via hans hjemmeside www.orkideimperiet.dk
Hans J.
Rødovre

Besvar