Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvad er den bedste kilde til vand uden (for meget) kalk ?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
hansolav

Hvad er den bedste kilde til vand uden (for meget) kalk ?

Indlæg af hansolav » 31/7/2011 kl. 18:23

Hej,

Er der mon nogen her der kan opsummere hvad der er den bedste kilde til
vand uden (for meget) kalk og andre skadelige stoffer? Og når jeg siger bedste tænker jeg både på at det skal være OK for planten (naturligvis), skal være tilgængeligt med mindst muligt besvær og billigst muligt. Jeg ved godt at det ikke nødvendigvis betyder at det ikke er besværligt eller at det er billigt, men bare nemmest og mindst dyrt blandt de mulige brugbare løsninger...

Som jeg ser det er mulighederne
1) kogt vand (koster el at koge og der er stadig kalk tilbage bagefter + tid til at koge og køle af, men selvfølgelig kan man gemme restvand fra vandkogeren)
2) regnvand (men det kan man ikke altid få)
3) vand fra osmose-anlæg el.lign.
4) kondensvand fra affugter. Vi har en i stuen, men koster også el og om vinteren kommer der ikke så meget, desuden vokser der noget nede i vandet - en slags alger, svampe eller bakterier
5) demineraliseret vand fra tankstationen (ikke helt billigt og så skal man hente det i dunke)
6) destilleret vand fra apoteket - decideret dyrt og skal hentes i 1l flasker
7) købt kildevand fra supermarkedet - halvdyrt og skal hentes i flasker
8) andre forslag hvis nogen har nogle...

/Hans Olav

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 1/8/2011 kl. 13:39

osmose-anlæg og -eller regnvand er det bedste vand til orkideer.

osmosevand bør tilsættes 25% postevand.

Postevand der har stået i en beholder med en spaugnumklyne i,
kan også bruges.Efter et par uger vil klynen tage de fleste skadelige stoffer.Kan bruges til div. hybrider.

Personligt bruger jeg regnvand (1ooo liter) som filtreres med
trækulsfilter året rundt.
Har dyrket orkideer i 35 år og har ca. 500 i opvarmet drivhus.
Tempereret og koldhus.
80 % af mine orkideer er arter som er yderst krævende med vandkvaliteten.

MVH Per Alm Brøndby

monicakasandra
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlæg af monicakasandra » 1/8/2011 kl. 15:16

Hvad er osmosevand? :?: :oops:

hansolav

Indlæg af hansolav » 1/8/2011 kl. 19:28

For en forklaring af osmosevand se http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=906

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 1/8/2011 kl. 22:42

Kn tilslutte mig rignvand. Det har jeg brugt de meste af den tid, jeg har dyrket orkideer. Mens jeg boede i lejlighed, brugt jeg demineraliseret vand, da jeg havde fri adgang til det some laborant. Regnvand har dog virket fint de sidste 23 år. Jeg har ikke noget filter, men bruger det som det er.
Lars Bagge

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 2/8/2011 kl. 00:55

Jeg har også gået og tænkt på det samme som Hans Olav, så blander mig lige lidt.

Jeg kunne godt leve med regnvand, men når man bor i lejlighed og kun har en spand hængende i haven, så er det promiller af den mængde jeg skal bruge som jeg får.

Så den sidste uges tid har jeg gået og overvejet et osmose anlæg, og har fundet nogen til omkring 1000 kr......men det er også mange penge når man er studerende, og især nu når vi har fået en huslejestigning på 500 kr :(

Jeg har kig på en som denne:

http://www.reptilica.dk/product_info.ph ... k_18253%29

Vil den kunne bruges til sådan en som mig, med mine ca 25-30 orkidéer?
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

ole lukøje
Geografisk sted: djursland

osmose anlæg

Indlæg af ole lukøje » 2/8/2011 kl. 10:01

jeg ville vente til jeg kunne købe et ordenligt osmose anlæg og vente med at købe flere blomster.

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Re: osmose anlæg

Indlæg af SirLonewolf » 2/8/2011 kl. 17:10

ole lukøje skrev:jeg ville vente til jeg kunne købe et ordenligt osmose anlæg og vente med at købe flere blomster.
Er de ikke noget værd i den prisklasse?

Kan du ikke smide et link til et ordenligt osmose anlæg, så jeg kan se forskellen og evt. prisen?
Mvh

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 2/8/2011 kl. 22:24

Hej Jimmy
Det anlæg som du referer til koster så 1102 danske kr. inkl. fragt

Jeg har fundet dette link, der er også tale om et anlæg som kan rense 90 Liter i døgnet. Inklusive fragt koster det 830 danske kroner.
Der er en manuel i pdf format, så man kan få mulighed for at se hvordan dyret virker. Hvis jeg havde brug for og ville investere i et sådant anlæg, ja så ville jeg da vælge det billigste, med mindre der var nogen som havde informationer som tydede på at det er en dårlig kvalitet. Måske kan man finde noget forbrugeromtale om de forskellige anlæg.
http://www.swelluk.com/aquarium/ro-unit ... -6880.html
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
sirdann
Geografisk sted: Storkøbenhavn.

Indlæg af sirdann » 2/8/2011 kl. 22:29

Jeg bruger almindeligt postevand, med gødning hver anden gang. Alle mine orkideer stortrives. Der kan self godt komme lidt kalkpletter på bladene.

mvh. sirdann
Senest rettet af sirdann 14/10/2011 kl. 19:09, rettet i alt 1 gang.
mvh. sirdann - 42 år m./Phalaenopsis.
Interesser: Tarzan (kat),
Orkideer (*Orkidé freek*) 21 stk.,
Favorit orkide.: Phalaenopsis,
Film, Lystfiskeri & Naturen.
Største ønske: At bo i Jylland.

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 2/8/2011 kl. 22:41

Hej Erna.

Jeg har også fundet den billigere andre steder, og har fundet andre mærker helt ned til 600-700 kr.

Tak for linket.....Jeg kan se i manualen at den kræver minimum 3 bars tryk fra vandhanen, og det tror jeg ikke jeg har :( Er der en måde at finde ud af det på?
Mvh

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 2/8/2011 kl. 23:24

Nej, jeg ved da ikke lige hvordan man måler vandtrykket. Men det bør jo være x antal liter per minut per bar. Eller hvad? Det må da være til at finde ud af på en eller anden måde.
Jeg kunne ikke lige her og nu finde noget om det, men jeg stødte på nogle sparevandhaner hvor vandtrykket åbenbart blev reduceret til 3bar.
Så, man har da lov at håbe.
Med venlig hilsen
Erna

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 2/8/2011 kl. 23:37

Hej
Jeg har haft et osmoseanlæg i en del år og har været uendeligt glad for det, idet jeg som andre har det problem at jeg ikke er i stand til at samle regnvand i den mængde der er nødvendigt for at have mere end 2 orkideer.
Men det er ikke kun en dyr løsning i anskaffelse, da den smider 3 gange så meget vand, som den laver osmosevand. Selvfølgeligt fejler dette vand ikke noget og kan sagtens anvendes til andre formål.
Det er vigtigt at man anskaffer sig et 3 kammer system som dem i har set på, man kan få 2 kammer systemer.
1. kammer er et sandfilter der tager urenheder, 2. kammer er et trækulsfilter, jeg kan ikke huske hvorfor det er nødvendigt, men jeg satte mig ind i det, inden jeg anskaffede mig anlæget, og det fjerner et stof som er skadeligt for osmose membranen, og som findes i vandet i det meste af landet, osmose membranen sider i 3. kammer. Man må aldrig tømme vandet fra membranen da den så vil skades og skal udskiftes.
De 3 bars tryk er nødvendigt for at presse vandet igennem membranen.
Man forhører sig om trykket hos leverandøren af ens vand.
Hvis man kan klare sig med det vand man har evt. supleret med det regnvand man kan samle så er det jo det man gør. Men lider man af kostant mangel på røder og man ellers ikke overvander er det måske værd at overveje.
Men som Per skriver skal man hele tiden holde øje med PH værdien i vandet, så man ikke vander med surt vand.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 2/8/2011 kl. 23:45

Ja, og så kommer jeg lige i tanker om at det var noget sludder jeg sagde før. Man kan vel øge trykket ved at reducere rørdiameteren, men det vil vel altid være den samme mænde vand der kommer ud, jeg kom lige til at tænke på når man klemmer om haveslangen
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 4/8/2011 kl. 02:41

Ja Erna , det godt du lige fik rettet dig selv :wink:

Det lyder som om anlægget skal sættes op og tilsluttes, for at forblive der...?
Hvis så har jeg et problem, for har ingen steder det kan lade sig gøre.

Med hensyn til trykket, så er det ikke så let her i ejendommen, for den er gammel og det samme gælder rørene, og nogle gange er der ikke ret meget tryk på vandet....synes selv det svinger en del med trykket.
Mvh

Besvar