Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvad er den bedste kilde til vand uden (for meget) kalk ?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 12/3/2013 kl. 18:11

Nu er min sne i haven ( som jeg tør op og vander med) sluppet op så jeg har idag været på apoteket og købe demineraliseret vand. 1 l koster 36 kr (!) så prøvede jeg på tanken, der var prisen det halve.
Da jeg kom hjem læste jeg lidt her på forum og der ser jeg osmose vand skal opblandes med 25 % postevand. Hvorfor ? Er det ikke godt med så rent vand som muligt ?
Jeg læste også at Chr sælger vand for 2 kr literen, så er benzinen ved at køre derind jo betalt i forhold til apotekets pris :)

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 12/3/2013 kl. 20:55

I xl byggemarked og vidst også Silvan kan du købe 5 liter demineraliseret vand for 35 kr.
Det er stadigvæk dyrt, men dog bedre end 36 kr.literen. :shock: :shock:

Jeg mener at det er fordi planterne har brug for lidt kalk , at man skal tilsætte postevand Det gælder også når man bruger regnvand. Jeg ved ikke om 25 % altid passer. Jeg tror at det kommer an på hvor meget der er af forskelligt i dit postevand. Jeg har en tabel i en eller anden bog, som jeg engang regnede ud efter. I mit tilfælde endte jeg med at skulle have 4 dl. postevand til 4, 5 l rent vand. Det var ikke kun kalken som var en faktor i udregningen, jeg kan bare ikke lige huske hvad det andet var, men vidst nok nogle forskellige sporstoffer.
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 13/3/2013 kl. 13:47

Helt rent vand(ultra rent vand(0 ppm)) kaldes aggressiv vand.
=Demiraliseret vand
Det medføre at vandet vil forsøge tage div. mineraler fra alt
hvad det kommer i forbindelse med.

I vores tilfælde vil det tage gødningsstofferne Mg-Fe-Ca-m.m.
ud af rødderne på vores orkideer.
Så planterne vil med tiden få gule blade og senere dø.
jeg kommer også lidt postevand i mit regnvand.

Osmosevand og demiraliseretvand ville jeg tilføre 25% københavner postevand
hårhed ca. 22.
Vestjyderne bør bruge 50% postevand.

Måske der her på forum er en kemiker der kan give mere grundig
forklaring

MVH Per

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 13/3/2013 kl. 15:38

Tak for svar Erna og Per.
Det har så nok noget med osmose at gøre.
Nu hvor vi har fået vinter og sne igen :x er jeg fuld gang med at samle smeltevand til lageret.

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Re: Hvad er den bedste kilde til vand uden (for meget) kalk

Indlæg af angatyr » 27/5/2013 kl. 14:52

ØV - nu er det tredie gang, der i vinterens løb er gået hul på min regnvandstønde. Denne gang var det godt nok mig selv, der svingede isøksen lidt for ivrigt i vinterens løb :oops:

Men nu er det nok - jeg er begyndt at kigge lidt på osmose anlæg. Da jeg kan forstå, at der alligevel skal blandes vandhanevand i osmosevandet, er det vel tilstrækkeligt med et billigt 3 vejs filter?

Jeg har et par andre spørgsmål: Jeg har fundet en 3 i 1 køkkenvandhane i Tyskland. Er der noget i vejen for at importere sådan en? Forskellige standarder eller ligefrem lovkrav? (Jeg ved godt, at man ikke må montere dem selv :twisted: )

Og omkring gødning: Hvordan styrer man gødningen? Måle ledningsevnen af vandet med gødning tilsat? I givet fald, hvad skal værdien så være?
Morituri te salutant

henrik

Besvar