Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvad er den bedste kilde til vand uden (for meget) kalk ?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
Augusta
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af Augusta » 4/8/2011 kl. 16:08

Er kildevand mindre kalk holdigt en hanevand? :?:

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 4/8/2011 kl. 21:51

Augusta skrev:Er kildevand mindre kalk holdigt en hanevand? :?:
Det tror jeg det er, men diverse forbrugerprogrammer har gentagne gange påvist, at det meste (hvis ikke det hele) af det vand vi køber på flaske faktisk indeholder flere stoffer end postevand, og at postevand er bedre kvalitet....men det er jo så ud fra at mennesker skulle drikke det, så ved ikke hvordan det for orkidéer.
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Augusta
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af Augusta » 4/8/2011 kl. 21:59

Det kommer vel også an på om kilden, ligger i sydsjælland, eller tyrkiet. :?:
Jeg bor i lejlighed, og samler regnvand fra vores fælles cykelskur, men tror nu nok, at jeg ville investere i et osmose anlæg, hvis jeg havde plads. Kalk pletter på bladene er jo heller ikke alt for kønt. :evil:

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 4/8/2011 kl. 22:05

Nej vi kan hurtigt blive enige om, at kalkpletter på bladene ikke er pænt.

Ja, jeg ved jo så ikke om sådan et osmose anlæg skal sættes op og tilsluttes en vandhane permanent, eller om det kan gemmes væk i skabet når det ikke bruges. Er det første tilfældet, så kan jeg ikke benytte mig af sådan et anlæg, for har kun 2 vandhaner og bruger dem begge.
Mvh

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 4/8/2011 kl. 23:00

Jamen så se da lige hvad jeg fandt.
http://rent-postevand.dk/omvendt-osmose ... mini.shtml
læg lige mærke til hvordan det er tilsluttet :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 4/8/2011 kl. 23:17

I princippet kan den placeres hvor du vil have den, blot den er nær et vandrør, hvor tilgangs slangen af plast på ca 3 mm tykkelse, kan tilsluttes.
Derefter skal du have muglighed for at indsamle osmosevandet og afløbsvandet. Som kommer ud af tilsvarende slanger.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 5/8/2011 kl. 00:01

Mit osmoseanlæg hænger i vaskehuset, og er selvfølgelig kun tilsluttet, når jeg skal lave vand. Det bliver sat på bruseslangen, der passer forskruningen lige på, der står så en 200 liters regnvandsbeholder under den til det rene vand, og affaldsvandet ryger ud i risten i brusenichen om vinteren, men opsamles til havevanding i sommerhalvåret. Men, du på- og afmonterer det, efter behov. For hver liter brugbart vand, du får, skal du regne med 4-5 liter spildvand, det er normalen.

Med mit forbrug kører den næsten i døgndrift i de tider, hvor jeg ikke får regnvand, så laver den op til 140 liter rent vand på et døgn, og smider ca. 600 liter ud som spildvand. Derfor vil jeg gerne bruge det til havevanding, det er trods alt en del liter, der ellers bare ryger ud!
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 7/8/2011 kl. 22:25

Jamen godt fundet Erna :D

Det billigste jeg har fundet er til 500 kr, men det var så i England så fragten kommer også oveni.

Jeg tror jeg bestiller sådan en, og ser om det ikke er bedre.

Det var da også noget af et spild af vand, Egon :P

Jeg tror nu jeg vil prøve at få købt et par store dunke, og så vil jeg bruge spild vandet til mine andre blomster.

Kan man bruge det vand til at blande i osmose vandet, eller til kaffen mm.?
Mvh

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 7/8/2011 kl. 23:12

Du kan bruge det vand til hvad som helst, det er lige så godt som det drikkevand der kommer ud af hanen, der er ikke engang en målbar forøgelse af kalken i vandet, så brug du det uden nevøsitet.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 8/8/2011 kl. 14:29

Hans Jørgen Staugaard skrev:Du kan bruge det vand til hvad som helst, det er lige så godt som det drikkevand der kommer ud af hanen, der er ikke engang en målbar forøgelse af kalken i vandet, så brug du det uden nevøsitet.
Perfekt :D For det gør lidt ondt at skulle hælde en masse vand i kloakken.

Erna....
Der er en måde at teste vandtrykket på, iflg. den side du linkede til.
Hvis den måde holder vand, så at sige :lol: ..så har jeg langt fra det rigtige vandtryk.

Se testen her: http://rent-postevand.dk/vandtryk-vandf ... mose.shtml

Han siger det skal tage ca 22 sekunder at fylde en 10 liters spand. Det tager mig 1 min. og 4 sek. at fylde en 8 liters gryde :?

Egon (eller en anden), kan du ikke lige prøve at lave denne test, så jeg kan se om det passer....for ellers har jeg da slet ikke tryk nok til at få noget ud af det, uden alt for meget spild
Mvh

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 8/8/2011 kl. 15:06

Jo, jeg havde set hans test, og håbede ogå at du havde. Den burde jo være god nok da han kender sit vandtryk på forhånd.
Jeg har ikke prøvet den endnu, men når det holder op med at regne går jeg lige ud og smider en 10 liter spand under udendørshanen.
Til gengæld er den faktor han bruger til at omregne ppm til micro siemens forkert.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 8/8/2011 kl. 18:27

Det tog så 15 sekunder at fylde en 10 l spand, tallet ville have været lidt bedre hvis det ikke tog tid at skrue helt op for hanen.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 8/8/2011 kl. 18:42

Det er temmelig sikkert et helt overflødigt spørgsmål, men for en sikkerheds skyld. Du har vel husket at skrue den dersens vandspareting af vandhanen først. :?: :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 8/8/2011 kl. 20:17

Erna skrev:Det er temmelig sikkert et helt overflødigt spørgsmål, men for en sikkerheds skyld. Du har vel husket at skrue den dersens vandspareting af vandhanen først. :?: :lol:
Nu var det bruserens slange der fyldte, så der sidder slet ingen på :P
For hanen i køknet er endnu værre, og i vasken på wc'et er det umuligt at lave testen ordenligt, da der ikke er plads til meget andet end en lille skål.
Mvh

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 9/8/2011 kl. 01:49

Her tager det 58 sekunder at fylde en 10 liters spand med vandbespareren på, og 47 sekunder uden i køkkenet i stueplan. Min bruser i kælderen tager 40 sekunder om at fylde vandkanden uden brusehovedet, og, det er jo der, jeg har osmoseanlægget hængende.

Håber tallene kan bruges til noget. :D
Mvh Egon

Besvar