Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvad er den bedste kilde til vand uden (for meget) kalk ?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 9/8/2011 kl. 11:59

Tak Egon.

Selv med din tid på næsten det dobbelte af hjemmesidens, så fungere dit jo fint og holder forholdet mellem rent- og spildvand på ca. 1:4

Men med mine tal ser det ud til jeg ville have et problem.
Han giver et eksempel på hjemmesiden, med en lejlighed hvor trykket er 2 bar og der er forholdet 1:20 :?
Og jeg tror ikke engang jeg har et tryk på 2 bar, iflg. min test.

Så jeg tror jeg må nøjes med kogt vand :(
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Augusta
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af Augusta » 9/8/2011 kl. 19:26

Mht til kalk i vandet, er der så nogen der ved hvor meget der er i henholdsvis kogt vand og regn vand? Jeg har kigget lidt på kildevandsflasker (mest for sjov) og der er mellem 22-24 mg/L. Mens at vores vandværk seneste analyse har et indhold på 99 mg/L.

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 11/8/2011 kl. 20:56

Ja, så har du formentlig kigget på indholdet af calcium. Jeg tænkte at man kiggede på vandets hårdhedsgrad d.v.s. indholdet af calcium og magnesium, hvilket er angivet i enheden dh. Men måske tager jeg fejl?
Dit vands hårdhedsgrad står allerøverst i din vandværksrapport.
Der er ikke kalk i regnvand. Jeg tror ikke at du kan fjerne kalken fra postevand ved at koge det. Kildevand ved jeg ikke så meget om, men selvom det måske er mere kalkfattigt end dit postevand så kan der vidst være andre stoffer i som du måske ikke ønsker at hælde på dine orkideer.
Hvis jeg skulle ud og købe vand til mine orkideer fordi de skulle have det bedste, så ville jeg enten købe destilleret vand, jeg ville helst ikke købe det i en dunk med etiket på ( det er lidt dyrt ) jeg ville forsøge mig f.eks. på et bilværksted ( de bruger det til at fylde på batterierne, som er tomme når de bliver transporteret dertil ) bare forhøre mig om jeg muligvis kunne få lov at få fyldt et par 5liters dunke ad gangen. Hvem ved måske kunne man få det til en meget billig penge, som sikkert ville blive lagt i kaffekassen.
Ellers ville det være omvendt osmosevand jeg ville købe. Det sælger Christian til 2 kr. literen, men der er jo lidt langt til Frederiksberg. De 2kr. per liter ville ihvertfald være en meget rimelig pris at have som udgangspunkt. Der er andre end orkidefolket som bruger omvendt osmosevand, så her ville jeg f.eks. forsøge mig i et akvariecenter, der har
de ihvertfald rent kalkfrit vand, som de ikke selv køber på små dyre flasker. Så, en dunk i hver hånd og en historie fra de varme lande om hvor meget du holder af dine orkideer ( de holder jo ligesåmeget af deres fisk ) så kan du måske være heldig at få vand til rimelig pris.
Med venlig hilsen
Erna

Steen_kbhN

Indlæg af Steen_kbhN » 12/8/2011 kl. 12:42

Hvis ikke man har nok tryk på vandet direkte fra hanen kan man indsætte en booster-/trykpumpe mellem hanen og osmoseanlægget. Derved forøges mængden af blødt vand ift "spildvandet" væsentligt.
Det er selvfølgelig endnu en udgift :roll: men man sparer lidt på grundvandet :D
Skal lige siges at jeg ikke selv ejer sådan en pumpe og derfor ikke har personlige erfaringer med dem.
http://akvarieudstyr.dk/Ferskvand/Osmos ... kpumpe8bar
http://danpure.dk/booster-pump-53/boost ... v-248.html
http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=12214
Mvh
Steen

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 15/8/2011 kl. 10:00

Tak for de links, Steen.

Men selvom de er for dyre til min pengepung, så satte det tankerne i gang i en retning jeg ikke havde bevæget mig over i....

Jeg tænkte nemlig at man da må kunne bruge en gammel espressomaskine pumpe, og sådan en har jeg da liggende i kælderen et sted.

Ville det ikke være en mulighed?
Mvh

Steen_kbhN

Indlæg af Steen_kbhN » 16/8/2011 kl. 18:29

Ja jeg kan ikke komme med noget kvalificeret bud på om det kan lade sig gøre med en espressopumpe, men kunne måske tvivle på at den er bygget til at køre i længere tid ad gangen :?:
Du kunne jo prøve, selvom du så står med et osmoseanlæg uden så meget tryk på hvis det ikke går :)
Jeg bor i en stuelejlighed så har ret godt tryk på vandet og jeg kører uden boosterpumpe.
Mvh
Steen

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 17/8/2011 kl. 13:19

Du har nok helt ret i at en espressopumpe ikke er lavet til at køre ret længe af gangen, og så larmer den også som jeg ved ikke hvad. Men jeg tænker at man måske kunne køre i korte intervaller...jeg har jo ikke brug for voldsomt meget osmosevand til hver vanding.

Det kræver lige en gennemtænkning, for som studerende er det jo en god slat penge for et anlæg, man så måske ikke får ret meget ud af samtidig med vandregningen stiger.

Ja, jeg bor faktisk også i stueetagen, men det gør ikke at trykket er højt :?

Jeg har læst et sted, at man kan få osmose anlæg med pumpe, men da de er både større end dem jeg har kig på og er inklusiv pumpe, så koster de sikkert en krig.
Mvh

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 17/8/2011 kl. 16:58

Hej Jimmy
Hvis du kigger på det link jeg sendte sidst, så er der også en eller flere anlæg med pumpe. Jeg tør ikke skrive hvad de koster, jeg ved jo at du er en fattig studerende.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 17/8/2011 kl. 23:59

Tro mig Erna, jeg har skam set dem :?
Det er så også 4 og 5 trins osmoseanlæg, der kan nøjes med 1 bars tryk pga. pumpen, og så giver de 1140 liter pr. døgn....og så ville jeg have vand til 9+ mdr. vanding af orkidéer :P
Mvh

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 18/8/2011 kl. 22:11

Ja, selvfølgelig havde du allerede set dem, hvad tænker jeg dog på :oops: Jeg blev vidst bare lidt for ivrig efter at evt. kunne hjælpe dig.
Ærgerligt for dig at tingene ikke kan komme til at flaske sig, håber at du finder en eller anden løsning.

Jeg overvejer iøvrigt at købe den ppm måler, som blivet solgt fra det samme sted. Nu tror jeg jo at de findes i forskellige kvaliteter, er der nogen som har erfaring i det, og som evt kan anbefale en måler som er af god kvalitet, jeg tænker selvfølgelig på om der ikke kan være tale om en måler som er billig, og som måske ikke viser de korrekte tal ?
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 19/8/2011 kl. 15:45

Jeg sætter skam også pris på du hjælper :D

Ja, jeg har også overvejer sådan en måler, og vil også gerne vide det Erna spørger om :wink:
Jeg ved Christian også sælger en.
Mvh

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 19/8/2011 kl. 16:14

Den PPM måler jeg har her er ikke en måler i laboratorie klassen, men det er nu nok heller ikke det vi som hobbyfolk har brug for. Om den viser 5-10 PPM forkert i den ene eller anden retning betyder jo ikke rigtig noget for os eller planterne, der er mange andre faktorer som temperatur og pH der er væsentligt vigtigere. Dog er det rart at vide om ens vand har 100 eller 400 mg opløste salte i og det er der den er handy i mine øjne, ikke så meget om det er 410 eller 390.

Jeg har sammenlignet målingerne fra den med nogle kunders målere og de svinger 5-15 ppm i forskellige retninger mellem de 4 jeg har testet op imod (og de viste ikke ens...) :)

Til reference kan jeg sige at det vand jeg har målt på med pennen varierer MEGET:

Hanevand i butikken: 450 PPM
Kogt afkølet hanevand fra butikken: 285PPM
Omvendt osmose vand: 25 PPM
Regnvand: 8 PPM
En kundes hane vand (7. sal Frederiksber gamle rør): 740PPM!!!
En anden kundes hanevand (Valby):185PPM

Det er sjovt så meget tingene svinger :)

Problemet med de her målere er bare at de måler ledningsevne og så har en fast omregning fra uS/cm til PPM.. Naturligvis påvirker forskellige salte ledningsevnen forskelligt, så igen: Man kan ikke bruge de her penne til at lave HELT nøjagtige målinger, de kan bruges til at give et overordnet billede af situationen. uS/cm målere er lige så "unøjagtige" da de jo bare svinger mere til den ene eller anden side ahængigt af hvilket salt der måles på.

Der hvor man kan bruge det HELT rigtigt er faktisk når man har næsten helt rent vand. Der kan man så på baggrund af ens gødning tilrettelægge præcist hvad man giver planten af nitrogen. First Rays Orchids har en god regnemaskine til det formål :)

/Christian
Senest rettet af Christian Koch 19/8/2011 kl. 16:22, rettet i alt 1 gang.
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 19/8/2011 kl. 16:21

Tak for hurtigt svar Christian...det var oplysende :D
Mvh

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 19/8/2011 kl. 16:29

microS/cm måler er at foretrække
derfor at danske og Tyske bøger angiver microS/cm
TDS--ppm bruges i USA men kan selvfølgelig omregnes.

1 ppm TDS = 1,56 microS/cm

Pas på med de billige målere
De virker ikke efter et år eller to.

MVH Per

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 19/8/2011 kl. 16:43

En uS/cm måler og en PPM måler er jo som du skriver præcist det samme, den ene ganger bare en konstant på målingen, så ja, hvis man har bøger med anbefalede uS/cm tal i så er det jo nemmest at bruge sådan en måler, og hvis man bruger internettet og de amerikanske sider så er en PPM måler nemmest at gå til. Den ene kan dog hurtigt blive til den anden med et lille gangestykke ;)

Jeg skal ikke kunne sige om de målere jeg sælger begynder at variere, indtil videre er det de samme tal de giver.

Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Besvar