Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Floramon roddanner

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
Augusta
Geografisk sted: Humlebæk

Floramon roddanner

Indlæg af Augusta » 4/12/2011 kl. 21:50

Jeg har i dag i plantecenteret kigget lidt på Foramon roddanner. Er der nogle der har erfaringer med dette til orkideer? Jeg tænker at det kunne være nyttigt til små frøplanter fx. Eller til planter der skranter lidt, der kunne trænge til større rodnet.

VH: Malene

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 5/12/2011 kl. 08:14

Jeg bruger det til planter som jeg gerne vil formere planter som Roser/Pelagonia m.m men om det kan bruges til orkideer ved jeg ikke har aldrig prøvet :)

Morten Lyngsaa
Geografisk sted: Kaas
Kontakt:

Indlæg af Morten Lyngsaa » 6/12/2011 kl. 00:01

Det bruges kun til stiklingeformering!
Mvh.
Morten Lyngsaa
Skolemarken 1
Kaas
9490 Pandrup

ole lukøje
Geografisk sted: djursland

Indlæg af ole lukøje » 10/12/2011 kl. 00:57

iøvrigt tror jeg også det er begrænset hvilken type planter sådan en type rodhormon virker på, så det er nok en dårlig ide.

ellers, hvis du vil være god ved en plante, kan du købe superthrive eller hesi super-vit. jeg bruger af og til superthrive til mine orkideer om sommeren for virkelig at få sparket væksten igang tidligt på året.

det er bare vigtig at overholde minimums doseringen divideret med 2, da det er heftige sager, som kan gøre mere skade end gavn, hvis man ikke husker at flushe/leache sine planter for gødning, med stabile ph værdier, for at tage kalk affaldsstoffer og gødning af mediet og rødder igen, når næringen er brugt.

Brugeravatar
Augusta

Indlæg af Augusta » 10/12/2011 kl. 21:00

Tak for svar alle sammen. Så lader vi det stå i butikken. ;-) Ang. det der super thrive- Er det kun til planter der er i god vækst i forvejen? kan det fåes i DK?

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 10/12/2011 kl. 23:23

Ja da, det kan sagtens fås i Dk. Her er link'et. Og den mindste flaske rækker rigtig langt. Der bruges kun 1 dråbe pr. liter vand, men det er nok klogt at bruge det halve:

http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?mai ... x&cPath=36
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 11/12/2011 kl. 15:24

Hej Helle
Doseringsvejledningen på den side du henviser til er efter min bedste overbevisning ikke oversat korrekt.
Det fremgår af brugsanvisningen på selve flasken at der skal tilsættes en dråbe per gallon vand, altså per ca 4 liter vand, det er så den dosering man følger hvis man bruger det hver gang man vander. Der er selvfølgelig også andre doseringer f.eks. til planter som ikke har det så godt, og trænger til lidt ekstra, men så skal man ikke give det hver gang man vander.

http://www.superthrive.com/gallon.html

" One drop of water is a minum.
Twenty minums make a millilitre
5millilitres is a teaspoon"
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
helleasc

Indlæg af helleasc » 11/12/2011 kl. 16:17

Hej Erna. Jeg synes, det er svært at udrede fra den label, hvad rigtig dosis er. Men du har nok ret, for der står et sted: Follow-up or Daily or constantly (small, soft or tender plants) 1 minum per gallon or 4 liters.

Det må være den, man skal gå efter. Ellers er der mange forslag til, hvor meget der skal bruges. Men hellere for lidt end for meget.

Jeg har altid været i tvivl om dosis, så jeg har fortyndet ekstremt: 1 dråbe til ca. 10 liter regnvand.

Godt at du - som altid - var vågen dér :wink: :wink:

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 11/12/2011 kl. 20:43

helleasc skrev:Hej Erna. Jeg synes, det er svært at udrede fra den label, hvad rigtig dosis er. Men du har nok ret, for der står et sted: Follow-up or Daily or constantly (small, soft or tender plants) 1 minum per gallon or 4 liters.

Det må være den, man skal gå efter. Ellers er der mange forslag til, hvor meget der skal bruges. Men hellere for lidt end for meget.

Jeg har altid været i tvivl om dosis, så jeg har fortyndet ekstremt: 1 dråbe til ca. 10 liter regnvand.

Godt at du - som altid - var vågen dér :wink: :wink:
Ja, jeg ville mene at det netop er den dosering man skal gå efter. Hvis man kigger på hvad det ellers bliver brugt til så er det jo f.eks. kirsebærtræer og stedsegrønne træer, de kan nok tåle mere end en orkide. Roser bliver iøvrigt betegnet som sarte, så må orkideerne vel også være det.

Jeg har kun givet den ene dråbe til 4 liter. I somres havde jeg et projekt i haven hvor jeg formerer trædebregner, hvilket går rigtigt godt. Så fik jeg tanken at jeg kunne give den dosis superthrive til en nyplantet batch, som er beregnet til planter som har brug for ekstra i form af 1 dråbe per cup. Resultatet udeblev ikke, i løbet af en uge gik de simpelthen ud, det har altså været for meget til de tynde hvide rødder som de har.

Det er som du siger en god ide at nøjes med at købe en lille flaske, der er jo 1-Naphthyl acetic acid i, som er et roddannerhormon og så vidt jeg ved så er holdbarheden for plante/roddanner hormoner et år.
Der bliver jo godt nok til rigtigt mange liter vandningsvand bare i en lille flaske. Det generer mig lidt at det ikke fremgår hvornår den er fremstillet, man ved jo ikke hvor længe det har stået på hylden hos forhandleren inden man køber det. Nå, men der er jo så også alle de andre ting ( som det iøvrigt ikke fremgår hvad er ) i, så forhåbentlig har de så længere holdbarhed.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Augusta

Indlæg af Augusta » 12/12/2011 kl. 09:38

Hej Helle. Det skal jeg vist prøve! Tak for linket!

Morten Lyngsaa
Geografisk sted: Kaas
Kontakt:

Indlæg af Morten Lyngsaa » 12/12/2011 kl. 16:20

Dette er ikke det samme som Floramon.
Mvh.
Morten Lyngsaa
Skolemarken 1
Kaas
9490 Pandrup

Brugeravatar
helleasc

Indlæg af helleasc » 12/12/2011 kl. 17:53

Tak Morten, men det er heller ikke meningen, at det skal være det samme. Superthrive kan godt bruges til orkideer, Floramon ikke :wink: :wink:

ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

Indlæg af ErceDK » 12/12/2011 kl. 22:04

tror faktisk det link stammer fra den gang jeg lavede en super thrive jagt i dk, bestiller selv fra ham. har brugt det i rigtig lang tid, med virkelig gode resutater på ALLE planter pånær kaktus (som generalt lever meget kort hos mig)
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

lilian
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Indlæg af lilian » 14/12/2011 kl. 10:40

jeg har den lille flaske, og mig generer det at der ikke er en dråbe"tæller" på - synes det er næsten umuligt at få een dråbe ud af flasken.

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 14/12/2011 kl. 11:32

Hej Lilian
Hos helsekostforretninger kan man ihvertfald købe en lille glasflaske med dråbetæller. Jeg ved ikke om man f.eks. på apoteket kunne nøjes med at købe selve dråbetælleren.

Jeg fandt lige dette link, dråbetælleren er magen til den som følger med superthrive, den er rørende billig men det koster så 30kr. i fragt. Den er så også længere end dem man køber sammen med de små glasflasker, så man kan nå ned i superthrive flasken med den. :lol:
http://www.maltbazaren.dk/shop/plastic- ... 1717p.html
Med venlig hilsen
Erna

Besvar