Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Rødder i toppen af plante?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Holst

Rødder i toppen af plante?

Indlæg af Holst » 17/10/2012 kl. 07:57

Hej Ordike guruer.
Jeg er rimelig ny indenfor orkider, men har da forsøgt at passe og pleje dem jeg har i hjemmet.

De skyder allesammen flot og har flotte farver, de har dog lige afblomstret, men jeg har set at den ene får rødder i toppen af planten.
Hvordan gør jeg med denne ? Skal denne holdes fugtig eller hvordan gør jeg med det ?

Hvad binder i iøvrigt jeres orkideer op med ? Jeg har forsøgt mig med små hår-klemmer, men jeg syntes de kan beskadige "stammerne" så de får grimme mærker ?

På forhånd tak
Holst

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 17/10/2012 kl. 22:29

Velkommen til, Holst!

Nu har jeg lidt svært ved at gennemskue, hvilke slægter dine orkideer kommer fra.

Er det Dendrobier, der får rødder oppe i toppen, så er der nok ved at komme keikier. Det samme kan være tilfældet, hvis det er på et Phalaenopsis-skaft. Men, er det i toppen af en Phal.-plante, så er det straks en hel anden sag, så vil mine anbefalinger til en Dendrobium rådne din plante. Har du mulighed for at tage et par billeder, så vi ved, hvad vi snakker om! :wink:

Du skriver, at hårklemmer kan beskadige "stammerne", er det blomsterstilkene, du mener, eller, er det pseudobulberne på Dendrobierne, du kalder stammer? Afhængig af, hvad du vil binde op, kan der bruges forskellige metoder, igen vil et par billeder af "stammerne" være ønskværdigt! :wink:
Mvh Egon

Holst

Indlæg af Holst » 19/10/2012 kl. 12:29

Egon K P skrev:Velkommen til, Holst!

Nu har jeg lidt svært ved at gennemskue, hvilke slægter dine orkideer kommer fra.

Er det Dendrobier, der får rødder oppe i toppen, så er der nok ved at komme keikier. Det samme kan være tilfældet, hvis det er på et Phalaenopsis-skaft. Men, er det i toppen af en Phal.-plante, så er det straks en hel anden sag, så vil mine anbefalinger til en Dendrobium rådne din plante. Har du mulighed for at tage et par billeder, så vi ved, hvad vi snakker om! :wink:

Du skriver, at hårklemmer kan beskadige "stammerne", er det blomsterstilkene, du mener, eller, er det pseudobulberne på Dendrobierne, du kalder stammer? Afhængig af, hvad du vil binde op, kan der bruges forskellige metoder, igen vil et par billeder af "stammerne" være ønskværdigt! :wink:
Tak for det fine svar, men der er alt for meget jeg ikke ved :D

Her er et link til et billede af det jeg kalder en "rod" i toppen :)
http://imageshack.us/photo/my-images/60 ... 012io.jpg/

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 19/10/2012 kl. 13:52

Hvis din plante er en af dem, med de store tykke, brede blade, og sætter en rod oppe på blomsterstilken, ligesom den Phalaenopsis på billedet, så er der formentligt en keiki på vej, den lille plante, du kan se på billedet.

Når der både er blade og lidt rødder på 3-4 cm længe, så kan du enten forsigtigt vrikke keikien af blomsterstilken, eller, klippe stilken over nogle få cm over og under keikien, lad den ligge en dags tid i begge tilfælde, før den pottes ligesom moderplanten, og før du vander den. De åbne "sår", den får i begge tilfælde vil lukke sig i løbet af en dags tid, så svampe, bakterier mm ikke kan trænge ind, ellers risikerer du, at keikien rådner. Keikien er genetisk identisk med moderplanten, og vil få samme blomster.

Jeg formoder, at det er blomsterstilken, du vil binde op til en plantepind, det kan du gøre fx med en snor, eller du kan købe nogle små "klemmer", der er beregnet til at holde stilke fast, og som mest klemmer omkring pinden. De bruges af mange orkidegartnerier, og følger tit med, når man køber en blomstrende orkide.

Var det ikke det, du mente, må du bare spørge igen! :wink:
Vedhæftede filer
Klemme 19-10-12 3775 1.jpg
Klemme 19-10-12 3775 1.jpg (99.07 KiB) Vist 3961 gange
Mvh Egon

Holst

Indlæg af Holst » 19/10/2012 kl. 16:43

Hej Egon

Tak for det fine svar :)

Jeg ligget lige et par billeder mere op, håber de kan give lidt mere information.

Hvad siger i jeg skal gøre ? Klippe de nye "skud" af og plante disse ? Hvordan og hvorledes gøres det ? Hvad er op og ned på sådan en så når den er klippet af ? :)
http://imageshack.us/photo/my-images/69 ... 017wy.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/545/dsc01015k.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/15 ... 014mx.jpg/

På forhånd tak

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 19/10/2012 kl. 21:05

OK, jeg var lidt i tvivl, om det var din egen plante, eller, du i mangel af et kamera havde fundet et billede på nettet, du linkede til. De fleste andre, der undrer sig over en keiki, er mere uforstående over, at der sidder nogle blade, end at der er rødder. :lol:

Det første billede, du satte ind, har et par fine rødder, der kan du klippe stilken af 3-5 cm under det sted, hvor keikien er fæstet til blomsterskaftet. Læg den et skygget sted i stuetemperatur en dags tid, og plant den i en potte med barkmix, ligesom moderplanten står i. Det der vender ud til venstre på samme billede mod den tændte lampe skal selvfølgelig vende opad.

Om den anden keiki har et rodnet, kan jeg ikke se på billederne, ellers må den lige vente lidt endnu med en selvstændig tilværelse!
Mvh Egon

Holst

Indlæg af Holst » 20/10/2012 kl. 00:12

Egon K P skrev:OK, jeg var lidt i tvivl, om det var din egen plante, eller, du i mangel af et kamera havde fundet et billede på nettet, du linkede til. De fleste andre, der undrer sig over en keiki, er mere uforstående over, at der sidder nogle blade, end at der er rødder. :lol:

Det første billede, du satte ind, har et par fine rødder, der kan du klippe stilken af 3-5 cm under det sted, hvor keikien er fæstet til blomsterskaftet. Læg den et skygget sted i stuetemperatur en dags tid, og plant den i en potte med barkmix, ligesom moderplanten står i. Det der vender ud til venstre på samme billede mod den tændte lampe skal selvfølgelig vende opad.

Om den anden keiki har et rodnet, kan jeg ikke se på billederne, ellers må den lige vente lidt endnu med en selvstændig tilværelse!
Super svar!
Med lidt google til at forstå dit svar bedre, så er jeg helt med. Men at det er tegn på død eller stress er lidt trist. Gør ellers alt jeg kan, samt at den også sætter en stilk mere nede ved moderplantens blade. Men jeg venter lige til den er vokset lidt, også får den en krukke for sig selv, så ser vi hvad det bliver til :)

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 20/10/2012 kl. 00:20

At planten sætter keikier i stedet for blomster er som regel et tegn på, at et eller andet ikke har været optimalt i pasningen/omgivelserne til at fortsætte blomstringen. Det kan fx være et temperaturfald eller for lidt eller meget vand, som måske "fortæller" planten, at nu er dens bestøvere ikke længere på vingerne, og dermed er blomstringsperioden ovre.
Mvh Egon

Holst

Indlæg af Holst » 20/10/2012 kl. 00:28

Egon K P skrev:At planten sætter keikier i stedet for blomster er som regel et tegn på, at et eller andet ikke har været optimalt i pasningen/omgivelserne til at fortsætte blomstringen. Det kan fx være et temperaturfald eller for lidt eller meget vand, som måske "fortæller" planten, at nu er dens bestøvere ikke længere på vingerne, og dermed er blomstringsperioden ovre.
Temperaturen har nok ændret sig lidt pga. Udendørs temp. Men ikke noget væsentligt. Måske for lidt vand efter jeg har været på mange business rejser på det sidste. Så nok der skoen ligger begravet. Den bedre halvdel er ikke meget for at vande, og især ikk med forstøver :(

Besvar