Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Sedirea japonica vinterhvile

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Sedirea japonica vinterhvile

Indlæg af Erna » 8/11/2012 kl. 10:46

Jeg købte denne Sedirea japonica i blomst af Popow her i foråret. Da den var afblomster blev den ompottet, den står i noget som har været levende mos, der er faktisk ikke så meget af det nede i potten fordi jeg så ikke lige havde mere. Så har den boet i udendørs drivhuset i sommer. Den har fået rigtigt mange nye rødder og to nye blade.
Jeg har så læst at den skal helst være i en form for dvale om vinteren. Jeg har sat den i husets koldeste vindueskarm, og den har slet ikke fået noget vand siden den kom ind den 15. oktober.
Foreløbig synes jeg selv at det ser rimeligt ud, men jeg vil hellere lige spørge om nogen ved, hvordan jeg skal forholde mig med evt. vand resten af vinteren.

Billede
Senest rettet af Erna 15/2/2013 kl. 08:31, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Erna

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 8/11/2012 kl. 19:59

Jeg kan da se at den er på vej i byen :lol: du skal da have givet den et par strømper på de bare fusser der stikker ud der :) nå ja spøg til side den har det væsentlig bedre som min havde nu ligger den til gengæld og fryser på møddingen :roll:

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 9/11/2012 kl. 07:29

Hmm, nej jeg tror nu ikke den er på vej ud i byen Irma :lol: Jeg synes den er på vej ned i potten, den er faktisk sunket ned i potten. Det er jo dels fordi der ikke var mos nok da jeg pottede den, men også fordi det sank lidt sammen da det blev vandet, den skal jo ikke stå så langt nede i potten, så risikerer den at blive for våd på de nederste blade. Nu må jeg se hvordan jeg får plantet den ordentligt til foråret, men det bliver jo nok på bekostning af de to rodspidser der kigger ud. :cry:
Måske slår jeg potten i stykker for at få dem ud, det ved jeg ikke rigtigt endnu.
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 9/11/2012 kl. 08:13

Hej Erna

Undskyld jeg spørger!

Men din plante er i fin form.
Hvorfor plante den om?den trives jo fint.

Skal have lidt vand i vintermånederne.

Netop den plante er glad for at der ikke er for meget kompost.

MVH PER

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 9/11/2012 kl. 09:10

Tak for svaret Per :lol:

Jamen så lader jeg med glæde være med at potte den om til foråret.
Jaae, det var jo fordi jeg tænkte at de nederste blade måske ikke blev ordentlig tørre på undersiden, meen jeg kan selvfølgelig godt se at det er en overflødig bekymring jeg har gjort mig, fordi den jo har stået på denne måde hele sommeren, uden at det gik ud over de nederste blade.

Så vil jeg da give den en skæt vand i ny og næ, og nej hvor bliver det spændende om den vil blomstre hos mig til næste år.
Med venlig hilsen
Erna

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 9/11/2012 kl. 10:34

Ja det har nok været det som har været galt med min den har ikke fået lov at tørre rigtig ud under bladene :cry:

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 23/11/2012 kl. 12:23

Nå, min plante får åbenbart ikke den vinterhvile, som jeg havde tiltænkt den alligevel, der er nok ikke koldt nok i vindueskarmen.

Idag ville jeg lige se om den måske så ud til at trænge til lidt vand, den har ikke fået noget siden den 9. nov. Så har den sandelig sat et blomsterskaft, så den tror vel at det er forår, skal jeg så bare vande den udfra det. Eller hvad?
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 23/11/2012 kl. 14:48

Et godt gammel råd .

Vand rigeligt når blomsterskaft er på vej.
Og selvfølgelig også når en plante blomstre.

Men husk at bruge rent og tempereret vand.
Vand om morgenen og sørg for at der ikke er vanddråber
på bladene om natten(Ekstra lys og varme)

MVH Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 23/11/2012 kl. 15:41

Tak for svaret Per.
Jamen det anede mig, så må jeg se om jeg kan finde en køligere plads til næste års vinterhvile. Så må jeg finde ud af at optrappe lyset til den, så den ikke skal gå direkte fra 8 til 12 timers lys, det er de timer de planter som jeg giver tilskudslys får.
Med venlig hilsen
Erna

Besvar