Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

uv sterilizer

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

uv sterilizer

Indlæg af Erna » 13/12/2012 kl. 09:23

Jeg kunne godt tænke mig at rense mit regnvand for evt. baktusser og lignende.
Jeg har ikke mulighed for at have en hel tønde vand stående frostfrit, så jeg har fundet en lille smart uv renser, som jeg går ud fra kan være i f.eks. en stor spand nede i kælderen. Den fås i 2 størrelser
1. til 200 liter, den er 17 cm lang
2. til 400 liter den er 34 cm lang.

Er der nogen som kender den, eller alligevel har lyst til at skrive en kommentar.

http://www.youtube.com/watch?v=qdViKCMMFuY&feature=user
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 13/12/2012 kl. 17:40

hej Erna

Mon ikke 400 liter er den bedste for dig.
Husk at din samling bliver fordoblet på et år ellr to.

Jeg vil godt høre fra dig om pris og hvor du evt. køber den.

mvh Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 13/12/2012 kl. 17:56

Tak Per
her er link til forretningen, jeg har også kigget i udlandet, men der er de faktisk dyrere
http://www.petexperten.dk/shop/uv-sterilizer-7.html
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 13/12/2012 kl. 21:08

Nå, jeg kom lige til at tænke på om der egentlig er nogen fordel ved købe den store model. Jeg har ikke noget som kan rumme 4oo l vand, regnvandstønderne er kun på 150 l. Fordelen kunne måske være at man hurtigere fik renset de f.eks. 15o l eller hvad ?
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 14/12/2012 kl. 12:01

Nu har jeg købt den store model. Jeg ringede til forretningen og forhørte mig, og selv om min vandbeholder ikke er på 4oo l, så er det alligevel bedre at købe den store.
Med venlig hilsen
Erna

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 14/12/2012 kl. 12:05

Den fjerner grønalger og bakterier, men hvad med metaller og andre urenheder der giver udslag på ppm måleren ? Og er grønalgerne ikke uskadelige for orkideerne ?

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 14/12/2012 kl. 13:18

Jeg prøver lige, så kommer Per nok og hjælper, hvis det er forkert det jeg skriver.
De opløselige stoffer som er dem du kan måle med din ppm måler, kan ikke fjernes med uv lys, de kan fjernes med et kulfilter.

Så er det lige at jeg skal holde tungen lige i munden og huske hvad jeg har læst.
Uv lyset slår bakterier, svamp, virus og andre pathogener ihjel.

Algerne kan kun være der hvis der er bakterier.
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 14/12/2012 kl. 13:48

Uv dræber alle bakterier, svampe, virus og andre pathogener,som
du selv skriver.

men ppm vil ikke ændre sig.

Hvis man vil af med Cu.,klor og andre giftige stoffer er et Aktivt
kulfilter nok det bedste.

MVH Per

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 14/12/2012 kl. 23:47

Forskellige typer alger skal bruge forskellige typer kvælstofsforbindelser, det UV'en slår ihjel må jo kunne ændre kvælstoffets opbygning, og, forhindres det, har algerne ikke noget at leve af. Det er sådan, jeg tænker sammenhængen mellem bakterierne mm, og algerne! :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 16/12/2012 kl. 09:39

Jeg vidst skrevet noget, som jeg så efterfølgende ikke har undersøgt nærmere. Det har jeg så prøvet nu, det er jo nok ikke undersøgt til bunds, men her er hvad jeg lige er nået frem til.
uv lyset slår kun svævealger ihjel.
Det kunne jeg så ikke se logikken i , hvis de også brugte kvælstof (og ikke microorganismer) for at være til stede, så jeg søgte videre.
Jeg fandt noget som jeg synes giver mening med at uv lyset slår netop dem ihjel og ikke andre alger. Jeg må hellere sætte linket på så jeg ikke kommer til at omskrive noget, så det alligevel bliver forkert.
Så afsted til julemarked :lol:
http://www.akvarieviden.dk/artikler/Sv%E6vealger-196
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 16/12/2012 kl. 11:43

Tidligere har jeg købt et algemiddel til min havedam, som, hvis jeg husker rigtigt gjorde to ting.

For det første tilsatte det mikronæringsstoffer til vandet, så plantevæksten optimerede deres evne til at optage kvælstofsforbindelser, uden disse mikronæringsstoffer havde de svært ved at optage og bruge kvælstoffet. Da planterne bruger store mængder kvælstof, når de er i god vækst, blev der ikke meget tilbage til svævealgerne.

2. trin, hvis jeg husker rigtigt, omdannede kvælstofsforbindelserne ved simpelt kemi, ved at nogle tilsatte stoffer bandt sig til kvælstoffet, så svævealgerne ikke længere kunne optage dem, men, det kunne planterne.

Havde man svævealger, købte man en type middel, ved trådalger en anden type, da algerne brugte forskellige kvælstofsforbindelser. Om det stod på pakkerne, eller personalet har fortalt mig det, husker jeg ikke, det er vel snart 10 år siden, jeg sidst har brugt kemi i dammen. :P

Desværre kan jeg ikke finde noget om det på nettet, men, i princippet er det jo også lige meget, hvordan dit UV-udstyr virker, bare det slår de organismer ihjel, du gerne vil af med! :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 17/12/2012 kl. 21:51

Jooee, i princippet er det jo ligegyldigt hvordan uv-udstyret virker. Men det er jo da lidt spændende hvis man kan finde ud af hvordan tingene hænger sammen. :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Besvar