Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hjælp til lille projekt

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
grundsoe

Hjælp til lille projekt

Indlæg af grundsoe » 27/1/2013 kl. 19:20

Hejsa

Jeg skriver her i håb om at der er en der har lyst til at hjælpe mig med et lille projekt.
Jeg har desværre ikke så grønne fingre men interessere mig meget for terrarier (farvefrøer og små gekkoer).
jeg har nu fået fat i et lille terrarie på 40x40x60(bxdxh) der er rigtig god udluftning i.
Projektet er så ...At jeg skal have nogle små gekkoer ( Lygodactylus williamsi ) i. Disse gekkoer stammer fra Tanzania, fra et lille område der hedder Kimbosa forrest. der lever de oppe i trækronerne. Jeg skal finde nogle planter der svare til dem der er i Tanzania, men hvilke? og er de til at få fat i? jeg vil gerne så tæt på plante mæssigt som muligt.
Jeg har set der er en del bregner, og orkideer i trækronerne...og har læst mig frem til arter som: Aerangis, Angraecum, Bulbophyllum og Platycerium spp., Davallia spp., Asplenium nidus og sikkert også mange andre ;)

Kunne der sidde en expert herinde som kunne hjælpe mig med at lave en plante liste over mulige planter, som ville kunne gro i dette terrarium og som er til at få fat i?

Mange Hilsner
Thomas

grundsoe

Indlæg af grundsoe » 27/1/2013 kl. 19:52

Måske kan I hjælpe lidt her? er der noget af det her der vil kunne bruges, og kan I hjælpe med at dele det lidt op i hvad det er for planter? er det okideer, bregner eller noget helt tredie...og kan man få fat i noget af det?

Planteliste afrika

Asparagus setaceus ssp. pyramidalis
Rhipsalis baccifera ssp. horrida
Sanseveria cylindrica
Dioscorea elephantipes
Cissus quadrangularis
Vanilla planifolia
Ceropegia linearis cf. woodi
Ceropegia stapeliiformis
Chlorophytum spec
Sainpaulia ionantha
Asplenium cf. daucifolium
Saintpaulia pendula
Cissus rotundifolia
Pandanus
Huperzia squarrosa
Ficus pumila

Orkideer:
Angraecum distichum
Aerangis biloba
Podangis dactyloceras

bregner
Asplenium trichomanes
Adiantum pedatum
Adiantum capillus-veneris

slyngplanter
Begonia schulzei

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 27/1/2013 kl. 23:07

Hej Thomas.

Det er jo prisværdigt, at du vil lege med de rigtige planter fra det område, jeg kan delvist hjælpe dig lidt på vej.

Allerførst vil jeg sige, at Vanilla planifolia er en orkide, men bliver 10-15 meter lang med tiden, vist ikke en, der er egnet til dit terrarie!:lol:

Måske har du allerede fået en pb'er om en hjemmeside, kun om afrikanske orkideer, der kan du måske finde lidt hjælp. Med tiden kommer der også billeder i tusindvis, men, der går vist lige nogen tid endnu! :wink: Det er et medlem her, som står for den side!

http://www.africanorchids.dk/

Men, går du ind på Kew's site, så kan du selv bygge en tjekliste op om de plantefamilier, de har i deres database, det tager lige et par minutter, før den spytter resultatet ud til dig, men, så er det også overvældende. Derfra kan du så google dig videre, om du kan finde nogen, der sælger de planter, du finder mest interessant.

http://apps.kew.org/wcsp/home.do

Herfra går du i "Build a Tjeklist" ude til højre.

Billede

Så får du denne side op.

Billede

Her kan du vælge verdensdele, regioner eller lande.

Billede

Du sætter Tanzania ind som land.

Nu kan du så vælge en plantefamilie, eller dem alle på en gang.

Billede

Der er jo nok at vælge imellem, her kommer du så ikke langt med "bregne" eller lingende, du skal kende "rodstrukturen" for dine ønskeplanter.

Billede

"Nøjes" du med orkideerne, så er de her.

Billede

Nu kan du så igen vælge alle slægter under orkideer, eller en enkelt slægt efter eget valg.

Her har jeg valgt alle slægter, læg mærke til, hvor lille skyderen er, altså er der uhyggelig mange orkideer fra Tanzania. De fleste dukker dog op mange gange gennem listen, ikke mindst, fordi mange af navnene er synonymer for hinanden.

Billede

Og, det her er så for alle de plantefamilier, som Kew har i deres database.

Billede

Starter du helt oppe for oven, kan du også sætte navne ind på de planter, du måtte være i tvivl om, hvor vidt de hører hjemme i Tanzania, den vil finde planten til dig, hvis den er i databasen, og, navnet er rigtigt stavet, den hjælper ikke, hvis noget er forkert stavet! :?

http://www.orchidspecies.com/

Her kan du finde de fleste af de orkideer, Kew kan vise dig, der er lidt symboler for dyrkning mm., måske det kan hjælpe dig.

Jeg ved godt, at det sikkert er fuldstændigt uoverskueligt, at skulle bruge Kew's resultater, så overvældende de er, men, hvis du koncentrerer dig om enkelte plantefamilier, og sætter dem ind, så har du måske lidt at gå efter. :wink:

Men, som udgangspunkt har jeg ikke styr på, hvilke planter, der hører hjemme i Tanzania, men, måske andre kan hjælpe dig!
Mvh Egon

grundsoe

Indlæg af grundsoe » 28/1/2013 kl. 15:09

Hej Egon...

WOW du har ret...rimeligt uoverskueligt for mig, men jeg må prøve at koncentere mig om et par enkelte familier ;)

Nogen forslag til hvilke jeg skal holde mig til og evt helt holde mig fra ;)

Tusind tak for en meget udybende forklaring ;)

MVH

Thomas

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 28/1/2013 kl. 19:22

Nu har jeg prøvet at lave en Plants Tjeklist for det område, hvor dine små blå gekkoer kommer fra, og, måske kan du finde noget i de plantelister, der dukker op fra side 5 her:

http://coastalforests.tfcg.org/pubs/Fro ... 201995.pdf

På side 26 er det orkideerne, der dukker frem.

Jeg kan se, at nogle af de få, jeg lige billed-googlede i forskellige familier, ligner noget, der kan købes i planteskoler. Hvad du har tænkt dig, de skal kravle rundt i, det er jo så lige det, jeg kan se ud fra dine valg af planter længere oppe, at du har været inde og kikke samme sted som jeg også var, man kan jo lære meget ved at se, hvordan andre holder de små blå gekkoer. Nogle folks indretninger er måske ikke lige dig, andre kan måske inspirere, så, det er jo aldrig til skade, at se, hvad andre leger med.

Der er også få planter nævnt på side 5 og 48 her:

http://easternarc.or.tz/downloads/Ulugu ... IMBOZA.pdf

Men, prøv at google lidt hist og her i de to plantelister, så kan du jo hurtigt se, om den plantefamilie ligner noget, der kan passe til dine og gekkoernes behov. Så skal de så bare lige findes til salg efterfølgende! :wink:

Det var så kun 2 af mange muligheder, ved den søgning, jeg lavede på plantelister! :wink:
Mvh Egon

grundsoe

Indlæg af grundsoe » 29/1/2013 kl. 15:50

Hej Egon

Ja Egon, jeg kigger en del rundt, desværre synes jeg tit jeg bliver en smule forvirret over alle de videnskablige navne på planterne hehe

Super gode Links nu er der noget at starte fra ;)

Nu ville jeg jo gerne have et pandamus spp træ som det de lever mest i, men det er jo en kende for stort så der bliver jeg nok nød til at gå lidt på kompromis...
Eller evt, finde nogle flotte grene og så plante til med små planter

endnu engang tak for hjælpen

MVH
Thomas

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 12/2/2013 kl. 11:54

Jeg vil fraråde kombinationen af farvefrøer og orkideer i samme terrarium. Jeg har prøvet det og opgivet.

Dels tåler de færreste orkideer al den fugt og de multiple daglige vandinger. Og værre: I samme øjeblik, du er uheldig og får snegle eller andre skadedyr ind i terrariet, kan du ikke behandle med kemi - det tåler frøene kun dårligt og det kan man ikke byde sine dyr.

Alle mine orkideer er nu ude at det terrarium, jeg har frøer i. Enten ved naturlig afrejse <sic> eller i en sidste øjebliks redningsaktion.

Jeg vil ikke påstå at det ikke kan lade sig gøre - men det er op ad bakke.
Morituri te salutant

henrik

Johanne Kelly
Geografisk sted: Taastrup
Kontakt:

Hvor er de fine

Indlæg af Johanne Kelly » 12/2/2013 kl. 17:01

Hvor er de fine, de små gekkoer. Drikker de vand af skål?

Kan de tåle at være i et terrarium med meget lys? Og skal de have D3 lys/vitamintilskud? Undskyld jeg spammer din tråd

:oops:

grundsoe

Indlæg af grundsoe » 26/2/2013 kl. 19:49

Hej Johanne

Tak skal du have, de er super fine og jeg har nu fået nogle andre små gekkoer bare denne gang fra madagasker ;) nemlig de små Phelsuma klemmeri :wink:

De drikker vand fra Bromeliaerne i terrariet og vanddråber når terrariet lige er blevet overduschet :wink:

Ja gerne meget lys og helst noget Uv-lys de får vitaminpulver på deres foder og kalk i deres frugtmos

MVH
Thomas

Besvar