Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Gødning af monterede orkideer?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Johanne Kelly
Geografisk sted: Taastrup
Kontakt:

Gødning af monterede orkideer?

Indlæg af Johanne Kelly » 9/2/2013 kl. 15:43

Hvodan gøder i jeres orkideer, der er monteret på grene og lavesten m.m?

Jeg er i gang med et projekt orkidarium, altså et terrarium til orkideer.

Det blir et lille til at starte med, men på sigt vil jeg gerne have et stort og flot et med store planter. Lige nu er mini'er dog ok.

Jeg vil gerne montere planterne permanent på f.eks. bagvæggen eller store mangroverødder eller lignende. det synes jeg ser pænest ud, i stedet for at fylde det med potter og kurve. Jeg er vild med de orkidarier hvor beplantningen ser helt "naturligt" ud.

Kan man putte gødning i vandforstøver og vil det være nok?

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 9/2/2013 kl. 16:13

OK, et lille orkidarium, så bliver Angraecum sesquipedale nok for stor i første omgang! :lol:

Du kan sagtens putte gødningen i forstøvervandet, orkideer kan optage gødning og vand gennem bladene, lige så vel som med rødderne. Du skal bare sørge for, at det er en fuld opløselig gødning, ellers vil der lægge sig rester på bladene. Husk også, at kalkholdigt vand giver kalkplatter på bladene, og, kalkfjerner er ikke lige sagen. Hornum skulle indeholde et kalkfjernermiddel i sin gødning, har jeg ladet mig fortælle. Bruger du almindelig gødning, så brug kun en trediedel til en fjerdedel af den koncentration, der står på gødningen, med mindre, det er de store Cymbidium, de tåler fuld dosis.

Ikke noget med at lade vandet stå i nyskuddene på planterne, når du duscher, inde i orkidariet vil et manglende luftflow hurtigt give døde nyskud, som så kan smitte til resten af planten!
Mvh Egon

Johanne Kelly
Kontakt:

Tak for svar!

Indlæg af Johanne Kelly » 10/2/2013 kl. 09:34

Ja nu prøver jeg mig lige frem med noget mindre først :D Der er ellers et flot terrarium på 180x120x60 til salg, men vi har lige en flytning vil skal have overstået indenfor nogle måneder. Jeg overvejer meget den du også har, Coelogyne mayeriana (mener i hvert fald det var dig der viste billeder af den)- og nogle Phalaenopsis violacea, tror du de vil kunne trives i f.eks. et 60x45x45 terrarium? Jeg vil også rigtigt gerne have nogle Maxillaria tenufolia og rufescens + jeg har en enkelt Cattleya, som også sagtens kunne være en Blc. Epic. osv. har ingen anelse.

Men jeg har set Angraecum sesquipedale til en meget lav pris på nettet :shock: og så bliver man jo fristet... Nogen gange over evne. Den er jo også smuk bare som grøn plante, indtil jeg en dag for forhold til at få den til at blomstre.

Jeg regner med at købe RO vand hos en dyrehandel, hvis de har og vande med det blandet med 1/4 postevand + gødning hver anden gang.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 10/2/2013 kl. 17:26

Det lyder ellers som et godt terrarie, .... det store! :lol:

Med det terrarie, du har i tankerne, kan du vist godt opgive tanken om Coel. mayeriana, den sætter op til 3 nyskud om året, men op til 24 cm langt rhizom mellem skuddene, så langt er der ikke mellem mine, men terrariet vil hurtigt blive alt for lille til den. Blomsterskaftet hænger 25-30 cm ud fra planten, vent med den, til du får købt det store terrarie. :P De andre planter lyder mere "fornuftige"! :wink:

Billede

Som du kan se, er det en plante, der skal bruge plads.

Billede

Her er det den gamle del af planten, da den for et par år siden satte netop 3 nyskud på et år, efter den havde nået toppen af klodsen, så brækkede topstykket af med et stort udsprunget blomsterskaft på, mens jeg stod og kikkede på den.

Billede

Det er også næsten nået til toppen nu, begge har to formentligt blomsterskafter godt på vej lige nu, de fortsætter med at sætte blade omkring det visnende skaft, og så svulmer bunden op, ligesom Pleioner gør. Så, jeg må snart have gang i min tredie klods, måske fjerde til den! :P Og nej, så længe pladsen er der til dem, så bliver de ikke solgt, den er bare så fantastisk, at der gerne må hænge 4 klodser af den derinde i trængslen! :wink: Den har nået 1 meter nu fra bunden til det nyeste blomsterskaft

Jeg passer orkideer for en af mine venner de næste par uger, hun har dyrket i terrarie i alle de år, jeg har kendt hende, og, det er fra det forrige årtusinde. Bare et par billeder derfra, taget både i går, og sidst, jeg passede planter deroppe i efteråret.

Billede

Mon ikke det er ca. 150*100*100 cm, og har i mange år været alt for lille til hendes behov! :lol:

Ovenpå ligger et hjemmelavet armatur, som, når ellers alle lysene er sat i, kan rumme 5 lysstofsrør.

Billede

Her var en ved at blive skiftet.

Billede

Måske det kan give lidt inspiration til, hvordan det kan, eller, ikke skal gøres!

Billede

Der hænger planter i tynde metalrør, bagbeklædningen er filt, som kan holde lidt på vandet til fordampning.

Billede

Så fik jeg vist begge sider, og det meste af midten med, frontglassene vejer et ondt år, så, jeg har ikke lige lyst til at pille dem ned! :lol:

Kan du ikke få RO vand, så sælger Kristian også vand i Orkideimperiet.

Jeg ved, at Hans Christiansen tidligere har solgt terrarier, hans burde jo være indrettet optimalt til planter, skulle man tro! Husk, der skal være udluftning i terrariet, eller rådner det hele! :wink:
Mvh Egon

Johanne Kelly
Kontakt:

Hvor uretfærdigt!

Indlæg af Johanne Kelly » 10/2/2013 kl. 20:56

Hvor er det uretfærdigt at den smukke Coelogyne mayeriana har sådan en kæmpe vækst, når den nu har sådan en yndig blomst :shock:

Må finde en fin grøn Cattleya hybrid i stedet for

Jeg tror jeg er nødt til at oprette et seperat emne til mit terrarie projekt :D

Besvar