Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Orchidarium projekt- hjælp ønskes

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Johanne Kelly
Geografisk sted: Taastrup
Kontakt:

Orchidarium projekt- hjælp ønskes

Indlæg af Johanne Kelly » 12/2/2013 kl. 17:41

Grunden til at jeg er begyndt at interessere mig for orkideer og gerne vil gøre noget ud af det, er at jeg skal flytte fra eget hus med have til i Nordjylland og i lejlighed i Københavnsområdet. Og jeg skal altså have noget at gå og rode med, ellers blir jeg da tosset (mere he he). Jeg er "gammel" akvarist og tænker, at det kunne være en spændende løsning at lave et orkide-terrarium, ja jeg kalder det altså et orkidarium, det lyder ligesom lidt finere
8)

Jeg kan regne ud, at jeg er nødt til at finde nogle planter som har nogenlunde samme pasningskrav, ligesom jeg skulle dengang jeg havde fisk.

Jeg har fundet dette armatur på Amazon.co.uk og vil gerne have jeres mening om det. Er det for meget med 4 T5 rør? Lampen er ca. 60 cm lang

(Jeg regner med terrariet blir 80cm langt x 50cm bredt og mellem 70 og 100cm højt )

http://www.amazon.co.uk/Hydroponic-flou ... 074&sr=8-7

Det er også meget muligt at jeg bruger mit gamle 100bx40bx40h akvarium til at starte med.

Jeg har nogle orkideer jeg særligt gerne vil have, især Cattleya (hybrider), Maxillaria rüfescens og tenufolia, Ascocentrum, små Phalaenopsis som violacea osv.

Er det rigtigt forstået at de vil trives bedst ved 6500 k rør? Eller en kombination af 6500 k og 2700 k?

Håber der er nogen der vil hjælpe med kommentarer til projektet
:?: :wink:

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 13/2/2013 kl. 14:14

Jeg vil klart anbefale dig en kombination af varm og kold hvid. Det giver et rigtig godt vækstlys, og ser flot ud også. Hvor mange t5 rør du skal bruge afhænger lidt af hvad du vil dyrke.. Er det de mere lyskrævende som planter i cattleya gruppen eller vanda/ascocentrum skal du bruge mere end til de fleste andre.
Det jeg går efter er at til dyrkning af de mest lyskrævende skal du minimum bruge i omegnen af 100W pr. kvadratmeter når vi snakker lysstofrør, og det er vel at mærke når du har reflektion på siderne, og holder alt lyset på planterne. I dit orkidarie vil jeg tro at 30-60% af lyset går tabt i reflektorer eller ryger ud i rummet.
Så kan du selv lige regne lidt på det, når dit grundareal er ca. 0,4 kvadratmeter i følge det du skriver :)

Igen så er det altså de mest lyskrævende planter der vil trives dér, det vil være for meget til mange andre.. Dog kan man sige at har du plads til 4 rør kan du altid tage et eller to ud hvis det bliver for meget.. Har du først købt et armatur til to rør bliver det dyrt at skulle have mere lys på!

Nu du bor i København, skal du også være mere end velkommen til at kigge forbi forretningen en dag, så kan vi tage en snak om det, jeg har selv lært alle de dyre lektier ved dyrkning i terrarie :)

Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 13/2/2013 kl. 15:50

Hej Johanne

Ligesom du vil jeg også gerne have et terrarie eller orkidarium ( hm, hedder det egentlig ikke et vivarium ) eller rettere sagt jeg skal have to. Jeg synes at det er utroligt svært at vælge hvad man skal købe og hvilken størrelse o.s.v.

Jeg ved ikke om det lys du viser er overdimensioneret eller om det er tilpas.
Jeg har selv været rigtigt længe om at finde frem til hvad jeg vil have ( over et år tror jeg, ikke at forstå at jeg har tænkt over det konstant) Foreløbig har jeg kun købt lys, tågeanlæg og timere.
Jeg mangler stadig at bestille selve terrarierne
Noget af det som jeg har fået en del ud af er at besøge andre orkideforum rundt omkring i verden, hvor der rent faktisk er nogen som kan vise hvad de kan dyrke med netop deres valg af udstyr.

Selvom mine orkideer selvfølgelig skal kunne trives ved samme temp. og luftfugtighed så behøver de jo ikke at have de samme lyskrav. Dem som kræver mindre lys, skal være placeret længere ned mod bunden.

Jeg synes i øvrigt at det er en alle tiders ide at evt. starte med det det lille akvarie du allerede har.
Jeg har et minidrivhus 50x50x60cm ( tror jeg det er ) det har fungeret perfekt imens jeg har prøvet at finde ud af hvad jeg skal købe. Jeg gruer næsten for at skulle flytte ”beboerne” over i de nye omgivelser.

Jeg har blandt andet fundet ud af hvor meget planter egentlig fylder, så jeg har nok flyttet mig en del med, hensyn til hvad jeg har lyst til at fylde i mine terrarier.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 13/2/2013 kl. 17:26

Hej igen
Jeg tror lige at jeg havde misforstået og troede at der var tale om 4x96 w, men der er jo tale om 4x24w, så det kan vel ikke være for meget lys?

Du kan de forskellige størrelser her:
http://www.greensea-hydroponics.co.uk/s ... ights.html

Jeg fandt lige et link mere, her er de billigere og de sender worldwide, hvis du skulle vælge det armatur :lol:
http://www.progrow.co.uk/cgi-bin/sh0000 ... 328#a05328
Med venlig hilsen
Erna

Besvar