Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Mere om vand

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Lone S
Geografisk sted: Roskilde

Mere om vand

Indlæg af Lone S » 17/3/2013 kl. 15:28

Altså.. nu har jeg fuldt tråden om bedste kilde til vand, men osmose anlæg og diverse er nok lige i overkanten for mig :oops:
Jeg har købt min første paph (amerikansk hybrid sagde skiltet) nu og vil gerne gøre mit bedste.
Så... jeg tænkte at købe destilleret vand, men kan kun finde deminiraliseret vand i butikkerne og det skulle, så vidt jeg har forstået være for aggresivt?
Her har vi meget hårdt vand. Men er det nok at koge det og hælde det gennem kaffefilter?

Altså er blevet helt rundtosset af at søge på nettet og synes der er meget forvirring omkring det.

Hvad siger i? kogt hårdt vand eller destilleret vand (hvor jeg så skal finde det :roll: )

Og forresten er der små hvide sten i barken. Er de tilsat for at frigive den kalk, som planten har brug for?

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 17/3/2013 kl. 20:38

Der er mange, der bruger kogt koldt vand, der får lov til at stå en halv dags tid, før de bruger den øverste halvdel af det kogte vand. Paph.'s vil meget gerne have et mere kalkrigt medie, men duscher du vandet på bladene, vil der formentligt komme kalkpletter på dem, og de er svære at fjerne, og ser ikke så kønne ud der.

Destileret vand kan købes på apoteket, men koster meget mere end demineraliseret vand.

Hvis de små hvide "sten" er meget lette og porøse, så er det nok perlit, der er tilsat, det giver lidt luft til rødderne. Det kan dog også være enten gødning eller kalk, prøv, om det opløses og evt. bundfælder, hvis du lægger en i lidt vand!
Mvh Egon

Lone S

Indlæg af Lone S » 17/3/2013 kl. 21:02

Hm.. hvis paphs foretrækker mere kalkrigt medie.. hvorfor anbefaler man (flere steder på nettet) så at bruge vand med lidt kalk?

Jeg dusher ikke, vander kun ved at gennemskylle mediet. Synes ikke jeg har læst at de behøver at blive dushet (de hårdføre hybrider).

Men jeg kan altså fortsætte med at bruge kogt vand, kan jeg forstå.

Demineraliseret vand er for aggressivt og ph ustabilt ikke?

Dejligt man kan få noget hjælp herinde, det er godt nok meget man lige skal lære :lol:

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 17/3/2013 kl. 23:02

Når man vander med hårdt vand, så ophobes der en del kalk i mediet, det er til de fleste orkideer ikke ønskværdigt. Kalk giver et basisk medie, det er ikke alle orkideer, der synes om det, men, det gør Paph's!

Den behøver heller ikke blive duschet, men, har man en lav luftfugtighed, hvor orkideerne står, så kan det være en god ide at dusche dem, dog aldrig ned i skuddene!

Hvis du sommetider kommer til København, så sælger Christian, Orkideimperiet, vand til små penge, det ville nok være en bedre investering, end i steriliseret vand. Og nok også bedre end det kogte vand. Men, til din Paph. kan du med hensyn til kalk godt fortsætte med det filtrerede kogte vand. Om I har andre stoffer i vandet, som ikke udfældes ved kogning, og som kan være skadelig for planter, det ved jeg så af gode grunde ikke!

Som jeg har fået fortalt problemet med deminiraliseret vand, så mangler der en masse stoffer i vandet, som normalt vil "bufre" med det, vi tilsætter, fx gødning. Derfor reagerer gødningen meget kraftigt, og selv få dråber gødning i mange liter vand kan gøre vandet meget surt eller basisk, så orkideernes rødder tager skade. Der ud over vil de osmotiske kræfter altid forsøge at lave en ligevægt mellem vandopløselige stoffer, det er derfor, det deminiraliserede vand kan trække mange stoffer, som orkideen har brug for, ud af rødderne, i stedet for den anden vej.
Mvh Egon

Lone S

Indlæg af Lone S » 17/3/2013 kl. 23:21

Tusind tak for svar Egon.
Det er dog på sider om netop phaps at de anbefaler destilleret vand, hvis der er meget kalk i ens hanevand.
Derfor forvirringen omkring andre råd, om at tilsætte kalk som fx knuste skaller i mediet.
Synes det modsiger hinanden.
Jeg tror bare jeg fortsætter med at koge mig hanevand.. det er vel en meget god "midt i mellem" løsning
:roll:

Johanne Kelly
Geografisk sted: Taastrup
Kontakt:

Christian anbefalede

Indlæg af Johanne Kelly » 28/4/2013 kl. 15:28

Jeg spurgte Christian til råds og han sagde jeg sagtens kunne bruge demineraliseret vand til orkideerne, hvilket jeg har gjort indtil nu med udmærket succes. Jeg skulle bare altid tilsætte MSU gødning til vandet først, så det har jeg gjort.

I starten vandede jeg med dem. vand rent og det gik hårdt ud over min Calanthe. Men den har fået farven tllbage nu.

Det er dog alt for dyrt med det dem. vand så jeg er på jagt efter et godt lille osmoseanlæg

Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Indlæg af coz2001 » 1/5/2013 kl. 12:34

Bruger selv dette osmoseanlæg http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=122 , Michael der har siden er hjælpsom og vejleder gerne hvis man har spørgsmål.

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 1/5/2013 kl. 16:54

til Lone

Jeg kan godt se at det virker selvmodsigende ,at kalk i vand bør undgås,
men at man godt må komme kalkstykker i komposten til Paph.

feks. når vi taler om Paphiopedilum, så siger nogle at de skal have kalk i komposten for at trives.

Paphiopedilum trives bedst ved PH 6,5-7

Kalk er mange ting: feks. flintesten--marmor--forstenede koraler fra fakse , men også
kridt fra Stevns og Møn.De sidste to er meget let opløselige i vand.
den danske undergrund er meget rig på kalk som er let opløselig.
Især Sjælland og øerne ,men også Østjylland har kalkholdigt (Hårdt ) vand.

Når landmænd kalker deres jorder er det for ændre på jordens PH. og ikke for at give deres planter kalk.
Når jeg tilføre kalksten til min bark-kompost er det for hæve PH til 7.

Barkkompost kan med tiden blive så sur som PH 5-5,5(når man bruger regnvand)

Kalk (planteskolekalk)ændre PH op(basisk)til feks.7- 7,5.

Mange Paphiopedilum arter kommer fra(gror på) Kalkstens-bjerge i østen.
Kalkstenbjerge i Østen er en forstenet form for Kalk der er næsten uopløselig i vand(ligesom marmor).
Jeg målte PH på et bjerg på Borneo(Mulu). Regnvandet der løb ned af bjegsiderne målte jeg til PH 6,4 .Regnvandet var også utroligt rent (ledningstal 15-30 microsimens).

Bemærk at danske orkideer også er glad for kalk(kalksten) på deres grosteder.

Hvis vi ser på Københavnerpostevand så er der meget opløst kalk m.m. (hårhed ca.22-24)(PH 7 )
det medfører en ledningsevnetal på 1167 microsimens(målt i dag )(brøndby),hvis du nu tilføre gødning
stiger dette tal yderligere og bliver efter min mening totalt uegnet til sarte orkidearter(Paph)m.m.

Håber det det er til at forstå.Det er temmelig meget kemi.

MVH Per Alm

Lone S

Indlæg af Lone S » 1/5/2013 kl. 23:12

Hvilken betydning har ledningsevnen?
Jeg kan godt se at der er forskel på opløst kalk i vand og på kalksten i mediet, der ikke opløses så let, men postevand med PH 7 og tilsat kalk til mediet for at skabe PH 7, hvorfor giver det forskelligt ledningsevnetal?

vander for tiden med destilleret vand og det virker indtil videre :D

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 2/5/2013 kl. 10:09

Hvis PH er mellem 6 og 7 behøver du ikke tænke mere på det tal.

Det vi måler som ledningstal er alle stoffer i vandet.

feks. Ca(kalk) Mg. fe. Cu + mange andre mineraler.

Brøndbyvand(målt idag kl. 9)= 1172 microsiemens.

Rødvin = 1695 microsiemens.

Mælk = 5610 microsiemens.

Regnvand (målt i dag) =56 microsiemens.
Kunne have været renere,men mit tag trænger til blive renset.

Nu skal vi huske at orkideer gror meget langtsom,så de har ikke brug
for ret mange mineraler tilført via vand.
Jeg vil tro det optimale for hybrider ligger mellem 100 og 150 microsiemens.
Arter tror jeg det optimale vil være mellem 50-100 microsiemens.

Det vil sige jeg kan tilføre mit regnvand gødning så tallet stiger
fra 56 mic. til ca 100 (Så kan jeg tillade mig at gøde ved alle mine vandinger uden at brænde mine orkiderødder af).

Destilleret vand kender jeg ikke tallet på(men det lille)
Demiraliseret vand er vel næsten 0 microsiemens.

Brug aldrig demiraliseret vand rent.(kom gødning el. postevand i).
Det er grundet (mere kemi unskyld)noget der kaldes det Osmotiske tryk.
Demiraliseret vand kan tage mineraler ud af orkiderødderne ,så planten
med tiden vil mangle div. stoffer.

Igen håber jeg det er til at forstå.

MVH Per

Besvar