Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Nu har jeg fået mine 2 terrarier

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Nu har jeg fået mine 2 terrarier

Indlæg af Erna » 31/3/2013 kl. 21:41

Nu har jeg fået mine 2 terrarier. Jeg har lige sat net op i det ene, ventilatorerne har jeg lige sat så man kan se at de kan sidde på forskellig vis. hhv. vandret eller lodret. Der er tre holdere til dysser, dem har jeg ikke monteret endnu, jeg vil temmelig sikkert kun bruge vandningsanlæggene hvis jeg skal være væk i flere dage, og jeg tror egentlig at jeg skulle have bestilt mere end 3 holdere, men jeg skal nok få sat flere dysser op alligevel på en eller anden måde.

Billede

Så har jeg lige hængt nogle planter ind, og nu bliver der lige tanket op med tåge. :lol: Lyset skal lige længere ned. Ventilatorerne er på 1450 omdr. jeg har købt adaptere som kan stilles fra 3 til 12V. Jeg forsøger lige at lade dem køre på 6V i første omgang. Hvis de kører på 12V hænger selv hygrometret og blafrer i vinden. :lol:

Billede
Med venlig hilsen
Erna

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 31/3/2013 kl. 22:12

Spændende, ser ud som om der er tænkt på diverse vækstkrav, lys, ventilation, fugt, men måske du kan fortælle lidt mere.

Men jeg er nok ikke målgruppen, men hvis jeg boede i lejlighed så ville jeg nok være interesseret, har dog brugt et nedlagt akvarium som hospital.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 1/4/2013 kl. 01:22

Det ser da meget fornuftigt ud! 10 mere af dem så har du også mulighed for at alle dine "sommer-drivhusorkideer" udenfor kan overvintre i "drivhuse" indendøre!

Du har selvfølgelig styr på, at ledningerne i toppen kan klare den høje luftfugtighed, ikke? :wink:
Mvh Egon

Larssh
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Larssh » 1/4/2013 kl. 09:37

Det ser meget spændende ud det setup :D
Mvh Lars s h

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 2/4/2013 kl. 09:56

Nu har dette terrarie så kørt i ca. 2 døgn. Det skal bebos af planter som godt kan lide at have det køligt. Maks. temp. har været 20 grader om dagen, jeg kan ikke lige se hvad min. har været i løbet af natten, men der er 15 grader lige før lyset tænder om morgenen.
Den luftfugtighed jeg prøver at ramme lige nu er ca. 75 % ( det kan godt være at det skal være et andet tal, men det er bare hvad jeg prøver lige her og nu ) Jeg har endu ikke sat luftbefugteren til en timer, jeg overvejer lidt at købe fugtighedsstyrede hygrostater ( men de er lidt dyre )
I de to døgn der er gået har jeg ladet luftfugteren køre indtil fugtigheden lå på ca. 85 %, det tager rigtig lang tid før den så er faldet til 70%, hvor jeg så har startet den igen. Hvis jeg lukker lågen op så tager det ikke mange øjeblikke før luftfugtigheden er alt alt for lav. 3 gange om dagen har den så kørt, den har ikke kørt om natten endnu, men der er alligevel ca. 70% lige når lyset tænder.

Ventilatorerne kører 24 timer i døgnet.

Da luftfugtighed er relativ, så er det vel nemmere at opretholde en høj luftfugtighed når det ikke er så varmt?
Det andet terrarie skal bebos af planter som godt kan lide varme, det er indflytningsklart, så nu bliver det rigtig spændende. Der er 24 grader om dagen, og så er lyset ikke tændt, det vil nok give et par grader mere. Jeg tror det kræver at luftbefugteren starter mere end 3 gange om dagen, når temp er det højere.

Ja Egon, 10 mere af dem ville være dejligt, så ville der også være den fordel at jeg kunne slibe mine køkkenknive på elmåleren :lol:
Ledningerne i toppen. Nej, jeg har slet ikke styr på om de kan tåle det fugtige miljø.
Hvis de tåler mosten, så bliver jeg aldrig mere tryg ved det, end at de bliver taget ud, og placeret ovenpå udluftningsristen på toppen, hvis jeg skal være væk herfra mere end en dag.

Da jeg begyndte at snakke om terrarier ( for hundrede år siden ) kunne jeg ikke i Danmark finde små dc vent. som var vandtætte, men den gang fandt du så et link til et dansk firma. Jeg kontakede firmaet men købte aldrig noget. For det første var støjniveauet meget højt, jeg mener det var over 50 db, for det andet var prisen ca. 10 kr. per db.

Mine ledninger er samlet udenfor terrariet, det er faktisk det eneste jeg har kunnet gøre for at gøre det bare lidt mere sikkert.

Jeg ved godt at der ikke er noget forkert som, bliver mere rigtigt af at der er mange mennesker som gør det, men i de svenske og amerikanske terrarier, har jeg ikke engang læst at nogen så meget som stiller spørgsmålstegn mht. brug af ganske almindelige pc ventilatorer inde i terrariet.

I mit minidrivhus havde jeg også en ganske almindelig pc vent. kørende i døgndrift, men den kom ud og ligge ovenpå ventilationsåbningen når jeg tog på ferie.

Så har jeg lige googlet og fik i første hug vandfaste ventilatorer IP58. Ja, det havde jo været dejligt hvis jeg ikke bare havde opgivet at få den slags da jeg købte mine ventilatorer for kort tid siden. :oops:
Hmm, de vandfaste er endda 30 kr. billigere per stk. end dem jeg har købt. Jeg må jo nok bare købe 4 af dem så kan jeg sove roligt om natten. Den ene som kan ses på linket larmer godt nok 44 db, der er en som er mindre som larmer 32db. Hvis jeg kører på mindre end 12 v, så bliver det nok til at holde ud.
Jeg ved at det ikke er ligefrem proportionalt, hvis man f.eks. tager den med 32 db og nøjes med 6v, så bliver db ikke 16 db, jeg ved ikke hvordan man regner det ud, kun at det vil blive meget lavere end 16db.
Det ser ud som de skal have mindst 7,5v, men mon ikke man kan holde ud at høre på dem alligevel.
http://www.conradelektronik.dk/VANDFAST ... 02_0812013

UUUPS, hovsa jeg mente selvfølgelig 10kr. per db og ikke 100kr, det har jeg lige rettet foroven i teksten. :oops: :oops:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 2/4/2013 kl. 13:38

Jeg synes ikke lige jeg er tilfreds med de termo/hygrometre jeg har købt. Jeg har lige hængt dem ved siden af hindanden i det ene terrarie, og der er større forskel på visningen end jeg synes er tilfredsstillende.
Er der nogen som kan anbefale et godt pålideligt hygrometer gerne med termometer. Man skal vel hoste op med ca. 500 kr. per stk. Jeg tror bestemt at mine er noget billigt skidt, som jeg skulle have holdt mig fra, men nu havde de dem lige der hvor jeg har købt befugterne, og dem er jeg rigtig glad for.
Med venlig hilsen
Erna

Heidi
Geografisk sted: Norge

Indlæg af Heidi » 2/4/2013 kl. 19:45

På et annet forum ble det sagt at de mest pålitelige hygrometerne er de gamle analoge, men at de kan være vanskelig å finne. Bauhaus hadde dem i fjor her i Norge.
Vet ikke om jeg tør si det, men jeg har vanlige datavifter i terrariet mitt, og vann renner ned på en av dem hver morgen når jeg vanner, har fungert slik i flere år... :oops:
Vennlig hilsen Heidi.

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 3/4/2013 kl. 03:51

Dem jeg har er godt nok analoge, men måske kan man ikke forvente at de også skal virke til 39 kr.
Det skal nok være et af dem som man kan kalibrere. Jeg har foreløbig kun fundet et det koster 78 euro, det er godt nok mange penge især når man lige har købt terrarier.

Ja, det lader jo til at almindelige pc ventilatorer kan tåle mosten. Den jeg havde hængende i mit minidrivhus, havde jeg taget fra en gammel død pc. Jeg har faktisk også oversprøjtet den med vand, det var selvfølgelig ikke med vilje. Jeg blev irriteret over en sørgemyg og prøvede om jeg kunne ramme den med strålen fra blomsterforstøveren. Jeg har set en på et US forum, den havde hængt i terrariet så længe at den var blevet fuldstændigt grøn af alger.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/4/2013 kl. 08:53

Jeg er glad for at læse om jeres "vandalisme" af de stakkels ventilatorer, :lol: det lyder jo som om de godt kan tåle det, så burde der jo ikke være noget at bekymre sig om! :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 3/4/2013 kl. 09:17

Hi hi, det bliver værre endnu Egon, se lige her:
http://www.youtube.com/watch?v=lHpsyymami4
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/4/2013 kl. 16:01

Se, det viser jo tydeligt, at en 100% vandmætning sænker hastigheden på ventilatoren, så, pas på med det! :lol:
Mvh Egon

Besvar