Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Vand

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Vand

Indlæg af Erna » 13/4/2013 kl. 18:15

Sommetider kan det knibe med at få regnvandet til at slå til. Det kan ske at jeg bliver nødt til at bruge almindeligt postevand til nogle af mine orkideer, det er så hybriderne det går ud over.
Jeg faldt over en artikel som beskrev hvordan man kan fjerne kalk fra vandet med oxalsyre.
Det måtte jeg jo så lige prøve.
Der stod at 2,5 gr. fast oxalsyre kan fjerne 1 hårdhedsgrad fra 100 liter. "

Mit vands hårdhedsgrad er 19 dH, og jeg besluttede mig for at fjerne 13 dh i 20 liter vand, dels for ikke at fjerne al kalken og dels fordi jeg så skulle bruge 7gram oxalsyre som ikke er et problem at veje af.
Her er usmicrosiemsens tallet og ph værdien i mit postevand taget direkte fra hanen.

Billede

Billede

Her er så resultatet godt og vel et døgn senere, efter at der er tilsat 7 gram oxalsyre, og der er placeret en luftsten ( tilsluttet en luftpumpe) som ilter vandet i ca et døgn.

Billede

Billede

Her ses så saltene som har bundfældet sig.

Billede
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 14/4/2013 kl. 14:15

Oxalsyre behandlet vand kan bruges,men uden måleinstrumenter
kan det gå grueligt galt.
Diverse akvariebøger beskriver hvordan det laves bedst.
Undgå at få rest-saltene med.
Lad dit behandlede vand stå et stykke tid med luft på.
Prøv evt. at sætte en guppy i .Hvis den har det fint må det
være ok.
Du kan justere PH med en dråbe Salmiakspiritus.

Hilsen Per

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 15/4/2013 kl. 06:31

Arg.. At bruge en fisk som tester er da vidst ikke helt i orden..

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 15/4/2013 kl. 20:25

Hvis man ikke lige har en guppy, eller ikke vil bruge en til at teste med, så kan man i hvert fald teste om man har overdoseret oxalsyren ( hvilket skulle give en meget lav ph værdi)
Man blander noget af det behandlede vand med postevand, hvis der er noget oxalsyre tilbage i så bliver vandet mælkehvidt (ligesom da jeg tilsatte oxalsyren ) Fjernelse af kalk med oxalsyre blev/bliver åbenbart også brugt af ølbryggere, som også lige smager om vandet smager surt. Jeg har testet begge dele på mit vand, og det var som det skulle være, så jeg har ingen problemer i at vande de hybrider som ellers ville have fået 19dh kalk ( nu må det være ca. 6dh ) og mere end dobbelt så meget af div. andre opløselige stoffer.
Magnesium skulle ikke blive berørt af processen. Og der er ikke noget som er fjernet, som i stedet er blevet til noget andet. Oxalsyre er den syre som også findes i rabarber.
Det kan selvfølgelig ikke bruges til orkideer, som stiller store krav til rent vand.
Med venlig hilsen
Erna

Besvar