Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Keiki. Hvad og hvordan?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Mariaa

Keiki. Hvad og hvordan?

Indlæg af Mariaa » 25/5/2013 kl. 23:02

Hej allesammen! :)
Ja nu kommer jeg lige med nogle dumme spørgsmål, men det tror jeg godt i kan overleve med :lol:
Nu har jeg læst lidt om det med keiki.
Hvis jeg har forstået det rigtigt er det en ny "baby" plante der kommer til?
Så er der vist noget der hedder keiki paste, hvordan får de det? Og hvad kan i anbefale?
Og sidst men ikke mindst hvordan kan man se at det er en keiki der er kommet? :P

det var vist det hele :lol:
Hilsen Maria. :)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Keiki. Hvad og hvordan?

Indlæg af Egon K P » 26/5/2013 kl. 00:47

Hej Mariaa.

En keiki er en lille plante, der kommer på blomsterstilken. Den er identisk med "moderplanten", i princippet kan man vel kalde den en kloning af moderplanten. Har DNA fælles med moderplanten, får identiske blomster med moderplanten, og kan, når den har fået passende længde på rødderne fjernes fra blomsterstilken, og plantes for sig selv.

Keikipasta er en hormonel behandling, som man kan smøre på de hvilende "øjne" på blomsterstilken, så vil de ofte blive til keikier, i stedet for nye sideskafter. Hvor du kan skaffe det, er der måske andre, der har styr på, et tidligere medlem lavede det selv, og solgte af det! :D

Hvis der dukker blade frem på blomsterskaftet, så er det en keiki, der er på vej.
Mvh Egon

Mariaa

Indlæg af Mariaa » 26/5/2013 kl. 10:49

Tak for svar.
Jeg regner med at jeg har forstået det nu.
Men der kommer helt sikkert lidt flere spørgsmål om det på et tidspunkt. (Ja de begynder allerede nu :lol: )
:wink:

Er der nogen der kan anbefale en bestemt slags keiki paste? Og hvor købes det?
Jeg har kigget lidt på ebay og der kan man få en del, men er der forskel på hvor godt det virker?

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 26/5/2013 kl. 16:49

Hej Maria
Jeg ved ikke om der er forskel på keikipastaerne, men jeg tror det ikke. Jeg er lige ved at tro at du ikke kan købe det andre steder end på ebay. Det kan desværre ikke købes i Danmark mere.
Med venlig hilsen
Erna

Mariaa

Indlæg af Mariaa » 26/5/2013 kl. 17:28

Hej Erna. :)
Okay tusind tak for svar.
Det må jeg se at få undersøgt. :)

Mariaa

Indlæg af Mariaa » 27/5/2013 kl. 19:27

Vil det påvirke moderplanten når der kommer en keiki?

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 27/5/2013 kl. 23:14

Ikke, hvis moderplanten er sund og rask, keikien vil jo tage næring fra den i starten, til den bliver så stor, at den kan bidrage til energiforbruget.
Mvh Egon

Mariaa

Indlæg af Mariaa » 28/5/2013 kl. 07:26

Okay, tusind tak for hjælpen :)

Mariaa

Indlæg af Mariaa » 4/6/2013 kl. 07:37

Så har jeg fået keiki paste! :mrgreen:

Men jeg kan ikke helt finde ud af hvordan det skal sættes på?

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 4/6/2013 kl. 11:20

Du skal fjerne skællet som dækker nodiet, og så skal du smøre keikipasta på nodiet.
Hvis du lige scroller lidt dernedad i dette link, kan du se nogle billeder af det. Det står at man skal bruge en skarp kniv, men man kan sagtens bruge en tandstikker, og forsigtigt få pillet skællet af. Begynd på "bagsiden" så risikerer du ikke at beskadige nodiet. Hvis du alligevel bruger kniv, så skal det være meget forsigtigt, der er både risiko for at beskadige nodie og stængel.
Keikipastaen smører du på med en ny tandstikker.
http://www.rv-orchidworks.com/orchidtal ... phals.html
Med venlig hilsen
Erna

Mariaa

Indlæg af Mariaa » 4/6/2013 kl. 14:37

Tusind tak for hjælpen Erna! :)

Besvar