Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

billeder af mit "orchidarium"

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
CasperRa
Geografisk sted: Vestsjælland

billeder af mit "orchidarium"

Indlæg af CasperRa » 23/6/2013 kl. 16:31

Ville lige ligge lidt billeder af mit orchidarium op, det har været oppe og køre i omkring 3 måneder.

Opsætning består af:
2 ultralydsforstøvere til at lave vandtåge,
2 små blæsere, en til at tilføre frisk luft udfra for at undgå råddenskab, og en til at blæse vandtågen rundt
I bunden er der en gummidug som lecakuglerne ligger i.
P6230062_1.jpg
P6230062_1.jpg (62.07 KiB) Vist 2833 gange
P6230069_1.jpg
P6230069_1.jpg (82.51 KiB) Vist 2833 gange
P6230064_1.jpg
P6230064_1.jpg (115.27 KiB) Vist 2385 gange
Plante liste:

Pleione Formosana
5 x Phalaenopsis hybrider ( 2 stk i blomst, 1 med keiki, 1 monteret på klods)
2 x Dendrobium Kingianum (kommer med massere af nye skud )
Phalaenopsis amboinensis 'Common' x 'Yung Ho' ( 2 blomster stængler på vej + en keiki)
Phalaenopsis violacea Mentawai (4 blomster stængler på vej)
5 x Dendrobium Nobile hybrider
Dendrobium cuthbertsonii
Phalaenopsis bellina
Vanilla planifolia

Mvh Casper

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: billeder af mit "orchidarium"

Indlæg af Egon K P » 23/6/2013 kl. 21:49

Hej Casper.

Det ser jo godt ud.

Er det et trådvæv, du har som låge? De 78% luftfugtighed passer sikkert orkideerne godt, men, hvad siger din Dendrobium cuthbertsonii til de 28° C?

Nogle gode arter og kloner, du har i Phalaenopsis!

Mon ikke det er en Dionaea muscipula, (venus fluefælde) du har stående som insektbekæmper i bunden?
Mvh Egon

CasperRa
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: billeder af mit "orchidarium"

Indlæg af CasperRa » 24/6/2013 kl. 16:45

Hej Egon

Hej, lågerne er også af plexiglas, men vil give dig ret i at på billedet kunne det godt ligne trædvæv, det er nok alt tåge/dampen inde bag ved som manipulere lidt med biledet :D

Luftfugtigheden er midst 10-15 % højere end uden for orchidariumet, som i forvejen står i en havestue med høj luftfugtighed det meste at tiden.

Jeg har ikke set tegn på at min Dendrobium cuthbertsonii mistrives ved de 28* (endnu), men kan også være fordi den står med ca. 1/2 af potten nede i de fugtige lecakugler, som måske "køler" lidt når vandet fordamper fra dem (blot en teori)

hehe, godt set, jo det er en Dionaea muscipula det står i bunden :)

Hilsen Casper

Besvar