Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Køling af terrarie

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Køling af terrarie

Indlæg af Erna » 22/7/2013 kl. 23:45

I dag røg temperaturen i mit kølige terrarie op mod de 25 grader. Det havde jeg regnet med at den ville gøre, så jeg havde sat 4 x 2 liter vand i fryseren i går.
Klokken 12 var temp. oppe på 24, 8 grader, jeg satte en flaske med frossent vand under hver ventilator, og sørgede for at ingen af planterne var tæt på. Temp. begyndte straks at falde og endte på 21,8 grader, hvorefter den stille og roligt steg igen, selvom vandet slet ikke var tøet helt op.
Det steg så til 24 grader, klokken var da 15.30. Jeg byttede til 2 frosne flasker, da de havde gjort deres, var der ikke behov for mere nedkøling.
Det er jo ikke mange grader det sænker temp. og det ser selvfølgelig ikke særlig smart ud med to flasker i terrariet, så jeg vil se om jeg ikke kan finde en bedre løsning, men det bliver nok først til næste sommer.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Køling af terrarie

Indlæg af Egon K P » 23/7/2013 kl. 01:28

Jeg brugte en lidt tilsvarende metode i april, før mine åbnevinduer fik lov til at lukke varme ud. Men, det var så vand i gamle isbokse, der blev frosset ind, og hældt i en plastikpose foran ventilatorerne. Sådan en 5 liters isblok kunne sænke temperaturen et par grader i udestuen, nok til, at mine mest kølige planter overlevede! :D
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 23/7/2013 kl. 19:21

Ja 5 liter isblokke, det må jo være noget der vil noget :lol:
Jeg har lige læst at hvis man putter enten salt eller brintoverilte i vandet, så holder det sig koldt længere.
Jeg varede lidt mere end 5 minutter ( en dags tid er nok nærmere den tid det tog ) at regne ud hvorfor min luftfugtighed faldt når temperaturen faldt. Jeg syntes ikke at det gav mening, fordi luftfugtigheden er relativ. Nå, men det er så gået op for mig nu, fugten bliver jo nærmest suget hen til de kolde flasker, hvor den sætter sig som kondensvand. Nu kører tågetingen en gang i timen, og så håber jeg ikke at Masd. rimarima's blomsterknop har taget skade af at fugtigheden var lavere.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Indlæg af coz2001 » 24/7/2013 kl. 16:05

Ja jeg døjer også med varme i mit groskab den kommer op på omkring 27 grader om eftermiddagen...
Mvh
Christian

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 25/7/2013 kl. 10:55

Hej Christian
Ja, i disse dage kan det hurtigt blive for varmt. Jeg kan ikke huske hvilke planter du har i dit groskab, hvilken temperatur skulle der hellere have været?
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Indlæg af coz2001 » 25/7/2013 kl. 16:27

Jeg ville helst have 24c°, men det er nok fordi jeg tænker det er en mere all-round temperatur.

Jeg er meget glad for catasetinae og på det punkt kan jeg ikke klage de stortrives i skabet og kommer så ud når de skal til at blomstre, den næste der lige er på trapperne er min loddigesi,
men ellers står der Dendrobium, Paph, violacea, og nogle andre for at prøve lidt forskelligt.
Mvh
Christian

Besvar