Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

omvendt osmoseanlæg

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

omvendt osmoseanlæg

Indlæg af Erna » 5/9/2013 kl. 20:08

Nu har jeg endelig fået købt mig et omvendt osmoseanlæg. Jeg har ellers haft store betænkeligheder fordi jeg har læst at forholdet mellem rent vand og spildevand som forhandlerne reklamerer med, skulle være afhængigt af at vandtrykket var 5bar og vandets temp. 25 grader.

Nu vovede jeg så pelsen med et som jeg har læst på forskellige akvarieforum skulle leve op til det beskrevne.
Det har en indbygget (eller hvad det hedder) boosterpumpe, så de 5 bar er ikke noget problem.

Forholdet mellem rent/spild skulle være 1:1 eller bedre.
Selvfølgelig var jeg stadig skeptisk da vidunderet var sluttet til, så der skulle selvfølgelig måles rent og spild. To ens 5 liters dunke, det er det rene vand til venstre. Og jeg syntes endda at det så bedre ud, da jeg havde tappet mere, bildte mig ind at det var fordi det så var færdigt med den indledende gennemskylning. Måske var det bare ønsketænkning.

Billede
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Re: omvendt osmoseanlæg

Indlæg af coz2001 » 5/9/2013 kl. 20:57

Tillykke med det bliver du glad for, flot med en spildprocent bedre end 1:1 det skulle gerne blive bedre når det har kørt mere.
Jeg bruger selv RO, men har ikke så flot spildprocent min er mere omkring 1:2 køre så også uden en boosterpumpe, jeg bruger også RO til luftfugteren.

Hvor længe tog og fylde 5L nu hvor der er pumpe på?
Mvh
Christian

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 5/9/2013 kl. 22:24

Tak Christian :lol:
Ja, jeg er sikker på at jeg bliver rigtig glad for det. Det er blandt andet mine 3 luftfugtere, jeg glæder mig til at bruge vandet til. Jeg har ellers kun brugt kondensvand fra affugteren i kælderen til dem. Kondensvandet blev efterfølgende renset med UV lys, for at sikre at der ikke var nogen svampesporer i, det er jo trods alt en kælder, så man jo kan aldrig vide. Det er lidt omstændigt og bøvlet og hvis det bliver rigtig koldt til vinter, så giver affugteren ikke vand nok. Jeg har prøvet med regnvand i en af befugterne men så blev vandbeholderen helt grøn på bunden, så det duer ikke.

Det tog 15 min at fylde 5 liter dunken, og så er der endda mere end 5 liter, så meget er de ikke fyldt når man køber dem.

Hvor rent bliver dit RO vand?

Mit er 32 usmicrosiemens, jeg ved ikke om det bliver bedre når anlægget har kørt lidt mere. Mit postevand er 869 usmicrosiemens og Dh er 19, det er jo ret meget så jeg ved ikke om jeg kan forvente at anlægget kan rense det mere. Hvis ikke så er det godt nok, mine mest følsomme kan højst tåle 100 usmicrosiemens, så der er da også plads til en skvæt gødning :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 5/9/2013 kl. 23:29

Det er da en flot spildprocent! :D

Jeg har lavet osmosevand i kælderen den sidste uges tid, der er forholdet 1:4, så haven får spildet, den trænger jo også. Så er det bare med at tage lidt hensyn til surbundsplanterne, de er nok ikke så glade for ekstra kalk mm. i vandet! Jeg håber, ligesom sikkert mange andre, at regnen kommer på søndag, sidst blev vi snydt her! :cry:
Mvh Egon

Brugeravatar
coz2001

Indlæg af coz2001 » 6/9/2013 kl. 15:57

Mit vand ligger på ca.0.3 µS, men jeg køre det også igennem harpiks filter så ialt 4 filtre, uden harpiks ligger det på ca.37-38 µS, så det minder meget om dit
og fra vandhanen er det ca.600 µS. Det tager mig 1.5 time at lave 10L.
Mvh
Christian

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 6/9/2013 kl. 20:01

Wow, så er det vel for rent til at bruge til orkideerne. Tilsætter du så postevand, eller bruger du MSU/Akerne gødningen?
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
coz2001

Indlæg af coz2001 » 6/9/2013 kl. 20:25

Ja jeg bruger MSU inde fra Orkideimperiet og tilsætter ikke postevand, harpiksen holder ikke evigt så med tiden stiger µS og så fylder man bare noget nyt i,
ved ikke om det gør den store forskel med så rent vand.
Mvh
Christian

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 11/9/2013 kl. 14:38

Jeg har også lige købt et anlæg, men har ikke fået monteret det endnu. Har bare købt et lille anlæg med 2 filtre og en membran. Jeg har ikke det nøjagtige tal lige ved hånden, men jeg har målt postevandet til mellem 500 og 600 uS.

Hvad er ledningsevnen på jeres vandingsvand efter tilsætning af gødning?
Morituri te salutant

henrik

Brugeravatar
coz2001

Indlæg af coz2001 » 11/9/2013 kl. 19:31

Jeg vejer mit gødning af og rammer mellem 200-250µS til de fleste og mere til mine Catasetinae.
Mvh
Christian

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 11/9/2013 kl. 20:00

Mine Dendr. cuthbertsonii kan ikke tåle mere en maks. 100 µS, så det får de andre terrarieplanter også, jeg ved ikke om nogen af dem måske burde have mere, men det har de så ikke fået.
Jeg vejer det ikke, jeg er ved at være ret god til lige nøjagtigt at ramme de 100 µS på øjemål.

Mine andre orkideer får ligesom Christians ca. 200-250 µS
Jeg bruger MSU gødningen som er udviklet til regnvand og RO vand, det er en hver gangs gødning.
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 12/9/2013 kl. 17:27

Jeg synes man skal passe på med div. microsimensmålinger af gødning,
hvor kvælstoffet(N)består af UREA.
Urea kan ikke måles med selv de bedste microsiemens-måleinstrumenter.

Mange af de billige færdiggødninger består af ganske meget Urea.

Forsøg gjort i dag :

Et glas med Brøndby-postevand(0,905)ms(millisiemens) tilsatte jeg
3 spiseskefulde rent Urea.
Efter omrøring målte jeg (0,897)ms.(altså mindre end før tilsætning)
Mit måleinstrument Testo 252(føler 0650.3026) er meget kostbar men yderst nøjagtig.

Denne meget kraftige Urea-Kvælstofblanding vil i løbet af et par uger
omdannes sig til nitrat og nitrit.
Når denne opløsning er omdannet til Nitrat,(4-8 uger)
vil den efterfølgende komme til at måle flere tusinde ms.

MSU tror jeg ikke bruger urea

MHV Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 12/9/2013 kl. 22:17

MSU gødningen er urea fri, og det må så også gælde for Akernes rainmix, da det er den samme gødning.
Med venlig hilsen
Erna

Cattleyafreak
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af Cattleyafreak » 27/12/2013 kl. 15:00

Hej RO folk.
Mit anlæg forvandler StorKøbenhavner vand (ca 750 microsiemens) til vand på 13 efter filtrering ved hjælp af booster på 8 bar, jeg kører fra den koldeste hane, giver en stor spildprocent, men er godt for filtre, mit anlæg laver 52 liter i timen og jeg laver flere hundrede liter pr gang, både til akvarier og mine orchids.

Brugeravatar
coz2001

Indlæg af coz2001 » 27/12/2013 kl. 19:43

Velkommen til forummet :) 52 liter i timen det var ikke så lidt, har du prøvet at måle din spildprocent for jeg vil mene at du bør have en lav spildprocent da du presser vandet igennem membranen med så højt tryk, men jeg kan tage fejl.
Mvh
Christian

Cattleyafreak
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af Cattleyafreak » 28/12/2013 kl. 22:04

Hej Christian.
Takker, ang. min spildprocent, så har jeg aldrig målt den, da jeg kører "spildslangen" direkte i afløb og aldrig har målt denne, da jeg er fuldt tilfreds med mit anlæg, har kørt minumum 5000liter igennem, og fra første dag og til nu (købt for 1år siden), laver vand stabilt på 13 microsiemens, og har endnu ikke skiftet nogle filtre (5stk) og det er jeg imponeret over. :D

Besvar