Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Piletræs-"te" fremmer rod- og generel vækst

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Kuzuri
Geografisk sted: Stege

Piletræs-"te" fremmer rod- og generel vækst

Indlæg af Kuzuri » 11/5/2014 kl. 23:36

Jeg har for lidt siden fået fortalt at piletræer indeholder auxiner (plante væksthomoner). De indeholder også salicylisk og indolebutyrisk syrer, som - sammen med auxinerne - stimulerer rodvækst og forbedrer og/eller opretholder plantens helbred. Hormonerne og syrerne er specielt koncentrerede i spidsen af grenene, og endnu mere i nye skud eller unge planter. Det fremmer også vækst hos keiki'er. Du kan lave din egen piletræste eller en endnu mere koncentreret blanding ved at følge disse trin:

1) Saml nogle skud, gren-spidser eller unge planter. Klip dem i cirka 5 cm lange stykker.
2) Hæld kogende vand over, og lad teen stå til den er kølet af.

For den mere koncentrerede "saft":
1) Put pilestykkerne ned i en beholder til der er cirka to-tre cm til kanten. Beholderen skal helst være lufttæt.
2) Hæld varmt vand i beholderen til den er fyldt helt op. Ikke nødvendigvist kogende - bare varmt.
3) Luk beholderen og lad den stå i cirka to uger.

Brug blandingen til at vande med, eller spray den på bladene. Blandingen kan holde sig cirka to måneder fra "bryggedatoen".

Mere info:
http://www.thefineprintuf.org/2012/03/1 ... s-secrets/
Mvh Janni
----------
Facebook gruppe for Danske Orkide entusiaster: https://www.facebook.com/groups/danskeorkideentusiaster

Daniel26

Re: Piletræs-"te" fremmer rod- og generel vækst

Indlæg af Daniel26 » 12/5/2014 kl. 00:29

Gad vide om det også virker på Orkidéer mon?
Har ærlig talt aldrig hørt om et slags væksthomon speciel fra "Pil" men det er da helt klart værd og prøve! :-D

Kuzuri

Indlæg af Kuzuri » 12/5/2014 kl. 10:28

Daniel26 skrev:Gad vide om det også virker på Orkidéer mon?
Har ærlig talt aldrig hørt om et slags væksthomon speciel fra "Pil" men det er da helt klart værd og prøve! :-D

Jo da, det virker på orkideer - der er et par på et andet forum som har prøvet, og det skulle virke rigtig godt. :)

http://www.rv-orchidworks.com/orchidtal ... ion-2.html
Mvh Janni
----------
Facebook gruppe for Danske Orkide entusiaster: https://www.facebook.com/groups/danskeorkideentusiaster

Daniel26

Indlæg af Daniel26 » 12/5/2014 kl. 10:38

Skal helt klart prøve det på min vanda i hvert fald, det bliver mit projekt når jeg kommer hjem.
Ved du om man evt. "man burde kunne" hælde saften ned i en forstøver og så dushe planten med det, for den optager jo det også gennem bladene med en hvis % selvfølgelig.?
Men "Jubii" så har jeg et nyt projekt jeg helt klart skal prøve! :-D

Kuzuri

Indlæg af Kuzuri » 12/5/2014 kl. 12:24

Daniel26 skrev:Skal helt klart prøve det på min vanda i hvert fald, det bliver mit projekt når jeg kommer hjem.
Ved du om man evt. "man burde kunne" hælde saften ned i en forstøver og så dushe planten med det, for den optager jo det også gennem bladene med en hvis % selvfølgelig.?
Men "Jubii" så har jeg et nyt projekt jeg helt klart skal prøve! :-D
Det kan man - det var der i hvert fald én på et andet forum som sagde ("use it for soaking or spray it on the leaves as foliar feed" - han siger ikke noget om at bruge det til vanding, men det står der på andre fora og på siden som jeg linkede til i det første indlæg).

Jeg glæder mig også til at prøve - og så kan man heller ikke overdosere, som man kan med andre kemiske væksthormoner. Jeg tror det virker lidt som tang-ekstrakt, som jo også skulle have en god effekt på orkideers rod vækst (og generel vækst).

Men du må endelig holde os opdateret med hvordan det går når du bruger "teen"! :D
Mvh Janni
----------

Daniel26

Indlæg af Daniel26 » 12/5/2014 kl. 12:40

Det skal jeg nok, skal hjem og lave forsøget så må jeg se om nogle af mine rødder på vanda'en måske skyder frem :-)
"Forsættelse følger" :-P

Besvar