Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Dusk.se / EpiWeb

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
pebran
Geografisk sted: København

Dusk.se / EpiWeb

Indlæg af pebran » 10/8/2014 kl. 19:51

Der har tidligere på denne liste været et par negative indlæg om firmaet dusk.se AKA EpiWeb.se. Det blev tilkendegivet at man manglede leverance af varer der var betalt - og at man efterfølgende ikke havde kunent få kontakt med fimaet/personen bag.

Nu har jeg endelig taget springet og anskaffet et terrarium til mine planter og ville derfor gerne købe en del af mit udstyr hos Dusk.se - men jeg er jo heller ikke interesseret i at betale forud uden sikkerhed for at få mine varer.

Så: er der nyere - og mere positive oplevelser - omkring indkøb fra Dusk.se ?
Eller er der flere der indenfor det seneste år har haft negative erfaringer med dusk.se?

mvh
Peter

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Dusk.se / EpiWeb

Indlæg af Egon K P » 19/9/2014 kl. 10:35

Du kan jo stadigvæk købe Epiweb og Hygrolon hos Röllke Orchideen, det burde være sikkert nok!

https://www.roellke-orchideen.de/index. ... p/zubehoer
Mvh Egon

pebran

Indlæg af pebran » 21/9/2014 kl. 21:52

Hej Egon

Først og fremmest tak for dit svar. I tiden mellem mit spørgsmål og dit svar har jeg handlet med EpiWeb/ Dusk.se ... med stor fornøjelse :D

Først og fremmest fik jeg hurtige svar på mine spørgsmål og generelt en meget fin betjening. Og for de der stadig skulle være bekymrede efter de negative udmeldinger på dette forums sider, så bør det være betryggende at det nu er muligt at handle via PayPal. Det fremgår ikke af siden, men han sender adressen på forespørgsel.

Bort set fra at EpiWeb er lidt hårdt ved hænderne efter en dags klippen i stykker og opsætning er det et interessant materiale der er lettere at arbejde med end jeg havde forventet. Specielt sætter jeg pris på muligheden for at anvende små skruer til at montere planter med på den opsatte EpiWeb-baggrund.

Så alt i alt har jeg været godt tilfreds med Dusk.se :)

hilsen
Peter

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 22/9/2014 kl. 00:33

Det er jeg da glad for at høre, Peter. Husk, at skruerne formentligt skal være rustfrie, ellers holder de nok ikke til fugtigheden! :wink:

Tak for din feedback"! :P
Mvh Egon

pebran

Indlæg af pebran » 13/10/2014 kl. 14:57

Jeg har efterfølgende konstateret at de anvendte skruer ikke er rustfri. Men er det et reelt problem?

Med andre ord: Vil orkideerne tage skade af den - formentligt ret ringe - mængde jern der frigives ved rust?

mvh
Peter

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 13/10/2014 kl. 15:52

Jeg ved ikke, om rusten er et problem for orkideerne, men udseendemæssigt kunne det måske give nogle store rødlige plamager på Epiweb'en. Og skruerne vil nok være umulige at fjerne igen sidenhen, uden de ødelægger en masse.
Mvh Egon

Kimse

Indlæg af Kimse » 15/2/2015 kl. 18:00

Hej Peter

Hvordan er det gået med dit terrarium projekt?
Evt. et par billeder vil pynte :D

Jeg står selv og leger med tanken om at skabe et minni akvarie drivhus til plaske børn vedr brug af Egiweb.

Mvh Kimse

pebran

Indlæg af pebran » 18/2/2015 kl. 20:52

Ja selvfølgelig skal der da vises billeder. Lidt hård begrænsning på størrelsen af billeder her i forummet, så detaljeringsgraden bliver derefter.

Der er nu gået 5 måneder efter en lidt halv-panisk opstart. Diverse uforudsete hændelser og forsinkelser betød at indretning med og opsætning af EpiWeb måtte hastes igennem aftenen inden vi tog på en udlandsrejse. Det gik dog udelukkende ud over det æstetiske. Selve EpiWeb-delene har fungeret perfekt.
med kabinet.JPG
Akvaterrariet i sin helhed
med kabinet.JPG (49.27 KiB) Vist 4139 gange
Som det fremgår af ovenstående er der langt ringere mosdannelse end hvad man burde kunne forvente efter fem måneder. Jeg havde anskaffet en stor pose mos fra Dusk.se sammen med EpiWeb'en, men den hastige opsætning af terrariet betød at jeg først fik smurt den våde mos-masse ud efter at terrariet var rejst til lodret position. Det betød at mindst 80% af mossen endte i vandet. En anden - og nok væsentligere årsag - til manglen på fin grøn baggrund, er at luftfugtigheden er alt, alt for lav. Aktuelt ligger den helt nede på 13% så jeg må dagligt i gang med håndforstøveren.
luftdelen.JPG
Luftdelen
luftdelen.JPG (61.43 KiB) Vist 4139 gange
Som man kan se på ovenstående er der et par uskønt monterede sprøjtedysser øverst i siderne. De er forbundet til det pvc-rør der leverer overrisling af bag- og sidevæg. Hensigten var at disse dysser skulle fungere som forstøvere, men selv med en relativt kraftig pumpe, så viste den ide sig ret håbløs; overrislingshullerne i pvc-røret tager (naturligvis) så meget af trykket at de to dysser kun leverer ynkelige stråler. Så snarest muligt skal der investeres i et rigtigt forstøversystem.
Ventilationen er ikke monteret endnu. Det er gået godt, men sikkert kun fordi luftfugtigheden har været så lav. Den del skal også laves og sammen med forstøver indsættes i en ramme mellem terrarie og lysarmatur.

Og planterne. Ja, man kan måske se at de fleste har det rigtig fint, men enkelte har valgt at tjekke ud. Det har været en smule svært at finde ud af hvilken placering der passede de enkelte arter. Søgning på nettet og i bøger giver ofte modstridende information: skygge, meget sol, halvskygge og altid fugtig, skal tørre mellem vanding er data man kan finde om samme plante fra forskellige kilder. Så jeg har rykket lidt rundt når en plante har vist tegn på at placeringen ikke var ideel. Der har EpiWeb også været ret godt at arbejde med. Man kan klippe eller skære huller til planter der har behov for det eller sætte fast med små træspyd indtil rødderne har taget fat.

Som en sidebemærkning vil jeg lige pege på den Begonia der er dukket op (øverste venstre del). Jeg bilder mig ind at det er en botanisk der er kommet med via det indkøbte mos. Mangroveplanterne nederst i højre side er dog indkøbt :)

Spørg løs hvis der er noget du/I vil vide.

mvh
Peter

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 21/2/2015 kl. 01:27

Det lyder lidt utroligt, at der kun er 13% luftfugtighed derinde, når du har vand i bunden af aquaterrariet. Dit hygrometer trænger ikke til en justering, vel? :wink:

Din manglende mosbeklædning kan måske reddes med almindeligt mos, der er kørt gennem en persillehakker. Strø det på, hvor der er noget, der kan holde lidt på fugten, så er der en chance for, at det gror derinde. Det er der andre, der har haft held med.

Du kan bruge Photobucket eller Flickr til at uploade dine billeder til, de er begge gratis, den sidste kan du lægge op til 1 TB i, derfra kan du bruge et af linkene til at sætte ind i dit indlæg, og så har du mulighed for at vise billederne i den størrelse og kvalitet, du gerne vil. Så kan du også sætte lige så mange billeder ind, du vil, når de ikke fylder på serveren, som DOK og dermed forumet bruger, så er der ingen restriktioner på størrelse og mængde!

Men set sådan lidt på afstand, så ser det da godt ud! :P
Mvh Egon

pebran

Indlæg af pebran » 21/2/2015 kl. 11:59

Tak Egon, for råd og bemærkninger.

I dag ser det dog ikke så godt ud - hverken på afstand eller tæt på :( I går konstaterede jeg at der er en lækage et eller andet sted i vanddelen, så i dag er vand, fisk, akvarieplanter og mangrover taget ud. Gruset skal nu fjernes så en eftersøgning af lækagens årsag kan begynde .

Så nu er luftfugtigheden under alle omstændigheder lav.

Den positive vinkel på det er at jeg så har mulighed for at ændre lidt på design og tilføje mere mos.

mvh
Peter

Besvar