Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Balanceret gødning

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Henrik M

Balanceret gødning

Indlæg af Henrik M » 17/11/2015 kl. 20:49

Hvad mon der er i Hornums 2-2-2 orkidegødning og hvad er en balanceret gødning?

Forhistorien er følgende:
Jeg er forholdsvis ny med orkideer. Jeg prøver at få planterne til at gro så godt som muligt ved at tilpasse de parametre som jeg kan styre. En af disse parametre er gødning. Jeg blev overbevist om (af Christian, Orkideimperiet), at Rainmix (13N-3P-15K) lige var sagen. Jeg brugte (som anbefalet) 1/2 gram pr. liter hvilket gav en ledningsværdi på omkring 500 microsiemens.
Men Rainmixen slap op, Orkideimperiet var lukket og jeg var for nærig til at købe på postordre, så jeg så mig om hvad man ellers kunne købe. Der er en del orkidegødninger på markedet, men de fleste er ikke deklarerede, så de var udelukkede, men Hornum har en deklareret 2-2-2 orkidegødning. Da der endvidere er en del anbefalinger af at benytte gødninger, som nogle kalder balancerede, i og med at tallene før N, P og K er ens, prøvede jeg den. Sjovt nok fik jeg også med denne gødning en ledningsværdi på 500 microsiemens, når jeg blandede den som anbefalet, så jeg tænkte at det var lige i øjet!
Men, men, men. Der gik kun et par måneder før væksten var stoppet i de fleste af planterne. Det eneste ændrede var gødningen, så jeg begyndte at læse lidt om gødning. Ud af mange sider, fandt jeg et par som jeg finder yderst oplysende og nogenlunde nemt tilgængelige.
Det første er http://www.staugorchidsociety.org/culture-water.htm. Der er en del link på siden, men jeg syntes, at de 5 link under 'pH Management and Plant Nutrition' er yderst oplysende.
Det andet link er http://group.dlg.dk/da/plantedyrkning/g ... ingslaere/. Det er godt nok rettet mod landbruget, men principperne er de samme for orkideer.

Ved at studere siderne er hovedkonklusionerne:

Konklusion 1:
En balanceret gødning kan forstås som en gødning med ens tal foran N, P og K eller en gødning balanceret til plantens behov. Jeg er blevet overbevist om, at planterne ikke har brug for alt det phosfor. Ja det skulle oven i købet kunne give skade, da den store mængde P bevirker, at nogle micronæringsstoffer ikke kan optages.

Og nu kommer vi til noget der er meget tankevækkende. I Norden skal gødningen deklareres efter vægtprocenten af N, P, og K, hvorimod i det meste af den øvrige verden, skal gødningen deklareres efter vægtprocenten af N+P2O5+K2O. Bemærk de ekstra tal og grundstoffer der er kommet på. Det betyder en hel del. Så når Hornum deklarerer en 2-2-2 gødning i Norden, skal den i udlandet deklareres som en 2 - 4,6 - 2,4 gødning. Men hør, har det overhovedet noget at gøre med en balanceret gødning? Og en Pokon 20-20-20 gødning som vist stammer fra udlandet, burde således i Norden mærkes 20-9-17! Omregningerne kan gøres på dette link: http://group.dlg.dk/da/plantedyrkning/g ... ingstabel/.

Jeg har kontaktet Hornum for at høre om deres omregninger er lavet korrekt og hvad de forstår ved en balanceret gødning. Jeg har fået dette svar: ________________________________________________________________________
Vi har meget sjældent spørgsmål af denne karakter.
Men vi kender naturligvis til det indhold der er i vores produkter, når vi selv producerer det.

Med ønsket om en god weekend :-)

Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Kim Faurbjerg
Direktør / CEO

Han skriver altså, at deklarationen er rigtig. Det får mig til at konkluderer, at man nok ikke skal vande orkideer med Hornum 2-2-2 gødning. Der er alt, alt, alt for meget phosfor i.

Konklusion 2:
Ledningsværdi kan kun bruges til sammenligning af gødningsindholdet i præcis samme gødning. Man kan ikke bruge ledningsværdi til at sammenligne forskellige gødning. Se tabel 2 i følgende link, hvor forskelligt ledningsværdien kan falde ud. Der er ingen sammenhæng mellem NPK og ledningstal!: http://www.staugorchidsociety.org/PDF/IPAFinal.pdf

Konklusion 3:
Jeg er blevet overbevist om, at det er en god ide, at dosere gødning efter kvælstofindholdet. Jeg bruger denne beregner :http://firstrays.com/free-information/f ... alculator/. Til orkideer i god vækst bruger jeg 100 ppm. Hvis man sætter Rainmixen ind med 13% kvælstof og det anbefalede 0,5 gram/liter fås en 65 ppm opløsning, men det anbefales året rundt! Hvis man sætter Hornums 2% gødning ind i bergneren, med de 2,5 gram/liter i 3 ud af 4 vandinger de anbefaler, fås en gennemsnitlig opløsning på 38 ppm kvælstof.

Ovenstående skal ikke forstås som et generelt angreb på Hornum. Tværtimod syntes jeg det er rigtig godt, at de deklarerer deres varer omhyggeligt, f. eks. hvordan kvælstoffet er bundet. Det er der ikke mange der gør. Jeg mener bare at deres orkidegødning er misforstået. Faktisk bruger jeg Hornum 5-1-4 gødning nu. Det er den bedste jeg har kunnet finde og mine planter gror godt. Jeg tænker dog, at jeg vender tilbage til Raimmix. Det skyldes, at jeg bruger enten regnvand eller RO vand og samtidig har mange planter i bark. Bark virker sænkende på Ph-værdi men kvælstoffet i Rainmix er tilført som nitrat-kvælstof som hæver Ph-værdien og virker derfor som modvægt. Endvidere skal der tilsættes lidt kalk til regn/RO-vandet, hvilket indgår i Rainmix. Forøvrigt er der kommet en ny version Rainmix. Den oprindelige var uden svovl og identisk med MSU-gødningen, hvilken har undret mig, da svovl er et af de essentielle næringsstoffer. Jeg har virkelig undret mig. Bliver der frigivet nok svovl under nedbrydning af voksemediet? Men nu er der altså blevet tilsat svovl til Rainmixen fra Akerne og ændret lidt på tallene i forhold til den Rainmix Orkideimperiet sælger.

Akernes version: http://www.akerne-orchids.com/shop/inde ... ry&path=40. Jeg er mest til Akernes nye version, men det er muligt, at det er den samme Orkideimperiet sælger, men at Christian ikke har fået opdateret siderne.

Der sælges en del forskellige MSU-versioner på E-bay og andre steder. Undersøg lødigheden af forhandleren grundigt. Det lader desværre til, at der findes en del, der bare mikser noget tilfældigt sammen og kalder det MSU-gødning :-(.

Jeg vil meget gerne høre hvad andre mener og hvis jeg har misforstået noget, vil jeg meget gerne høre det!

Venlig hilsen Henrik M

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Balanceret gødning

Indlæg af Egon K P » 17/11/2015 kl. 22:24

Hej Henrik.

Du har da sat dig flot ind i sagerne, og fundet en del gode links til omregninger mm.. Jeg har før hørt, at hollandske og danske gødningstal ikke var sammenlignelige, fint med en omregner til det!

Jeg ved, at der er en del orkidedyrkere, der tilsætter phosforgen til vandingsvandet, så jeg tror ikke, du skal være så "bange" for det stof. Fosfor spiller en vigtig rolle i de mange metabolismeprocesser og ensymaktiveter i både dyr og mennesker, og uden dem er der intet liv. Fosfor skulle have svært ved at "flytte" sig i jorden (mediet), mens mange andre stoffer via osmose udligner forskellige koncentrationer af stof i jorden. Findes fosfor mere end 4 mm fra rødderne, kan planterne ikke få fat i det og optage det, har jeg lige læst. Er der tale om vandopløseligt fosfor, så er det en helt anden sag, så vil det være tilgængeligt for planternes rødder.

Jeg vil umiddelbart tro, at en ballanceret gødning er en, der gives i de mængder, som planterne har brugt for dem i. Men planterne har ikke brug for de samme gødningsmængder i alle livets forskellige stadier. Nitrogen, (kvælstof) er med til at fremme rodvækst og nyskud, mens kalium skulle fremme knopdannelsen, og altså må forventes at skulle være i en højere koncentration omkring blomstringstidspunktet, for at gødningen er afballanceret i forhold til blomstringen. Men jeg ved ikke, om det i stedet for skulle være ens talstørrelser foran gødningstyperne, det giver dog ingen mening i forhold til effektiviteten af gødningen.

Microsiemens er ikke noget, jeg måler på, så hvor store værdier der er i mit vandingsvand har jeg ingen ide om. Men der er andre, der har skrevet om microsiemens her på forumet, du kunne jo søge efter de artikler i søgefunktionen oppe i toppen. Måske det kan hjælpe dig videre af den vej!
Mvh Egon

Henrik M

Indlæg af Henrik M » 24/11/2015 kl. 13:26

Tak for Kommentar Egon.

Her er en meget interessant artikel: http://www.firstrays.com/PDF/What_Do_Orchids_Eat.pdf.

Artiklen giver en mulig forklaring på hvordan gødningerne med lige indhold af NPK er opstået. I lyset af artiklen er en Hornums orkidegødning den rene gift især for de langsomtvoksende arter kontra de mere hurtigvoksende kommercielle hybrider, som jeg ser det. Desværre bliver man ikke klogere af at læse på Hornums temmelig indholdsløse hjemmeside: http://www.fausol.dk/default.asp?ID=50. De postulerer at deres gødninger er fantastiske men underbygger det på ingen måde. De går mest op i, at deres indpakning er flot. Faktisk kan man ikke en gang se hvad deres produkter indeholder. Måske forholder det sig således, at når man sælger en gødning med et flot billede på, sælger man en drøm. Tror jeg vil prøve at sende deres 2-2-2 orkidegødning til analyse :-).

Hilsen Henrik

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 25/11/2015 kl. 17:53

Jeg er ikke så sikker på at det betyder noget om gødningerne er det ene eller andet .
3 1 1 el. 4 2 3 el. 2 2 2 el. 20 20 20 eller andre sammensætninger af N P K .
Orkide-rødder optager kun hvad de har brug for.Resten lader de løbe igennem potten.
Hvad der er mere interessandt er micronæringsstofferne . Hvis bare en mangler , skranter orkideerne.
Nogle gødninger inderholder slet ikke micronæring.Mg,bor,jern, mangan m.m.

jeg har besøgt orkidegartnere på Borneo ,Sumatra , Java og Bali m.m. som tilsatte
øl (ca.30 Flasker) i deres vandingsvand inden de vandede deres Vanda m.m. Alt for
at tilføre vitaminer , enzymer ,gærstoffer m.m.

I naturen (troperne) er jeg 100 % sikker på at 90% af gødningen kommer
fra myrerne.Resten kommer fra fra døde blågrønalger og døde mosser.

Nu skal man huske at en Orkide vil være 20 år om at veje det samme som
en tomatplante på 4 måneder.Så man bør gøde meget svagt .

Mine Orkideer får aldrig mere end max. 150 microsimens vand(regnvand) efter gødning.(Alle er arter).

Stort set alle gødninger i handelen er baseret på postevand , derfor den megen fosfor(neutralisere kalk)

mvh Per Alm 40 år med ca. 600 orkideer i drivhus.

Henrik M

Indlæg af Henrik M » 28/11/2015 kl. 15:54

Hej Per

Tak for kommentar. Jeg er ikke enig i, at planter ubetinget kan udvælge de næringsstoffer de har brug for, bare de er tilstede. Citeret fra den dlg-piece jeg linker til (http://group.dlg.dk/media/4471/Planter% ... alance.pdf) :

''Tilførsel af ét næringsstof kan hæmme et andet næringsstofs optagelse.
Dette forhold kaldes antagonisme og ses i praksis bl.a. mellem kalium (K) og magnesium (Mg). Et stort indhold af kalium i jorden f.eks. i græs- eller kartoffelafgrøder medfører, at kalium (K) „luksusoptages”, og dermed delvis blokerer for optagelsen af magnesium (Mg).
Høje tilførsler af fosfor (P) kan hæmme optagelsen af jern (Fe), zink (Zn) og mangan (Mn).''

Du har nok ret i, at fosforsyren bliver neutraliseret af overskuddet af kalken der er i postevandet. Men hvad sker der, hvis du bruger samme gødning i RO-vand eller regnvand. Så bliver vækstmediet voldsomt surt, hvilket også medfører at micronæringsstofferne bliver svært tilgængelige.

Jeg tænker også, at de allesteder nærværende myrer, spiller en vis rolle i omfordelingen af næringsstoffer. Jeg tænker også, at flyvende insekter der dør, må spille en vis rolle. Det er mit store ønske at besøge nogle af de oprindelige tropiske orkide biotoper. En ting er at se billeder eller film, men at være der, må være en stor og lærerig oplevelse :-).

Venlig hilsen Henrik

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 29/11/2015 kl. 11:38

Hej Henrik

Jeg giver stort set alle mine næringsstoffer for sig selv. Feks. mangan, Bor , Calsium men især Magnesium og kan også finde på at sprøjte med
Urea. Jeg bruger kun renset regnvand (kulfilter og Uvfilter)

MVH Per Alm

Besvar