Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Uganda Vermiculite

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Uganda Vermiculite

Indlæg af Sus » 26/4/2007 kl. 20:54

Hejsa alle

Jeg faldt i dag over dette (se overskrift) og her linker jeg lige : http://www.planteliv.dk/Default.asp?lg=1

Jeg snakkede med importøren af dette (ifølge ham perfekte gromedie) og så ser det jo osse pænt ud...

Han fortate at han have haft den samme orkide stående i det samme medie i 2 år uden at gøde denne og at den havde blomstret flittigt samt sat nye fine grønne rødder og blade...den stod før i alm bark blanding og så ikke rigtigt ud til at trives men da den blev sat ned i Uganda Vermiculite livede den op og fik fart på.

Han fortalte om mediet at det er 250 mill. år gammel vulkansk stenart der er blevet brændt ved 800 grader og at det ikek ændre stuktur sådan som vi jo godt ved bark medie og green mix gør det...det lader sig ikek nedbryde og er væskesugende samt fuld af mineraler som orkideér elsker....samtidigt frigiver den det på plantens vilkår efter behov....lyder da ret godt ikke ?

Jeg har bestilt 3 L af dette til 39 kr. +porto og det skulle ankomme Lørdag....så jeg vil teste dette på halvdøde phal. hybrider med næsten ingen rødder samt phal hybrider med knapt så godt rodnet (efter en tur i green mix) sikkert bare mig der ikke kan finde ud af at anvende det eller osse er mit stueklima bare dårligt til green-mix...

Men jeg vil meget gerne høre om der er andre end mig der er "faldet" over dette hersens Uganda Vermiculite og bagefter prøvet det i så fald hvad syns i om det ?

Jeg håber jo på det bedste men vi får se :)

Jeg håber jeg får lov til at låne et camera her til weekenden så skal jeg nok tage en hulens masse billeder jeg kan smide ind så må vi alle kan se resultatet... :D
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 27/4/2007 kl. 00:38

Uha-da-da, jeg turde ikke få noget fra Mount Elgon inden for dørene...

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 27/4/2007 kl. 11:21

:shock: hva mener du med det Jette ?
MVH Sus

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 27/4/2007 kl. 13:40

Kald mig bare hysterisk, men "videnskaben" er generelt enig om, at det er derfra, alle de nye for menneskeheden fatale vira er udsprunget.
Det er endnu ikke endeligt bevist (og lykkes måske aldrig), hvordan det enkelte virus er muteret, så det kan slå sig på humane gener, men smitteopsporingen viser direkte til Mount Elgon og omegn.
Mest alment kendte er nok HIV, som jo smitter via blod/åben kontakt, andre vira, som heldigvis kun er nogenlunde lokale, smitter overvejende på samme måde, men nogle muterer yderligere, så smittevejen er luftbåren.

Når jeg så samtidig tænker på, at en slem kattesygdom, FIP, ikke kan smitte, men stammer fra et helt almindeligt Corona-virus, som (hvordan vides ikke) muterer i kattens gener til en dødelig sygdom, så er jeg overforsigtig og passer på mine gener.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/4/2007 kl. 21:10

Jeg tror nu nok at mediet er sikkert nok for os mennesker, det er ekstremt varme behandlet.

Jeg har faktisk gromediet under afprøvning, men umiddelbart syntes jeg det er lidt for småt i strukturen og dermed ikke giver ret meget luft. Jeg har ikke nogen Phal i potter så dem har jeg ikke afprøvet, men mange mennesker vælger ikke at gøde deres planter, men mediet afgiver ikket meget (0) så jeg tror kulturen ville være bedre gødning.

Hvis nogle vil afprøve det har jeg lidt tilbage og ser da gerne at eksperimentet bliver forsat og folk vender tilbage med erfaringer. Som altid vil jeg advare og sige at dette ikke er det nye mirakel gromedie og det er op til den enkelt at eksperimenter, men det bedste råd er ikke at ompotte alle planter på en gang, start med en og se så hvordan det går.

Men det er da uhyggeligt med de sygdomme. FIP var engang min store frygt, men jeg tror mest man frygter det man ikke forstår, og FIP er ret mystisk - og det samme er de andre nævnte sygdomme.

En reel ting at frygte er legionella bakterier, specielt folk med drivhus skal være forsigtige vandings anlæg mv hvor man meget let kommer til at indånde forurenet vandmolekyler.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 27/4/2007 kl. 22:00

så vidt jeg kunen forstå på importøren er dette matriale opvarmet til 800 grader...der burde ikek være noget der kan overlve så høje grader...og hvis der er puha...så vil jeg ike møde det :shock:

Men jeg kunen da nuke det i miroovnen...det nakker alt...

Jeg får 3 L i morgen (skal hente det på posthuset) og vil så plante en phal med kun 4 halvgode rødder i det...den har 3 eller 4 små grimme forkrøblede blade...jeg købte den på min fødselsdag for 1 år og 2 md. siden pga. smukke blomster...ignorede fuldstændigt lugten af svamp og mangel på rødder for blomsterne var SÅ smukke :roll: da jeg fik taget den ud af potten stod den i fuldkomment formuldet halvråden barkmedie der mere lignede surt spagnum med jord. Jeg plantede den om i spagnummos og dne klarede skærene med kun 2 blade tilbage og 2x3 cm rod. nu står den i akvariet sammen med resten af greenmix flokken og venter på den sending fra Lars jeg forhåbentligt får i morgen...

Men denne plante der har været udsat for lidt af hvert skal være test plante...ved jo at Lars sagtens kan skaffe mig en der ligner hvis det går galt :D og jeg har billeder :P

og jeg skal nok fortælle alt om hvordan det går og gik...i slipper ski ikke :D
MVH Sus

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 27/4/2007 kl. 22:55

efter som at jeg har process på A-niveau ude på min skole og vi har haft med bakterier og virus at gøre, så ved jeg at vi kom tingene i en autoklave og der døde alt og der er temperaturen ikk ret høj, men tilgengæld er trykket lavt, der er intet der kan leve ved de temperaturer der;) fleste ting dør ved omkring de 100 grader C;)
venlig hilsen Lasse

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 28/4/2007 kl. 16:45

Ja, jeg er overforsigtig - og den kendte måde at slå bakterier og vira ihjel på (ud over kemi) er varme, men der findes endnu mindre organismer, som forhåbentlig da heller ikke overlever en hård varmebehandling - så vidt man ved...

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 28/4/2007 kl. 17:18

lasse1987 skrev:efter som at jeg har process på A-niveau ude på min skole og vi har haft med bakterier og virus at gøre, så ved jeg at vi kom tingene i en autoklave og der døde alt og der er temperaturen ikk ret høj, men tilgengæld er trykket lavt, der er intet der kan leve ved de temperaturer der;) fleste ting dør ved omkring de 100 grader C;)
autoclave kører normalt med 2 bar overtryk og ca 120 C.
men, er ingen garanti for at alt microliv er udryddet
Mvh
Lars

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

der er sket noget

Indlæg af Sus » 12/5/2007 kl. 13:10

Hejsa alle...tja jeg må sige at det faktisk ser godt ud...

Begge planter har sat nyt blad og på billede 01 kan man tydeligt se at den nysatte rod gerne vil ned i Uganda Vermiculilten...

Ang. dette vækstmedie kan jeg fortælle til dem der ikke har haft det i hånden at det i den grad kan ændre stuktur...faktisk er til at knuse til pulver mellem to fingre men da jeg havde opgivet disse to planter der er test planter er jeg godt tilfreds intil videre...de er mere sprøde i bladene og rødderne holdes grønne. (det sorte der ses på rødder er fra inden de kom i uganda "guldet" )

Det er meget småt...men holder faktisk på luften og vandet. Men jeg har jo kun lige plantet dem om så der kan jo ske masser endnu...men jeg tager flere billeder med tiden.
Vedhæftede filer
forsøg_med_vermi02.jpg
forsøg_med_vermi02.jpg (84.63 KiB) Vist 3437 gange
forsøg_med_vermi01.jpg
forsøg_med_vermi01.jpg (106.1 KiB) Vist 3432 gange
MVH Sus

Brugeravatar
Kim
Geografisk sted: Viby J (Århus)
Kontakt:

Indlæg af Kim » 12/5/2007 kl. 13:56

Tja, det ser da ret ok ud.
Det har vel også meget at gøre med hvor man har sine planter, og hvor fugtigt ens luft er i hjemmet, som udgør sucessen med de forskellige gromedier.

Jeg tror at det er det "gemle" green-mix som jeg har købt, og det skal ikke undre mig jeg får brændt nælderne senere hen. Men jeg kan se at mix'en stille bliver grøn af alger, eller anden form for vækst. Jeg ved ikke om det er gødningen der er alger i, eller om det er green-mix'en som indeholder det fra starten af. Og den grønne farve kan jeg godt li, det virker en smule rustikt.

Jeg ser frem til nogle flere billeder med tiden af dette gromedie, for farvemæssigt er det da ret ok :)
Mvh.
Kim

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 12/5/2007 kl. 14:01

Kim skrev:Tja, det ser da ret ok ud.
Det har vel også meget at gøre med hvor man har sine planter, og hvor fugtigt ens luft er i hjemmet, som udgør sucessen med de forskellige gromedier.

Jeg tror at det er det "gemle" green-mix som jeg har købt, og det skal ikke undre mig jeg får brændt nælderne senere hen. Men jeg kan se at mix'en stille bliver grøn af alger, eller anden form for vækst. Jeg ved ikke om det er gødningen der er alger i, eller om det er green-mix'en som indeholder det fra starten af. Og den grønne farve kan jeg godt li, det virker en smule rustikt.

Jeg ser frem til nogle flere billeder med tiden af dette gromedie, for farvemæssigt er det da ret ok :)
Algesporer findes i luften, så skaber du de rette forhold så vokser de,
Lidt ligesom med nullermænd.
Mvh
Lars

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 12/5/2007 kl. 17:44

Ja farven fejler bestemt ikek noget...jeg syns det er ret flot...

jeg må nok slutte mig til den gruppe der ikke er specielt vild med green-mix...jeg håber du har plantet i klare potter så du kan holde øje med rødderne...

Jeg har prøvet med en del forskellige orkideér i green mix...og kun en ser ud til at kunen lide det. Jeg har mistet 5 orkideér i green mix. nogen af dem var ret store og flotte...i god vækst osv. både phal. hybrider, Dendrobium og Oncidium er bugget under for mig i green-mix.

Lars advarede mig for godt 1 ½ år siden men man blir sjældent klog af andres skade..he he he eller hvordan det nu lige var med den :wink:
MVH Sus

Brugeravatar
Kim
Geografisk sted: Viby J (Århus)
Kontakt:

Indlæg af Kim » 13/5/2007 kl. 10:45

Ja, jeg har rent faktisk godt hørt at det ikke er så godt. Men nu prøver jeg alligevel, specielt fordi det bark jeg har, samler meget af den kalk som jeg har i vandet. Til sidste er der stor hvide skjolder af kalk, og jeg tror rødderne har endnu mindre godt af det.

Indtil videre har mine dendrobium'er virkelig sat god vækst, men men det kan jo hurtigt vende. :)
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 16/5/2007 kl. 23:26

hmm..måske der her var et lille ønske for mange andre også...

Jeg tænker at os på Sjælland må hjælpe dem på Sjælland og dem på Fyn Fyn osv....Nu er jeg jo så heldig at bo på en gård på landet med en dertilhørende have...hvor en regnvandstønne står nu fuld og mere til.

Hva med om vi deler ud af vores regnvand til dem der ikke har ? Måske jeg skulle oprette et emne under salg/køb eller regnvand bortgives :D for det er da surt ikke at have regnvand til sine smukke....jeg selv har stået i den situation hele foråret da min gamle regntønne ikke holdt til frosten og alt mit opsamlede regnvand løb væk da frosten forsvandt...SURT og det kan ses på mine smukke som nu er fuld af grimme kalkpletter >< øv.

jeg opretter lige et emne for det :D under sælge/købes/byttes
MVH Sus

Besvar