Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Uganda Vermiculite

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 16/5/2007 kl. 23:40

Du fik da ellers tilbudt at komme her og hente et par dunke vand...

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

nye billeder og positiv opdate

Indlæg af Sus » 12/6/2007 kl. 21:04

Så er der 2 stk nye billeder.

Første billede viser igen planten fra sidst med et nu noget større nyt blad og roden er smuttet ned i uganda guldet :D

Næste billede viser samme phal. hybrid hvor jeg forsigtigt har skubbet mediet lidt til side for at se hvordan roden har klaret sig...og det ser jo ret godt ud. den er ca. 5-6 cm lang nu, hvis der skulle være tvivl om str. :)

Jeg opserverede også noget jeg ellers ikke har set før...roden havde små fine børstehår på sig og have suget sig rigtigt godt fast i mediet...det var først da jeg dushede den lidt jeg kunne fjerne mediet...
Vedhæftede filer
forsøg_med_vermi04.jpg
forsøg_med_vermi04.jpg (82.72 KiB) Vist 3295 gange
forsøg_med_vermi03.jpg
forsøg_med_vermi03.jpg (47.42 KiB) Vist 3308 gange
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 25/9/2007 kl. 21:40

hvordan går det med dine phal. sus. er de stadig glade for uganda guldet?
MVH

Tonni

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

det går godt

Indlæg af Sus » 5/10/2007 kl. 00:08

Hej Tonni

Det går faktisk rigtigt godt...det var jo en rimeligt sørgelig phal. hybrid der blev plantet om i uganda guldet og den har nu 4 stk. fine blade og sunde rødder. Jeg har også sat en oncidium over i det da den ikke rigtigt så ud til at trives i bark..midstede 5 bulber i bark og har nu 2 gamle og et nyskud tilbage har stået i uganda guldet ca. 3 uger og rodvæksten ser ud til at gå fremad og det nye skud svulmer fint og blir stille og roligt til en ny bulb... Så intil videre fine resultater...man skal dog være meget forsigtig med vanding...faktisk vil jeg kun anbefale at forstøve toppen en gang hver 2. dag..ellers blir det hurtigt for tungt og klasker sammen.

Jeg skal se om ikke jeg kan få taget nogle nyere billeder af de små pus i uganda guldet :)
MVH Sus

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Det er vist på sin plads med en opdate

Indlæg af Sus » 1/8/2008 kl. 18:42

Så det får i lige :)

Uganda guldet ER et forsøg værd for alle der har lyst til at prøve

Min onciduim som jeg faktisk havde opgivet har nu sat sig rigtigt godt fast i mediet samt står nu med 5 flotte grønne saftige bulber og nyskud på vej. Bulberne ser ud til at blive ligeså store som de sidste 5 års bulber den havde og de gamle bulber der var næsten pandekage tynde gullige og godt indtørrede er også svulmet op til næsten normal str.

Den ene phal røg dog :cry: men den anden ser rigtigt flot ud...den har godt nok smidt de gamle blade og der er nogen rødder den har fornyet men jeg løftede den helt ud af mediet for at tjekke rødderne og de nye den har sat er store saftspændte og sunde...så thumps up herfra til guldet. :D

I må igen vente med billeder men jeg skal nok komem med dem så snart jeg får mulighed for det.

PRØV DET

Det er virkeligt godt smadder nemt at arbejde med ike noget med at bakke potten ned i bordet ikek noget med stoppe med pinde eller fingre bare hælde det på :D
Tror det rent egner sig best til orkideér med tynde fine rødder feks. som Oncidium Tiny Twingle osv. Jeg tror evt. man med fordel kan komme lidt lega ærter i til phal og andre med lidt større rødder.

Håber jeg fik givet nogen blod på tanden til at prøve det.
MVH Sus

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Så får i også lige et par billeder af min Oncidium

Indlæg af Sus » 7/8/2008 kl. 09:00

Her ses så min Oncidium

Der kun havde 2 papirstynde vissen gulige bulber et lille bitte skud og ingen rødder.

Sådan her ser den ud nu. Der står godt nok 6 md. på billedet men det er nok nærmere 10 md. jeg regnede forkert :lol:
Vedhæftede filer
Uganda6md.02.jpg
Uganda6md.02.jpg (101.19 KiB) Vist 3157 gange
Uganda6md.01.jpg
Uganda6md.01.jpg (99.94 KiB) Vist 3168 gange
MVH Sus

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 7/8/2008 kl. 12:11

Der kan da vist ikke være nogen tvivl om, at den kan lide din guldbehandling. Det ser godt ud. Kan man mon også købe Uganda-diamanter, så må de da gå helt amok? :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 7/8/2008 kl. 17:02

ha ha...tak :lol:

Ja men jeg syns også det er meget tilfredsstillende resultat. Jeg havde jo sådan set opgivet den så der var den ja os mig :P jo heldig jeg godt kan lide at prøve noget nyt.

Hvis nogen skulle have fået lyst til at prøve det kan man købe det her

http://www.planteliv.dk
MVH Sus

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 7/8/2008 kl. 22:48

Ja det ser bestemt ud som noget der virker, det var da bestemt værd at prøve.
Kan du også holde det jævnt fugtigt til din Phragmipedium?
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 8/8/2008 kl. 08:20

Hej Hans

Ja jeg syns det er værd at prøve :)

mht. til min Phragmipedium så ved jeg godt det ikek normalt er måden...men jeg tror faktisk den har været for våd eller også har dne ikke kunnet lide mit regnvand med tidens løb...så jeg har vaglt kun at spraye overfladen og bladene.

Den har nemlig fået 2 små grønne dutter nu ja det er altså ikke en and det går bare sindsygt stærk i Uganda Vermiculilte. Så for at tvinge den til at gøre noget mere ud af de grønne dutter vælger jeg at holde den til den lidt mere tørre side og den står jævnt varmt og lyst.

Bladene er stadig saftspænte og grønne syns faktisk den har fået lidt mere kullør også efter jeg plantede den om....
MVH Sus

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 8/8/2008 kl. 23:05

Hej Sus

Jeg tror nu også jeg vil prøve det af, det bliver nok en af mine Paph. der bliver forsøgsplante.
Jeg tror ikke det er dit vand, den ikke har kunne lide, det er nok mere sandsynligt den har fået en sur kompost.
Jeg ville nu ikke vælge at holde den til den tøre side. Phrag. elsker at være våde, og kan ikke fordrage at stå tørre, så jeg vil blot holde den våd, så skal du se, den skal nok arbejde sig ud af krisen, ved at sætte sideskud, og dermed nye røder.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 10/8/2008 kl. 09:05

Hans :

Du lyder som om du er god til Phrag. ?

Er det normalt at når den har sat et nyt skud så visner det gamle ned ?
MVH Sus

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 10/8/2008 kl. 23:44

God er nok så meget sagt, jeg har selv 2, har slået nogle ihjel igennem årene, men kan stadig huske hvorfor.
Det er helt normalt at den gamle plante der har blomstret, stille og roligt går til grunde, lad bladene stille visne ind, når de så er tørre så knækker du dem af, energien i bladene kan lige så godt blive i planten, de sidste tørre rester klipper man blot væk.
Fuldstændigt på samme vis som med Paph. som jeg har noget større viden om.
Hans J.
Rødovre

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 6/3/2009 kl. 18:48

Går det stadig godt med det vermaculite?

mvh

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Det går godt OPDATERING

Indlæg af Sus » 13/8/2009 kl. 19:40

Til alle jer der har læst med omkring guldet (ja nye læsere også)

Det går godt med guldet jeg ville dog ønske det kunne fås i større stykker...

Jeg valgte jo at plante min Phrag. over i ren UG. de 2 små grønne dutter har formeret sig til 5 dutter og 2 af disse dutter har udvilket sig til 3 og 4 cm store skud men det går meget meget langsomt jeg vil så også sige jeg har været slem til at glemme den lidt. Nu er den flyttet over på sydsiden i ly af 3 store flotte skyggende planter og står fugtigt til vådt. masser af lys men ingen direkte sol...så får vi at se om det sætter skub i vægsten den skyder med fine små dutter til højre og venstre...de gamle blade er stadigt let grønne men krøller stille og roligt mere og mere sammen. Ingen synlige nye rødder endnu...

De resterende er alle overlevet og skyder nu fint :D men jeg har supleret op med bark og spagnum mos da guldet klasker for meget sammen i ren tilstand (efter min smag).

Jeg tror det egner sig best til planter der ynder jordlignende forhold evt. kan man toppe potterne med det :)
MVH Sus

Besvar