Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Keiki kemisk fremstilling

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
Kim
Geografisk sted: Viby J (Århus)
Kontakt:

Keiki kemisk fremstilling

Indlæg af Kim » 12/5/2007 kl. 07:49

Ok, nu tog fanden ved mig her til morgen.
Jeg har fundet lidt forskellige godt på nettet omkring keiki, og det stof som bruges til at fremprovokere keikier. Links er på engelsk.

Første fortæller om keikier generelt : http://en.wikipedia.org/wiki/Keiki men fortæller også at det er stoffet ”cytokinin” hormon som bliver anvendt til denne proces. Der står så også yderligere at man ikke skal forveksle med stoffet ”auxins” som bliver brugt til stimulering af roddannelse.

Cytokinin kan læses om her : http://en.wikipedia.org/wiki/Cytokinin Og her står der at der findes 2 forskellige slags Cytokinin’er, hvor jeg er ret sikker på at det er ”Adenin cytokinins” som er det brugte ved keiki-paste, da jeg har læst noget om Benzyl og 6-Benzylaminopurine( http://en.wikipedia.org/wiki/6-Benzylaminopurine )

Godt så, det sjove er faktisk at Cytokinin kan findes i en naturlig form, i form af en tangplante. Denne tangplante er meget, meget udbredt på Grønland, men syntes da bestemt også jeg har set en del til den her i Danmark, god bare lidt mere mørk i farven, sikkert fordi den er skyllet op på stranden ;) tangplantens latinske navn er: Ascophyllum nodosum (går jeg ud fra) Link : http://en.wikipedia.org/wiki/Ascophyllum_nodosum

Hvordan man så udvinder stoffet fra planten, har jeg ingen ide om. Man kunne måske koge den, og sørge for at de æteriske stoffer (olier) bliver separeret, og man så prøver at blande det op I vaseline, som man så kan smøre på phal. Planten.

Hvis man skulle have fat i hormonet helt kemisk, så bliver det nok lidt svære. Jeg går ud fra at man så skal have det som hedder ”6-Benzylaminopurine” eller ” benzyl adenine” men hvor pokker får man lige det henne. Når jeg har ledt på google, så får jeg ikke ret meget ud af det, da det meste er fra udlandet, hvor jeg er ret sikker på at man ikke bare lige må købe det hjem her til lille Danmark :)

Den mand som har rengjort stoffet for fremmelse af vækst, hedder Folke K. Skoog, som var Svensker: http://en.wikipedia.org/wiki/Folke_K._Skoog

Så må vi se om der er andre som ved lidt mere om det hele :)
Mvh.
Kim

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 12/5/2007 kl. 08:31

Super research, der har du virkelig brugt lidt tid, men wiki er nu også en god støtte.

Jeg tror med på tørring og så pulverisering. Kogning nedbryder nogle kemiske forbindelser til mindre stykker. Men jeg er virkelig på bar bund.

Et link som jeg lige faldt over:
http://aas.bf.uni-lj.si/november2004/02kosir.pdf
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 12/5/2007 kl. 09:25

Phew, det var en større omgang. Men man må sige at det er en ret komplex formel de bruger i deres forsøg her.
Dog tror jeg det mere retter sig til folk med laboratorium :)

Tangen, hmm, hvis det først bliver tørret, tror du så ikek nogle af de stoffer fordamper? Men det var måske sjovt nok at prøve alligevel.
Mvh.
Kim

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 12/5/2007 kl. 09:37

Kim skrev:Phew, det var en større omgang. Men man må sige at det er en ret komplex formel de bruger i deres forsøg her.
Dog tror jeg det mere retter sig til folk med laboratorium :)

Tangen, hmm, hvis det først bliver tørret, tror du så ikek nogle af de stoffer fordamper? Men det var måske sjovt nok at prøve alligevel.
Hej Kim
Jeg har cytokinin i koncentreret form, 1 - 5 ml/L
Den blandig jeg bruger til stængelformering køber jeg færdig.
Den kan muligvis oprørt i vaseline, bruges som keiki pasta.
Det jeg kender til, og har hørt om keikipasta er. at det ikke er pengene værd.
Mvh
Lars

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 12/5/2007 kl. 09:42

Lars.
Er det noget man kan købe af dig ? eller er det noget jeg skal erhverve mig et andet sted fra? (Hvor i så fald?)

Den blanding du har til stængelformering, er det noget som også kan bruges som påsmørring af stænglen, hvorved der fremkommer keiki, eller? Eller skal den skæres op via nodiet, og på den måde formeres med denne færdigblanding?
Mvh.
Kim

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 12/5/2007 kl. 10:02

Kim skrev:Lars.
Er det noget man kan købe af dig ? eller er det noget jeg skal erhverve mig et andet sted fra? (Hvor i så fald?)

Den blanding du har til stængelformering, er det noget som også kan bruges som påsmørring af stænglen, hvorved der fremkommer keiki, eller? Eller skal den skæres op via nodiet, og på den måde formeres med denne færdigblanding?
Blandingen er beregnet til formering fra nodie, in vitro, og blandes normalt op med vand og geleringsmiddel. Da det indeholder sukker, skal det normalt holdes sterilt for at undgå mug.
Du kan finde in vitro prisliste med bla. cytokinin, på min hjemmeside
Mvh
Lars

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 12/5/2007 kl. 10:32

Lars:
Done, så er der bestilt, så skulle jeg kunne eksperimentere med det, og se om man får noget ud af det. :)
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 12/5/2007 kl. 10:51

Jeg ville osse gerne prøve det der med glassene..men efter hvad jeg kunen forstå på Lars skal man have en stirilbænk til formålet ellers går der mug/råd i nodiet.

Men jeg glæder mig til enopdate fra dig Kim...det blir spændene...

jeg selv prøver lidt forskelligt ligenu, jeg har fjernet den yderste skal og viklet spaugnummos omkring stænglen, tænker lidt på at i naturen vil stænglen måske komme i berøring med enten mos eller det træ orkideén sidder på og så vil den måske lave en keiki af den årsag...intil videre ser det godt ud...jeg dusher det ca. 7 gange dagligt med rent regnvand...så nu må vi se...
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 12/5/2007 kl. 10:57

Sus:
Samme fremgang har jeg lavet med greenmix (meget svært at få rundt om stænglen, og så til at sidde fast, så jeg har brugt lidt sytråd) det væder jeg med en gødning som jeg har fået fra Jydsk Orkide import, (blå farve, som vist er en 20-20-20) Den har jeg blandet op som var det til gødning på bladene 2g pr 1-2 liter. Så nu får vi at se hvordan det kommer til at gå. om stænglen bliver brændt af, eller hvad der sker.
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 15/5/2007 kl. 14:12

Så Sus, og i andre som er intresseret.

Nu har jeg fået Cytokinin'en, og har prøvet at regne lidt på det, i runde tal, hvorefter jeg har mix'et det i ganske alm. vaseline. (Kløver Vaseline, vandfri)

Jeg har brugt et lille syltetøjsglas, hvor der er kommet omkring 23 ml Vaseline i, og ca. 0,2 ml cytokinin. Efter opskriften (1-5ml /L, skulle det vist have været en 0,115 ml cytokinin til de 23ml vaseline.)

Men nu får vi at se om det er for stærk en blanding, ellers må jeg justere i blandingen.

Jeg ved ikke om jeg har tænkt mig at smørre det på i dag... jeg har nogle dages ferie, og jeg vil jo godt følge med i udviklingen :)
Vedhæftede filer
HomeMadeKeikiGrow.jpg
HomeMadeKeikiGrow.jpg (91.17 KiB) Vist 11947 gange
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 16/5/2007 kl. 20:39

uha Kim...

Det ser sjovt ud...har du så smurt det på ?

Jeg har været heldig herhjemme...jeg vil her vise dig 2 billeder af mine forsøg...jeg har flere på vej...men som du kan se er "mit" kamera ikke lige det bedste at tage så fine billeder med :roll: men jeg viser dem ski alligevel...jeg har 4 stk. keki på vej nu :)

Den ene havde jeg faktisk glemt lidt og se så...den anden har jeg sat igang for ca. 14 dage siden og den er allerede ved at blive større fra plet til voksene grøn sag (måske blomster måske keiki)...det vil tiden vise...
Vedhæftede filer
forsøg_med_spagnummos02.jpg
forsøg_med_spagnummos02.jpg (39.54 KiB) Vist 11917 gange
forsøg_med_spagnummos01.jpg
forsøg_med_spagnummos01.jpg (52.69 KiB) Vist 11917 gange
MVH Sus

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 17/5/2007 kl. 01:18

har du bare viklet spagnum mossen uden om og så holdet det vådt eller hvordan for det ser jo ret lovende ud det der:D
venlig hilsen Lasse

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 20/5/2007 kl. 13:35

Tja, nu er jeg kommet hjem, og jeg kan se at de forskellige planter er tørstige, men ingen keiki endnu ;)
Jeg tror dog jeg venter lidt endnu, før jeg begynder at lave om i formlen.

Men det er da spændende af prøve :)

Teknikken med mos ser jo ud til at virke ;) men mon ikke planten stadig skal have et overskud til at den godt "vil" lave keiki, før den metode kan bruges?
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 27/5/2007 kl. 01:59

Lasse :

Det jeg gør at jeg finder et nodie der ser sundt og stærkt ud...så fjerner jeg forsifgtigt skalden der beskytter denne og ja så vikler jeg bare mosen omkring og holder det konstant fugtigt..men den plante du gør det med skal være sund og stærk...vil sige som min. 4 blade og et sundt rodnet...

Og temperaturen ska være høj...ike under 19 grader :D

Kim :
..tjo...du har sikkert ret :) men så længe det virker og holder mig i godt humrør så :D har du for øvrigt smurt din blanining på ? jeg vener spændt her :D håber du får en masse keikier med det og vil vidregive det til os andre sulte ulve...
MVH Sus

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 27/5/2007 kl. 11:20

Hej Sus. :)
Jeg må skuffe dig mht. blandingen på nuværende tidspunkt.
Lige før min ferie i forrie uge, påsmurte jeg blandingen, men der var ikke sket noget da jeg kom hjem. Efter at have gået og kigget, må jeg nok se i øjnene at den nuværende "formel" ikke virker :)

Så nu har jeg iblandet noget talkum, for at holde på cytokininen og evt. give luft til skuddet som man påsmørre det på.

Jeg prøver at holde en "dagbog"/"logbog" over mine opdagelser, og ændringer i blandingen, den kan du finde på www.painless.dk

Den nye blanding er blevet påsmurt for nogle dage siden, så det er stadig for tideligt at sige om det har gjort nogen ændring.

Næste trin er at putte mere cytokinin i, for at se om det er en for svag blanding jeg har lavet. :)
Mvh.
Kim

Besvar