Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

En ny spire

Hvad dyrker du, hvor og hvordan? Her kan du også blot fortælle generelt om dig selv og dine interesser.
Besvar
Didde
Geografisk sted: Vestsjælland
Kontakt:

En ny spire

Indlæg af Didde » 16/1/2012 kl. 21:25

Hej med jer,

Jeg fandt dette spændende forum i min jagt på viden om orkideer og jeg glæder mig til at slå mig løs i læsestoffet herinde!

Jeg har haft mange orkideer da jeg boede i lejlighed og har dræbt dem alle, selvom jeg synes jeg gjorde alt for at holde dem i live.
Men nu er jeg flyttet i hus i 2009 og der efterlod den tidligere ejer 2 smukke hvide Phalaxxxxopsis (er ikke helt med på stavemåden endnu). Dem har jeg formået at holde liv i og de har blomstret et par gange efterfølgende, det er et mirakel (for mig)!
Nu har jeg så købt 5 andre slags hvor kun 2 er i live i dag, men ser sørgelige ud, så jeg vil lede efter løsninger herinde, da det virker som om I er kommet godt omkring.

Hvis man skal læse om basis pleje om hovedgrupperne f.eks. phalaxxxopsis og cambria, hvilken retning skal jeg så klikke?

Hilsen Didde

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 17/1/2012 kl. 00:24

Hej Didde. Og velkommen til et skønt forum, hvor vi allesammen er tossede med orkideer.

Du har næsten fat i navnet: de hedder Phalaenopsis, og er nok de letteste at passe overhovedet. Hvis bare de står lyst, uden at brænde op om sommeren, vandes 1 gang om ugen ca., og har det nogenlunde varmt - dvs. helst ikke meget under 18 grader om natten, så kan de næsten ikke undgå at trives og blomstre.
Cambria er egentlig ikke en slægt, men en betegnelse, man ofte bruger om en mængde hybrider, som kan være både smukke og spændende.

Hvis du gerne vil læse om disse 2 typer orkideer, kan jeg da anbefale Politikens bog om Orkideer, som er en god begynderbog:

http://www.saxo.com/dk/item/anders-kjae ... undet.aspx

Mange orkidehilsner, Helle

P.S. Dejligt med flere fra Vestsjælland :D
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

monicakasandra
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlæg af monicakasandra » 17/1/2012 kl. 07:02

Velkommen til Didde, her i dette forum finder masser af viden og møder en masse dejlig mennesker

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 17/1/2012 kl. 16:45

Hej Didde også en velkommen fra Jyll. :) du kan komme til at bruge mange timer her inde lige som vi andre tosser :lol:

Didde
Kontakt:

Indlæg af Didde » 17/1/2012 kl. 17:28

Tak for velkomsten :D

Jeg vil straks gå ind og bestille bogen på biblioteket!

Brugeravatar
helleasc

Indlæg af helleasc » 17/1/2012 kl. 17:52

Didde skrev:Tak for velkomsten :D

Jeg vil straks gå ind og bestille bogen på biblioteket!
Det er en rigtig god ide, Didde. Og de orkideer, som ofte kaldes Cambria under ét, har i virkeligheden så smukke navne som Colmanara, Vuylstekeara, Burrageara, Beallara, Wilsonara, Odontioda og formentlig en halv snes flere. Alt sammen navne, der dækker over et sammensurium af krydsninger. :D

Bare så du ikke bliver helt forvirret over ikke at finde så meget om Cambria :)

Didde
Kontakt:

Indlæg af Didde » 17/1/2012 kl. 18:05

Ah ok, det giver mening, også fra producentens side, det er nemmere at skrive Cambria på dem alle i stedet for at gå længere ned i systemet.
At dømme af de andre orkideer herinde, ser det også ud til at det er få krav mine har i forhold til andre typer, så det virker som om at jeg skal behandle mine nogenlunde ens, selvom de har forskellige navne.
Det er en spændende verden man hurtig kan komme til at nørde... eller fordybe sig i :)

Brugeravatar
helleasc

Indlæg af helleasc » 17/1/2012 kl. 18:26

Jeg tror, du har ret i, at dine ikke stiller de store specifikke krav til forholdene.

Du skal bare huske, at hvis du har Phalaenopsis, vil de skulle stå varmere end dine Cambria. D.v.s. hvis du har kolde vindueskarme, er det nok snarerere Cambria, der skal stå dér, frem for Phalaenopsis, som hader kulde.

Besvar