jeg vil lige smide en lille præsentation af hvem jeg er, hvis nogen da ellers orker læse den

Lad mig starte fra begyndelsen, for den starter langt fra med orkideer! Grundlæggende er jeg en ung mand fra Nykøbing Falster på 26 år, der altid har haft en passion for naturen og dyrene lige siden jeg kunne gå.
Jeg overvejede længe at blive gartner, men droppede tanken og er i dag i stedet pædagog, og hygger mig i den grad med det grønne som hobby =)
Som lille knægt havde vi både skildpadder og et akvarium, som af forskellige årsager blev stoppet. Da jeg var omkring en 11-12 år fik jeg så mit eget akvarium og skulle 100% selv stå for det - det udviklede sig så til flere akvarier og hvad der ellers hører til. Årene gik og i år 2006 blev jeg så overtalt til at købe mig en lille gekko - noget anderledes med et terrarium, når man altid havde været vant til akvarier.
Akvarierne blev så stille og roligt skiftet ud, da jeg fik øjnene op for endnu en enorm verden af spændende eksotiske dyr, hvor jeg lige siden har haft rigtigt mange forskellige, hvor avl af dem bestemt også har fyldt en del!
Planterne begyndte jeg også at få øjnene mere op for gennem årene med akvarier, men ikke noget jeg som sådan brugte så meget tid på ellers. Terrarierne blev mere oplagte til planter, som jeg så lærte mere om, men først da jeg fik mine første farvefrøer i maj 2010, begyndte planterne at fylde meget mere (min mor vil nok sige noget andet, mit værelse derhjemme var altid fyldt med store planter, som hun altid endte med at overtage når jeg ville skifte ud

For at gøre en lang og kedelig historie kort, så begyndte jeg at lege mere og mere med planter på hobbyplan i mine terrarier.
Jeg tog pludselig en drastisk beslutning i 2010/2011 og skilte mig af med stort set alle mine dyr, dvs. omkring 200 individer fordelt på 25-30 arter dyr (det var nu inkl. avl på dem også), så jeg kom ned på små 10 arter og 30-50 individer, fordi jeg trængte til luftforandring. I efteråret 2011 tog jeg så med en god ven til Tobago i Caribien i tre uger, hvor vi bl.a. fik gået en del af regnskoven tynd, set en masse dyr og planter osv., hvilket bare fik opildnet én endnu mere =)
Nu sidder jeg så tilbage med tre arter farvefrøer, en blåtunget skink samt en masse planter

(Nu må I jo ikke falde bagover, over denne totalt sindsoprivende præsentation.. hoho

Løbende har det primært været forskellige bromelier, som jeg har 'koncentreret' mig om, og startede sidste år op med at dyrke lidt af dem også. Jeg har også haft lidt forskellige orkideer i mine terrarier, uden at jeg har gjort så meget i dem ellers, men stille og roligt er min interesse, måske lidt tilfældigt, blevet rettet mere mod dem også.
Nu det jo slet ikke fordi jeg er SÅ pokkers nørdet på dette område endnu, det har trods alt primært været dyrene i fokus mange år, men det der fanger min umiddelbare interesse mest, er mosser, bromelier, kødædende samt orkideer! =)
Det er såmænd ikke fordi jeg har så mange orkideer, men min liste ser således ud:
Sobennikoffia robusta
Leptotes bicolor
Vanilla planifolia
Howeara. C.T. Lovely 'Moon Beauty'
Phalaenopsis spp. (nogle tilfældige planter smidt i nakken til terrarium-projekt)
Samt et par andre små ukendte, den ene mere død end levende og en anden der vokser en del.
Jeg har lige et par billeder af noget af min opsætning herhjemme. Mine forhold er ikke kæmpestore, men i stedet for at se begrænsninger, må det man har udnyttes optimalt =)
Først og fremmest et billede af de sidste ankomne, Vanilla planifolia og Howeara. C.T. Lovely 'Moon Beauty':

Mit ene pryd-bromelia-terrarium, som også indeholder arten Phyllobates terribilis "mint":

Mit orkide-terrarium (der nu også indeholder et par andre planter end orkideer), som på billedet desværre ser noget tomt og kedeligt ud, det skal nok opleves. Her går der pt. ingen dyr, men planen er en mindre farvefrø-art, hvor deres tilstedeværelse ikke vil gå ud over planterne:

Og så opsætningen af den ene side af min lille dyrerum, som vel efterhånden er blevet et planterum:

Så en lille præsentation fra mig, hvis ikke I er faldet bagover af kedsomhed endnu

Og selvom det er et orkide-forum, så skal I være meget velkomne til at spørge mere ind til noget af det jeg har fortalt om af dyr osv., hvis I skulle brænde inde med noget.
Glæder mig til at få læst en masse med herinde og evt. selv kunne give et par råd med orkideer en dag også

Ærbødigst,
Jim Valentin =)