Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Velkommen til mig! =)

Hvad dyrker du, hvor og hvordan? Her kan du også blot fortælle generelt om dig selv og dine interesser.
Besvar
Brugeravatar
Jim Valentin
Geografisk sted: Nykøbing Falster
Kontakt:

Velkommen til mig! =)

Indlæg af Jim Valentin » 30/1/2012 kl. 12:35

Hej folkens,

jeg vil lige smide en lille præsentation af hvem jeg er, hvis nogen da ellers orker læse den ;)

Lad mig starte fra begyndelsen, for den starter langt fra med orkideer! Grundlæggende er jeg en ung mand fra Nykøbing Falster på 26 år, der altid har haft en passion for naturen og dyrene lige siden jeg kunne gå.
Jeg overvejede længe at blive gartner, men droppede tanken og er i dag i stedet pædagog, og hygger mig i den grad med det grønne som hobby =)

Som lille knægt havde vi både skildpadder og et akvarium, som af forskellige årsager blev stoppet. Da jeg var omkring en 11-12 år fik jeg så mit eget akvarium og skulle 100% selv stå for det - det udviklede sig så til flere akvarier og hvad der ellers hører til. Årene gik og i år 2006 blev jeg så overtalt til at købe mig en lille gekko - noget anderledes med et terrarium, når man altid havde været vant til akvarier.
Akvarierne blev så stille og roligt skiftet ud, da jeg fik øjnene op for endnu en enorm verden af spændende eksotiske dyr, hvor jeg lige siden har haft rigtigt mange forskellige, hvor avl af dem bestemt også har fyldt en del!

Planterne begyndte jeg også at få øjnene mere op for gennem årene med akvarier, men ikke noget jeg som sådan brugte så meget tid på ellers. Terrarierne blev mere oplagte til planter, som jeg så lærte mere om, men først da jeg fik mine første farvefrøer i maj 2010, begyndte planterne at fylde meget mere (min mor vil nok sige noget andet, mit værelse derhjemme var altid fyldt med store planter, som hun altid endte med at overtage når jeg ville skifte ud ;) ).

For at gøre en lang og kedelig historie kort, så begyndte jeg at lege mere og mere med planter på hobbyplan i mine terrarier.
Jeg tog pludselig en drastisk beslutning i 2010/2011 og skilte mig af med stort set alle mine dyr, dvs. omkring 200 individer fordelt på 25-30 arter dyr (det var nu inkl. avl på dem også), så jeg kom ned på små 10 arter og 30-50 individer, fordi jeg trængte til luftforandring. I efteråret 2011 tog jeg så med en god ven til Tobago i Caribien i tre uger, hvor vi bl.a. fik gået en del af regnskoven tynd, set en masse dyr og planter osv., hvilket bare fik opildnet én endnu mere =)

Nu sidder jeg så tilbage med tre arter farvefrøer, en blåtunget skink samt en masse planter ;)

(Nu må I jo ikke falde bagover, over denne totalt sindsoprivende præsentation.. hoho :D )

Løbende har det primært været forskellige bromelier, som jeg har 'koncentreret' mig om, og startede sidste år op med at dyrke lidt af dem også. Jeg har også haft lidt forskellige orkideer i mine terrarier, uden at jeg har gjort så meget i dem ellers, men stille og roligt er min interesse, måske lidt tilfældigt, blevet rettet mere mod dem også.
Nu det jo slet ikke fordi jeg er SÅ pokkers nørdet på dette område endnu, det har trods alt primært været dyrene i fokus mange år, men det der fanger min umiddelbare interesse mest, er mosser, bromelier, kødædende samt orkideer! =)

Det er såmænd ikke fordi jeg har så mange orkideer, men min liste ser således ud:

Sobennikoffia robusta
Leptotes bicolor
Vanilla planifolia
Howeara. C.T. Lovely
'Moon Beauty'
Phalaenopsis spp. (nogle tilfældige planter smidt i nakken til terrarium-projekt)
Samt et par andre små ukendte, den ene mere død end levende og en anden der vokser en del.

Jeg har lige et par billeder af noget af min opsætning herhjemme. Mine forhold er ikke kæmpestore, men i stedet for at se begrænsninger, må det man har udnyttes optimalt =)

Først og fremmest et billede af de sidste ankomne, Vanilla planifolia og Howeara. C.T. Lovely 'Moon Beauty':
Billede

Mit ene pryd-bromelia-terrarium, som også indeholder arten Phyllobates terribilis "mint":
Billede

Mit orkide-terrarium (der nu også indeholder et par andre planter end orkideer), som på billedet desværre ser noget tomt og kedeligt ud, det skal nok opleves. Her går der pt. ingen dyr, men planen er en mindre farvefrø-art, hvor deres tilstedeværelse ikke vil gå ud over planterne:
Billede

Og så opsætningen af den ene side af min lille dyrerum, som vel efterhånden er blevet et planterum:
Billede

Så en lille præsentation fra mig, hvis ikke I er faldet bagover af kedsomhed endnu ;)
Og selvom det er et orkide-forum, så skal I være meget velkomne til at spørge mere ind til noget af det jeg har fortalt om af dyr osv., hvis I skulle brænde inde med noget.

Glæder mig til at få læst en masse med herinde og evt. selv kunne give et par råd med orkideer en dag også 8)

Ærbødigst,
Jim Valentin =)
Mvh.

Jim Valentin S.

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 30/1/2012 kl. 13:31

Hej Jim. Hjertelig velkommen til forum, det lyder da som om, du har meldt dig ind i det rigtige forum. Der er andre end dig hér, der har farvefrøer, så I skal nok finde noget at snakke om.
Og orkideer er en hobby, som kun kan gribe om sig. Du er vist godt på vej :wink:
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 30/1/2012 kl. 14:17

Velkommen til.
Jeg synes det var en interessant historie :D

Ja, som det er sagt, så er der andre der har lidt af samme interesser herinde. Egon fx. har også interesse for farvefrøer og kødæder, udover orkidéer....som han har et par stykker af....eller der omkring :P :wink:
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
vilmis
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Indlæg af vilmis » 30/1/2012 kl. 19:17

De ses fint ud. Orkideer og farvefrøer lyder meget eksotisk!

monicakasandra
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlæg af monicakasandra » 30/1/2012 kl. 19:39

Velkommen til i dette dejlige forum.
Her kan man møde alle slags mennesker som elsker orkideer

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 30/1/2012 kl. 19:54

Jamen som du selv er inde på Jim, velkommen til forumet. :lol:
Jeg glæder mig til at få lov til at følge med i hvad der sker i dine planteterrarier.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 30/1/2012 kl. 23:07

Velkommen også til dette forum, Jim! Nu er det så ikke bare mine mosser mm., du kan kikke på, hvis du kommer på disse kanter, nu kan lidt orkideer måske også være interessante for dig. Invitationen fra Dendromania står jo stadigvæk ved magt! :P

Sobennikoffia robusta er jeg vist aldrig stødt på før, spændende plante. :wink:

Måske vil det være en god ide med en ventilator, hvis du vil mikse frøerne og orkideerne, så planterne ikke står med vand i bladskederne, det tåler de færreste orkideer! :roll:
Mvh Egon

Didde
Geografisk sted: Vestsjælland
Kontakt:

Indlæg af Didde » 31/1/2012 kl. 07:05

Hvor spændende! Og sikke nogle smukke frøer du har!
Velkommen til forummet, jeg er selv hel ny og har allerede brugt flere timer herinde på at læse :)

Brugeravatar
Jim Valentin
Kontakt:

Indlæg af Jim Valentin » 31/1/2012 kl. 17:24

Hej i forskellige, og tusind tak for jeres hilsner! :)

Jeg synes allerede jeg kan fornemme en rigtig behagelig og fed stemning herinde, det er lige mig ;)
Synes jo jeg kan genkende lidt navne rundt omkring.

Jeg skal selvfølgelig nok prøve at få opdateret lidt herinde engang i mellem, selvom det er planter, sker der jo altid lidt fra dag til dag :)
Og tak, frøerne er 'bare' endnu en fed 'detalje' i planteterrarierne, til at skabe lidt ekstra liv, og så er de jo desuden super spændende og flotte! Har pt. en røvfuld haletudser på nogle af dem, så der er da gang i det lille hjem med lidt avl endnu ;)

Og tak Egon, jeg har heller ikke glemt din invitation fra Dendromania, så gør jo nok brug af det en dag ved lejlighed :)

Jeg har faktisk alt udstyret liggende, jeg skal bare lige have fået taget mig sammen til at få samlet alle blæserne osv, så det hele kan blive sat på, men det er med vilje + lidt dovenskab at jeg ikke er længere, fordi jeg har lavet en kæmpe omvæltning i det hele herhjemme, og skulle lige have styr på flere ting, inden jeg ville have lavet det sidste teknik.

Det fungerer nu rimeligt nok med orkideerne i terrariet, nogle kan selvfølgelig nok have det lidt bedre, men jeg lærer det jo nok stille og roligt ;)

Sobennikoffia robusta er faktisk lidt af en tilfældighed, men absolut spændende! Jeg har kun fundet lidt på nettet om den indtil videre fra USA, men hvis der sidder nogle danskere og læser med her, som enten har den eller ved mere om arten, så hører jeg glædeligt mere omkring pasning osv.
Hvad jeg kunne forstå, er den vist ikke helt så almindelig, men ret mig gerne.
Mvh.

Jim Valentin S.

Brugeravatar
Augusta
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af Augusta » 1/2/2012 kl. 09:44

Velkommen til Jim. Hvor ser dine terrirarer spændnede ud.
Og, ak ja Tobago, det er da bare himlen på jord. :-)

Brugeravatar
Jim Valentin
Kontakt:

Indlæg af Jim Valentin » 11/2/2012 kl. 11:06

Tusind tak =) Terrarierne skulle gerne blive mere spændende med tiden, har også et par andre end dem på billederne, så hygger mig rigeligt med de forskellige herhjemme.

Tobago kan i hvert fald godt anbefales, meget betagende! =)
Mvh.

Jim Valentin S.

Besvar