Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

På høje tid

Hvad dyrker du, hvor og hvordan? Her kan du også blot fortælle generelt om dig selv og dine interesser.
Besvar
Suss
Geografisk sted: Værløse

På høje tid

Indlæg af Suss » 24/3/2013 kl. 11:53

Nu er det vist på tide at jeg får præsenteret mig her på forum. Har nydt godt af alle råd i længere tid....Jeg hedder Susanne og bor i Kirke Værløse med mand, hund, to undulater og en masse orkideer. Vi har også fem sammenbragte børn, som alle er voksne nu.
Interessen for planter i det hele tager startede da jeg var barn/teenager. Jeg formerede, tog frø, stiklinger, ja, alt jeg kunne få fingrene i. Gerne subtropiske og tropiske . Visse planter har jeg endnu fra dengang, for ca. 30 år siden. Eller stiklinger af dem.
Har også haft akvarier gennem en årrække.
Så blev det kaktus, som jeg havde fyldt et drivhus op med (da boede jeg i Sverige, hvor el-priserne er lidt mere humane). Nød at følge dem fra helt små til store og blomstrende.
Sååå fik jeg en Phalaenopsis hybrid, for sådan ca. 15 år siden. Det blev til mange. Da jeg "kunne" dem, gik jeg videre til Oncidium hybrider, Zygopetalum hybrider, Odontoglossum hybrider m.fl. Min første art var en Rossioglossum Grande, som jeg har endnu, og er
ret glad for. Sidst fik den 2 stængler med hhv. 14 og 8 blomster, så den fylder godt op! Er også sta
For mig er det sådan, at orkideerne "opdrager" mig. De fortæller hvad de kan lide og ikke lide. De er lidt ligesom mennesker, nogle er mere kontante, andre trækker den ud. Så jeg har også slået en del ihjel på vejen.
Jeg dyrker i vindueskarm, øst, syd og vest. I den sydlige er der ned til 13 grader om vinteren. Om sommeren mange planter ude at hænge under et halvtag.
Jeg har mange forskellige, kan ikke finde ud af at begrænse mig, men det kommer forhåbentlig.
Et lille udpluk af favoritterne: Cychnoches Loddigesii, Catasetum Pileatum Oro Verde, Ctsm. Sanguineum m.fl....Dendrobium amabile, Amethystoglossum, Harveyanum, Tetragonum. Phalaenopsis Stuartiana var. og "yellow string".

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 24/3/2013 kl. 14:03

Hej Susanne
Velkommen til :) det lyder da til at du måske kunne lære os noget jeg er ikke så god til netop de planter du fortæller om og som du siger man kal lytte til hvad de fortæller og ikke bestemme hvordan man synes de skal :lol:

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 24/3/2013 kl. 14:18

Velkommen til, Susanne.

Det lyder jo til, at du har haft en masse glæder med planter i mange år, de der Phal. hybrider er nogle "grimme" nogle, de lokker tit til at gå videre. Og, det ser jo ud til, at det lykkes fint for dig.

Ja, planterne skal nok sige til, hvis vi ikke giver dem de forhold, de gerne vil have, sommetider er det så bare for sent, de fleste af os herinde har nok slået orkideer ihjel, der er mange ting, der lige skal læres, lige nu er Per Alm ved at gennemgå de vigtigste faktorer, for at orkideerne overlever, et fint tiltag! http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... highlight=

Spændende arter, du har i samlingen, fremover, så skriv artsnavnene med lille, og hybridnavnene med stort, slægtsnavnet skal altid være med stort, som du også har gjort, så følger du den gængse skrivemåde, og, så er det meget lettere for os andre at se, om den og den er en art, eller en hybrid! :wink:
Mvh Egon

Suss
Geografisk sted: Værløse

Tak

Indlæg af Suss » 24/3/2013 kl. 17:54

Tak for velkomst :-) . . Ja det med stort og lille :$ Godt at lige få det klart:-) . Jeg følger det Perer ved at skrive... Meget overskueligt og nemt at gå til. Sidder i Dresden lufthavn, med håndbagagen fuld af nyerhverv:-D . .

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/3/2013 kl. 22:06

Hej Susanne

Velkommen ud af busken. Håber du kom godt hjem, men en masse spændende planter.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Besvar