Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Intro: Mads

Hvad dyrker du, hvor og hvordan? Her kan du også blot fortælle generelt om dig selv og dine interesser.
Brugeravatar
Mads
Moderator
Geografisk sted: Århus C

Intro: Mads

Indlæg af Mads » 1/7/2006 kl. 17:39

Hej forum-deltagere,

Jeg hedder Mads Skovbjerg Paldam og har interesseret mig for orkideer siden jeg var 11-12 år gammel. Jeg bor i en lejlighed og dyrker derfor primært miniaturer i et stuedrivhus, som hænger over vores køkkenskabe (det er ca. 2m bredt, 80 cm højt og 40 cm dybt). Det har kunstlys, automatisk vanding og ventilation så jeg kan tage på ferie).

Jo mindre jo bedre - så har jeg plads til flere og jeg er fascineret af de helt små planter - jeg har bl. a. haft blomster i min Bulbophyllum minutissimum for et par måneder siden (Blomsten er ca. 3 mm bred, hele planten er ca. 2-3 mm høj) - jeg har også en Dendrobium toressae, som er i knop - den er næsten lige så lille.

Se i øvrigt billeder af nogle af mine planter på: http://www.orchidaceae.net

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 1/7/2006 kl. 23:12

Hej Mads

Rart at se en skabsdyrker her ;) Håber at du måske kan lokkes ud af skabet og vise os nogle billeder af hvordan du dyrker :D

Tjekkede lige dine billeder på hjemmesiden og den Bulbophyllum minutissimum er super fin. Når jeg kikker over din liste af planter syntes jeg både at kunne se kølige og varme typer, eller ? Er de alle i samme skab? Super spændende
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Mads
Moderator

Indlæg af Mads » 4/7/2006 kl. 20:09

De fleste er nu tempererede eller i hvert tilfælde varmetolerante - hvilke tænkte du særligt på som kølige? De er alle i samme skab, og temperaturen er tempereret-varm. Jeg har forsøgt mig med decideret kølige - f. eks. Dendrobium cuthbertsonii, hvilket desværre mislykkedes. Det er ellers en fabelagtig art... suk! Nu må jeg "nøjes" med den varmetolerante slægtning Dendrobium laevifolium, som til gengæld snart springer ud.

Her er mit skab:

Billede

Dette er teknikrummet (indeholder en computer koblet til otte relæer,
som styrer lys, vand og ventilation 2 x 120mm vifter i hver ende). Her til aften er temperaturen helt oppe i det røde felt :(

Billede

Her er vandingsanlæget (8 stk tågedyser koblet til to små højtrykspumper - samme fabrikat som bruges i espresso-maskiner :))

Billede

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 5/7/2006 kl. 09:37

Det var dine Masdevallia planter der snød mig. Vi er selv ved at forsøge med Den cuthbertsonii, men det er svært både at holde den kølig og fugtig. Udenfor tørrer den for hurtigt, inde i drivhuset er der for varmt...

Brugeravatar
Mads
Moderator

Blomster

Indlæg af Mads » 26/7/2006 kl. 23:12

Her er nogle af mine planter / blomster
Vedhæftede filer
phalaenopsis_parishii.jpg
Phalaenopsis parishii - en af de mindste phalaenopsis - i mine øjne fuldt så smuk som dens mere forædlede store søskende :)
phalaenopsis_parishii.jpg (48.67 KiB) Vist 12764 gange
dendrobium_abberans.jpg
Dendrobium abberans - en anden miniature, som blomstrer trofast med et væld af smukke, hvide blomster
dendrobium_abberans.jpg (48.35 KiB) Vist 12764 gange
bulbophyllum_minutissimum.jpg
Bulbophyllum minutissimum - en af de aller mindste - blomsten er ca. 4 mm bred og bulberne ca. 2 mm.
bulbophyllum_minutissimum.jpg (40.29 KiB) Vist 12764 gange

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/7/2006 kl. 08:48

Phal parishii er bestemt mindst lige så smukke som dens større slægtninge.

For nogle år siden gave jeg alle mine Phalaenopsis væk, men har i dag et par parisihii, som burde kunne tåle vores vinter temperatur på 15C, hvilket re for lav for de at de fleste andre typer rigtig kan trives. Så den har jeg 3 af og en ekstra som jeg har købt for en bekendt :)

Den. aberrans er også rigtig god, og hvor holder blomsterne længe på den. Men den trives kun for os nede i det køligste hjørne af drivhuset, og klarer forhåbentlig det overdrevne varme temperaturer der i dissa dage er i drivhuset... nu må der godt skrues lidt ned for temperaturerne.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 4/3/2007 kl. 22:34

Jeg var inde for et par måneder siden og kikke på din introduktion, og jeg var meget begejstret for dit terrarie, som kunne ses dengang, men hvor er den nu?

Så må jeg jo også sige, at du har en god evne til at få dine blomsterbilleder til at fremstå flotte. Er det billedbehandlingsprogrammer, du bruger til at lave den mørke baggrund, eller står du udenfor en mørk nat, og blitzer planterne op mod himlen? Eller hvad gør du?

Brugeravatar
Mads
Moderator

Indlæg af Mads » 11/3/2007 kl. 23:47

Tak for dine venlige ord - beklager det meget sene svar, men bedre sent end aldrig... ;-)

Terrariebillederne vil jeg ligge ind igen ved først kommende lejlighed.

Mht. fototeknik, så bruger jeg et stykke mørkt stof som jeg hænger op et stykke bag planten, og så tager jeg billedet med blitz, som jeg vender op mod en hvid plade, som jeg holder over planten, således at den bades i indirekte blitzlys. Billederne tager jeg med en makrolinse og med blænde, som gør at dybdeskarpheden passer, så blomsten bliver skarp og baggrunden uskarp (typisk et sted mellem 5 og 16) - derved fremstår den sorte baggrund som en jævn sort farve uden struktur.

Huwendick
Geografisk sted: København S.

Indlæg af Huwendick » 7/2/2008 kl. 22:48

Hej Mads...kunne du ikke lægge de billeder af dit "skab" op igen?

Brugeravatar
Mads
Moderator

Indlæg af Mads » 7/2/2008 kl. 23:04

Jo - jeg må hellere se at få lagt dem ind igen - sorry...

Brugeravatar
Mads
Moderator

Indlæg af Mads » 7/2/2008 kl. 23:13

Her er så nogle billeder - jeg kunne ikke finde de originale - disse er ikke helt ajour - det er væsentlig mere overfyldt nu :P
Vedhæftede filer
drivhus_01.jpg
Billede 1
drivhus_01.jpg (27.62 KiB) Vist 11019 gange
drivhus_03.jpg
Billede 3
drivhus_03.jpg (86.25 KiB) Vist 11018 gange
drivhus_02.jpg
Billede 2
drivhus_02.jpg (23.33 KiB) Vist 11018 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 8/2/2008 kl. 01:07

Hvad mener du med, at det er væsentlig mere overfyldt nu! :shock: Hvor kan du se nogle huller, hvor der kunne proppes flere orkideer ind. :wink:

Den der højfjeldssol, får de ikke brune blade af den, eller smører du planterne? :lol:

Synd, at du ikke kunne finde de gamle billeder, og heldigvis, du ikke kunne finde dem, så får vi da set nogle andre fra dig. :D

Mvh Egon.

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 9/2/2008 kl. 21:40

Hold da op hvor ser det godt ud mads!
Utrolig flot integreret synes jeg. Og en god samling du har dig der :)
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
Michael S
Geografisk sted: Vordingborg
Kontakt:

Indlæg af Michael S » 10/2/2008 kl. 04:56

Randers regnskov....I køkkenformat !

Vildt flot.

Brugeravatar
Mads
Moderator

Indlæg af Mads » 10/2/2008 kl. 17:48

Tusind tak for de venlige kommentarer!

Siden jeg byggede det har jeg overvejet forskellige ting jeg burde have gjort bedre - men sådan er det vel altid. De fleste af mine orkideer vokser rimeligt godt og en del blomstrer enddog :)

Den største udfordring er at lave luftcirkulation nok samtidig med at luftfugtigheden holdes på et passende niveau - temperaturen tenderer også til at kravle højere op, end man ideelt kunne ønske.

Når jeg får tid og plads til det skal jeg helt klart bygge version to - jeg kunne godt tænke mig at lave en kasse til Ny Guinea miniaturer (a la Dendrobium cuthbertsonii), Lepanthes og Masdevallia etc - køligt med en meget fugtig del og en halvfugtig del. Nå, men lige nu er det kun fremtidsdrømmerier...

Besvar