Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

ud i haven med dem!

Hvad dyrker du, hvor og hvordan? Her kan du også blot fortælle generelt om dig selv og dine interesser.
Besvar
rikkeø

ud i haven med dem!

Indlæg af rikkeø » 24/3/2014 kl. 17:30

Hej Alle orkide-elskere
- Nu går det ikke længere uden hjælp! jeg har 20 orkideer og har svært ved at passe dem så de blomstre igen. Jeg vil gerne ha sat tingene lidt i system, så jeg ved hvad jeg skal gøre for at få dem til at blomstre. Jeg har allerede læst på en del tråde herinde og så begynder spørgsmålene jo og pible frem.
Jeg deler denne interesse med min svigermor der modsat mig har meget stor succes med blomstring. Jeg tror efterhånden jeg har fundet ud af hvorfor ved at læse lidt frem og tilbage på dette forum. For det første gøder hun sine planter næsten hver uge, og for det andet er hun den heldige indehaver af en udestue hvor der jo er køligt om vinteren og et fantastisk lys hele året! Det bedste jeg kan gøre er vist at sætte dem udenfor omkring midt maj-juni. Lige nu er jeg ved at potte om, hvilket ikke er sket så tit. -Og pyha der var nogen der trængte meget.
Nu skal jeg så bruge de næste ca 6 uger på at blive lidt klogere på hvilke planter der kan stå hvor udenfor. Jeg er også stor tilhænger af Pelagonier, og har mange til overvintring. Desuden er det sten og surbundsbede der præger vores have. Jeg håber også mit elskede drivhus kan komme til at spille en rolle for nogle af mine orkideer :)
hilsner fra Rikke i Uggelhuse

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: ud i haven med dem!

Indlæg af Egon K P » 24/3/2014 kl. 22:51

Velkommen til, Rikke.

Nu er der mange faktorer der afgør, hvor godt orkideerne trives, lys/sol/skygge, varme/kulde/nattesænkning, vand, vanding, gødning, luftfugtighed, pottemedie, og sådan kan man blive ved længe. Selv to personer, der tilsyneladende gør det samme med ens orkideer får forskellige resultater, de står måske i samme verdenshjørne, får samme slags vand, lys, og tæt på samme temperaturer, men den ene ejer har måske et stort akvarium stående, det har den anden ikke, det giver en højere luftfugtighed og dermed et for orkideerne bedre mikroklima.

Nogle orkideer skal have en kuldesænkning om vinteren, for at få en rimelig blomstring det efterfølgende år, andre vil dø, hvis de udsættes for temperaturer væsentligt under 18°C. Mange Dendrobier, Cymbidier og Coelogyner skal have en kuldeperiode om vinteren, der er forskellig fra art til art, men i de samme slægter er mange tropiske, så de skal ikke under 15 eller 18°.

Phalaenopsis er som udgangspunkt tropiske planter, der som regel kvitterer for en kølig periode ved at dø, de skal helst ikke under 18°C. Så, er det dem, du har, så glem alt om at sætte dem ud i haven, de dør for dig, selv midt sommer er nætterne for kolde.

Kan du give orkideerne en forskel i nat- og dagtemperaturen, så er du lidt på vej i den rigtige retning, jo højere nattetemperatur, de har, jo mere forbrænder de af energi natten igennem, altså tærer på, hvad de har opbygget i løbet af dagtimerne. En lang mørk aften/nat i vinterhalvåret med høje nattetemperaturer gør måske, at planterne ikke har overskud til at blomstre, når årstiden ellers er til det.

I svigermors udestue er der formentlig en nattesænkning p.g.a. nedkøling udefra og en højere luftfugtighed end hos dig, måske du kan aflure, hvad hun evt. gør ved vandet, er det ledningsvand eller bruger hun noget andet, den gødning, hun tilsætter kunne du jo også efterligne, de fleste orkideer tåler ikke gødning i samme koncentration som dine andre stueplanter, så ødelægger du rødderne på dem, brug en trediedel til en fjerdedel af deres koncentration, så sker der ikke rodsvidninger. De store Cymbidium er så en af undtagelserne til den regel, de er grådige, og dem kan du give almindelig gødnings-koncentration.

Men, først må du finde ud af, hvad er det for orkideer, du har, så kan du finde ud af, om de evt. tåler at stå i haven, og hvornår de kan tåle det fra og til. Kan du komme med nogle navne, fx Phalaenopsis hybrid eller lignende, så er der sikkert flere herinde, der kan bidrage med deres erfaringer!

OK, så så jeg din anden tråd, nu gør du det jo lidt svært for sig selv, ved at smide de samme problemer i to forskellige tråde, men, det bliver jo dit problem! :lol:
Mvh Egon

rikkeø

Re: ud i haven med dem!

Indlæg af rikkeø » 25/3/2014 kl. 07:50

Tak Egon - ja, jeg skal vist lige lærer at finde rundt herinde :P
Hilsen Rikke

Besvar