Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Ellen´s måde at dyrke Vanda typer

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Brugeravatar
Ellen
Geografisk sted: Skive

Ellen´s måde at dyrke Vanda typer

Indlæg af Ellen » 25/4/2010 kl. 19:29

Sus har opfordret mig at vise Jer, hvordan jeg dyrker vanda´er i vindueskarm.

Vindues karm mod syd. Et stykke skyggegardin klippet til, så det passer vinduet. Fastgjort ved at åbne vinduet, stikke i åbningen og lukke igen. Skyggegardinet er hængt op for 14 dage siden. Om vinteren er der ikke noget.
Når solen er på, stiger indetemperaturen op på 24 grader, luftigheden stiger til små 50%. Dage hvor solen ikke er på, ligger temperaturen på 20-21 grader og luftfugtigheden på 42-45%.
1,5 meter til højre for vindueskarmen, står der en brændovn :roll: .

Alle planterne står i glasvase, nogen med granitsten, nogen med Epiweb, nogen uden noget.
Når de vandes, bliver de slæbt i køkkenet, hældt vand i vasen, ikke for langt op til bladene, så vidt muligt at alle rødderne er i vandet, eller kan få noget af roden i vandet. Der får de så lov til at hygge sig i et par timer, måske til næste dag. Vandet hældes ud igen, og jeg tager ikke planten op af vasen. Jeg sprayer ikke planterne, dog kan de få et par sprøjt ned i vasen om sommeren.

Hvorfor jeg har held, ved jeg ikke. Men bare det virker. Huset er ikke noget af ældre dato, køkken og stuen er ud i et, hvor stuen så er 3 trappetrin ned i forhold til køkkenet.
Vedhæftede filer
DSCN4116A.JPG
DSCN4116A.JPG (35.02 KiB) Vist 5960 gange
DSCN4115A.JPG
DSCN4115A.JPG (34.09 KiB) Vist 5960 gange
DSCN4120A.JPG
DSCN4120A.JPG (36.73 KiB) Vist 5960 gange

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 25/4/2010 kl. 19:45

:D Tusind tak

Det var jo lige det vi gik og manglede mange af os. Vaserne er enda dekorative og pæne at se på.
Det lyder da helt vildt at du kan lade dem "soppe" så længe :o

Orv hvor kan jeg altså ha mange vanda´er så hvis jeg kan lave samme nummer og få det til at virke :P De fleste af mine vinduer vender nemlig mod syd :lol: (intil videre ehem har det jo ikke været nogen succes) :oops:
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Ellen

Indlæg af Ellen » 25/4/2010 kl. 21:10

Jeg kan huske, at jeg engang til et af JOK møderne fik at vide, at vanda´er skal have rødderne i vand i 20 min, før de overhovedet optager vand.
Hvem der så har fundet ud af det, ved jeg ikke :wink: men det er ikke mig.

Men Sus, på den igen, ændre på nogen ting, måske vil lykken smile lidt til dig også.

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 26/4/2010 kl. 00:35

Det lyder jo så dejligt nemt, så selv jeg begynder at overveje Vanda'er :)
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 26/4/2010 kl. 22:14

Jo den er god nok. Jeg tror planterne selv har fundet på det med de 20 min.
Vandatyper der hænger i kurv, vil typisk normalt have lys grå rødder, Dette indikerer at cellerne i rødderne er lukkede. Dette, for at mindske udtørring. For at kunne optage vand, må cellerne påvirkes således at de åbner sig. Hvis rødderne stilles i blød i ca en ½ time, vil man se at de bliver grønne, og føles let "slimede". Dette indikerer at planten er klar til at optage vand. Dvs. at det er ikke nok at bløde rødderne op. Hvis de herefter hurtigt igen tørrer ind, har planten ikke haft tid nok til at optage hverken fugt eller næring. Fordelen ved planter i Epiweb granulat og potte er, at de vil stå med åbne , og modtagelige rødder i op til 2 døgn, uden at de bliver blive for våde. Den samme virknig kan man formodentlig opnå ved andre former for hydrokultur, såsom glas med leca etc.
Så jo, den gamle tese om at man ikke kan dyrke Vandatyper i vindueskarm er hermed "BUSTED"
Mvh
Lars

Tommy
Kontakt:

Indlæg af Tommy » 26/4/2010 kl. 23:31

Hej Ellen

Va roligt att det går bra för dig. :D

Visst går det alldeles utmärkt att odla Vanda utan väthus. Jag har försök att sprida detta under 15år men många är tveksamma.

Till hösten kommer jag att åka runt på Blomsterlandets butiker i Sverige och berätta om hur man lyckas med Vanda.
http://tommyljunggren.blogspot.com/2007 ... vanda.html
MVH
Tommy Ljunggren

My home page:
http://www.ljunggrens.org

My photo page:
http://www.flickr.com/photos/tommyljunggren

Brugeravatar
Ellen

Indlæg af Ellen » 27/4/2010 kl. 12:57

Min mor har i forbindelsen med Orkideudstillingen i Brædstrup, købt en Ascocenda. Så hun har taget springet, og hun bruger så også glasvase metoden.

Vil man gerne dyrke vanda typer i vindueskarmen, kan man jo altid starte med én. Jeg har held med en blå hybridplante, der har blomstret 2 gange om året.

Men Tommy, Renanthera, dem har jeg et par store ungplanter af. De står i potte med grov bark. Men hvordan skal jeg dyrke dem, når de bliver størrer? Glasvase metoden, eller skal de fortsat stå i potte med bark, eller noget helt andet?
Du kan selvfølglig ikke sige noget præcist, men kun hvordan du dyrker dem.

Tommy
Kontakt:

Indlæg af Tommy » 27/4/2010 kl. 17:38

Hej Ellen

De flesta Renanthera blir höga 1-2 meter och sätter rötter längs hela stammen. Det blir svårt att hålla dessa i glasvas då hela plantan måste duschas.

Renanthera monachica kan med tiden bli hög även den men den växer långsamt ca: 2 blad per år. Denna odlas nog bäst med lite bark i krukan/korgen.
MVH
Tommy Ljunggren

My home page:
http://www.ljunggrens.org

My photo page:
http://www.flickr.com/photos/tommyljunggren

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 27/4/2010 kl. 23:29

Det med at åbne rødderne først er vist noget "nyt" for de kloge hoveder har jo før påstået at mere end 30-40 min i vand kan gøre mere skade end gavn !!!! og absolut ikke nødvendigt :roll:

Godt vi kan lære noget nyt og bedre :D Jeg glæder mig nu endnu mere til min sommer bestilning :wink: wwweeeee :P
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Daniel26

Re: Ellen´s måde at dyrke Vanda typer

Indlæg af Daniel26 » 12/5/2014 kl. 11:43

Det ser utrolig godt ud Ellen, er helt misundelig på din vindueskarm! Min vanda, er lidt i hvile for tiden, men håber den kommer, nu får den i hvert fald godt med vand hverdag i 20 min i en spand regnvand, samt gødning, og dushning, så nu burde der snart ske lidt, har en Vanda Coerluea, har selv prøvet at tag lidt sorte pyntesten og sat i bunden af min glasvase med 1cm vand til fordampning, uden at rødderne selvfølgelig røre. Lyset er dog svært at skaffe i dette klima her i Danmark, har kunstlys men det fylder jo desværre, samt koster for mange penge i strøm. Det lysene for mig er at jeg endelig har fået mig en regnvandstønde, så nu er jeg fri for at koge mit vand, og kalken/Calcium er jo ikke helt væk :-(
Min gødning er så lidt tynd synes jeg, det er en 2-2-2 gødning, men den går nok når det især er til vanda.
Men slutning har du en smuk vindueskarm og held og lykke med alle de smukke! :-)

Kuzuri
Geografisk sted: Stege

Re: Ellen´s måde at dyrke Vanda typer

Indlæg af Kuzuri » 12/5/2014 kl. 13:15

Jeg har lige købt min første Vanda (Vanda Filipino), så nu må vi se hvordan det går for mig - jeg kan dog kun følge nogle af dine råd, da det eneste vindue jeg har vender mod vest, men så får de jo næsten lige så meget lys som hvis det vendte mod syd, bare på et andet tidspunkt af dagen.

Det skal nok blive interessant. :)
Mvh Janni
----------
Facebook gruppe for Danske Orkide entusiaster: https://www.facebook.com/groups/danskeorkideentusiaster

Besvar