Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Ikea Skab

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Ikea Skab

Indlæg af coz2001 » 1/4/2013 kl. 09:27

Det hele startede med mine planter ikke var helt så glad for den kolde og mørke vindueskarm her i vinter, så jeg måtte have noget tilskudslys, men var ikke helt glad for tanken om alt det lys inde i stuen og vinterskarmen ville jo stadig være kold, så tog en tur i ikea og købte et klædeskab.

Billede

Lidt info omkring det.

Lyset leveres af sparepærer fra Plug & Grow 125w købt i Orkideimperiet.

Dag temperatur mellem 24-26C
Nat temperatur mellm 14-16C der er rimeligt koldt i soveværelset.

Dag luftfugtighed mellem 60-70%
Nat luftfugtighed mellem 75-85%

Luftfugtigheden styres af en humidifier der føder øvre og nedre del af skabet.

Billede

Billede

Og så en tur ind i skabet.

Termostat og omdrejningsregulatorer til ventilatorne.

Billede

Ventilator indblæsning og udblæsning ved for høj temperatur.

Billede
Billede

Udgangs rør fra humidifier i øvre skab.

Billede

Billede af øvre del.

Billede

Billede af nedre del.

Billede

Billede

Billede uden indhold.

Billede

Billede med indhold.

Billede

Og så lige et af min nyindkøbte Brassavola flagellaris som jeg håber finder sig til rette med tiden.

Billede

Nu da jeg syntes det hele køre så godt vil jeg ikke kun bruge det om vinteren men hele året rundt til at starte med, er godt nok lidt spændt på hvordan temperaturen bliver når højsommeren banker på døren, men det tager vi til den tid.

Tak til Christian & Hans Jørgen fra Orkideimperiet for deres store hjælp og lange snakke.

Mvh
Christian

Larssh
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Larssh » 1/4/2013 kl. 09:33

Meget spændende projekt det ser jeg frem til at følge.
Er den humidifier automatisk styret eller hvordan fungerer den ?
Mvh Lars s h

Brugeravatar
coz2001

Indlæg af coz2001 » 1/4/2013 kl. 09:52

Hej Lars

Den er sat til et tænd & sluk ur der tændes 20min hver time i de varme dag timer og 3 x 10min. om natten, det har taget noget tid at finde ud af hvor meget den skulle køre for at opretholde luftfugtigheden.

Larssh
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Larssh » 1/4/2013 kl. 19:21

Hej Christian
ja kunne forstille mig man lige skal køre lidt med det, før man har styr på det :wink:
Mvh Lars s h

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 2/4/2013 kl. 00:16

Det ser jo imponerende ud, Christian. Spændende løsninger, du har disket op med der!

Mon din metode skal kaldes skabs-dyrkning?:lol:

Hvad har du gjort for at forhindre, at overskudsvand ikke samles i bunden, og løber ud på gulvet? Er folien nok til at holde på det?

Nu mangler du så bare en gennemsigtig polycarbonatplade inde bag ved dørene, så du kan lukke op, og stadigvæk have et "lukket" rum til dem, mens du nærstuderer dem. :P

Det bliver spændende at følge dine erfaringer hen over året! :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
coz2001

Indlæg af coz2001 » 3/4/2013 kl. 17:32

Der er ikke noget overskudsvand andet end den kondens der samles inde i rørene, som ledes ud gennem et lille hul for enden af røret og ned i et glas, jeg så fylder på igen,
men kun tiden vil vise om der vil opstå rod og svamp.

Ja, det kunne være meget frækt med sådan en plexiglas plade, men det bliver ikke i denne omgang :wink:

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 3/4/2013 kl. 22:04

Ja som sagt ser det jo spændende ud.
Jeg kan se din Sophronitis coccinea stadig har det godt, den har samme placering som min, så må vi se om den vil genblomstre under kunstlys.
Det bliver spændende at høre hvordan det går fremover.
Hans J.
Rødovre

Besvar