Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

LED belysning?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
engelquist
Geografisk sted: Karise
Kontakt:

LED belysning?

Indlæg af engelquist » 8/8/2013 kl. 09:14

Inden for et par måneder skal jeg tænke på tilskudslys i vindueskarmen til mine cattleyaer...
Jeg har et par 85 watts sparepærere, men lurer på LED istedet. Hvad siger erfaringerne her? Kan LED anbefales og i så fald: hvilke lamper findes der på markedet?
Med venlig hilsen
Bo Engelquist
www.engelquist.dk

Christian Koch

Re: LED belysning?

Indlæg af Christian Koch » 8/8/2013 kl. 12:18

Hej Bo,

Jeg har over det seneste halve år eksperimenteret meget med LED belysning. I kælderen under min forretning dyrker jeg mine orkideer, og har indtil nu som du selv gjort det under sparepærer - 125-250W. Jeg har nu arbejdet sammen med tre forskellig producenter af LED lamper og pærer og har fået specialfremstillet nogle lamper med et lysspektrum der dels giver et pænt lys der er til at se på, men også giver et ekstra skud til fotosynthesen. De seneste lamper jeg har fået har jeg sat over dels mit Cattleya bord og mit vandabord, og jeg er blevet noget forbløffet over hvad de har gjort ved planterne! Jeg fik lamperne for ca. 2½ måned siden, og på den tid er:

6 vanda'er gået i blomst og de har næsten alle fået let røde pletter eller rødlilla kanter på bladene.

På cattleya bordet er alle planter gået i fuld gang med nyvækst, og 3 står med knopper nu. De Cattleya intermedia der afblomstrede i maj har allerede færdiggjort nyskud med blomsterskede og har også her røde prikker i bladene. Jeg tvivler dog på de sætter blomst, da de er fotoperiodesensitive, og jeg har kun ladet dagslængden tiltage en smule dernede over de seneste måneder..

De her to lamper er på 140W men så dækker de også 1,5 kvadratmeter plus det løse, og de her planter ser ikke et sekund sollys, så er det tiltænkt tilskudslys i vintermånederne kan du nøjes med væsentligt mindre, og jeg har også 35W lamper til test, både nogle med E27 fatning og nogle som selvstændige hængelamper.

Vil du (eller andre) se det hele i aktion kan i bare komme forbi butikken så skal jeg gerne vise rundt :) Angående salg af dem så vil jeg nødigt bruge forum her til det, men det er nogle der kommer i butikken til efteråret..

Med venlig hilsen,

Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

engelquist
Geografisk sted: Karise
Kontakt:

Indlæg af engelquist » 8/8/2013 kl. 12:31

Hej Christian
Det lyder da spændende... Jeg kigger lige ind når min vej falder forbi og ser lamperne..
Med venlig hilsen
Bo Engelquist
www.engelquist.dk

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 8/8/2013 kl. 12:52

Billeder siger jo nu en gang mere end ord :)
Vedhæftede filer
LED1.jpg
LED1.jpg (76.55 KiB) Vist 3441 gange
LED2.jpg
LED2.jpg (71.72 KiB) Vist 3441 gange
LED3.jpg
LED3.jpg (73.33 KiB) Vist 3441 gange

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 8/8/2013 kl. 12:53

2.
Vedhæftede filer
LED4.jpg
LED4.jpg (45.12 KiB) Vist 3441 gange
LED5.jpg
LED5.jpg (80.76 KiB) Vist 2789 gange
LED6.jpg
LED6.jpg (60.7 KiB) Vist 3441 gange

Daniel26

Indlæg af Daniel26 » 12/5/2014 kl. 09:54

Det ser flot ud Christian, Er det energi spare pære? Har selv kunstlys, men kan ikke huske hvilken styrke, overvejede at invisterer i sådan et par, som du har, men kræver pladsen desværre :-/ Men plads kan jeg jo altid finde ;-) Kommer snart en tur ind til dig når alt arbejde søgende / læretid er overstået :-) Skal også lige se på en "ny" vanda, tror den jeg har nu mangler en partner :-P

Besvar